۰ نفر
۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۰
جای تولیدکنندگان کجاست؟

حامد واحدی*

این روزها همه دم از انواع حقوق اجتماعی می زنند، غافل از این که تولیدکنندگان نیز به عنوان تامین کنندگان نیازهای مصرف کنندگان، صاحب حقوقی هستند که تا برآورده نشود، نمی توان حقوق مصرف کنندگان را نیز که انصافا به حق مستحق کمیت و کیفیتی بیشتر از آنچه امروزسهم آن هاست محقق کرد. کما این که وقتی نام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نام نهاده می شد، فلسفه بانیان آن همسویی منافع این دو قشر در کنار یکدیگر بوده است. این در حالی است که به گواه رویدادهای میان این سازمان با تولید کنندگان، نه تنها جانب تولید کنندگان که جانب مصرف کنندگان نیز گرامی داشته نشده است!

به طور نمونه این سازمان در ادوار مختلف دولت های پیشین و کنونی ترجیخ داده تا متاثر از جو افکارعمومی که آن هم زاییده برخی دلواپسی های بی مورد متاثر از حاکمیت دیدگاه سیاسی در اذهان همگان بوده است، واقعیت های اقتصادی را فدای مصلحت سنجی های ناسنجیده و بعضا غیر مصلح بکند. این در حالی است که وزارت بهداشت نیز به عنوان یک ارگان حاکمیتی در 9 ماهه سال جاری به انحای مختلف پیکان نکوهش و نقد خود را به سوی صنایع غذایی و کشاورزی نشانه گرفته است و از ماجرای متهم شدن تمام ماست های پرچرب به آغشتگی روغن پالم گرفته تا منع استفاده از خمیر مرغ در صنایع فرآورده های گوشتی و...که آخرین مورد آن نیز در تیررس قرار گرفتن گز و سوهان بوده است! تمام کاسه کوزه های سوء تغذیه نافرجام مردمان ایران زمین را سر تولیدکنندگانی شکسته که بر خلاف دلالان و تاجرپیشگان، باید انواع عوارض ها و مالیات های خحلق الساعه و با روش های بدعت آمیز را بپردازند و صابون تولیدکنندگی را به تنشان بمالند. شوربختانه اطلاع رسانی های فی البداهه وزارت بهداشت نیز به کابوس شبانه روزی های مدیران این صنعت که تمام شانس زندگی خود را در سبد این صنعت قرار داده اند اضافه شده است.

در این میان، انتظار می رود از آنجا که 9 اسفند هر سال به عنوان "روز حمایت از حقوق مصرف کنندگان" نام نهاده شده و قرار است تا سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان مراسمی را به پاسداشت این قشر عزیز که به نوعی خود تولید کنندگان نیز در محصولاتی غیر ازآنچه خود تولید می کنند، در جرگه مصرف کنندگان هستند؛ یک روز نیز در تقویم ملی، به طور خاص برای تکریم تولیدکنندگان و واژه مقدس تولید نامگذاری شود تا جایگاه تولید و مخاطرات آن در کنار افتخارات پرشمار آن در رسانه ملی و آیین های رسمی برجسته شود. به طور قطع در این روز تمام تولید کنندگان و مدیران در یک همفکری تصمیم های تازه یا را که ماحصل اتاق فکر تصمیم سازان و تصمیم گیران این صنعت باشد به منصه ضهور رسانند تا از حجم پرشمار گلایه مندی های احساسی علیه تولیدکنندگان واقعی کاسته شود و چوب خاطیان کم تعداد همه را به مضان اتهام نبرد!

رئيس کميسيون انرژي اتاق تهران

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =