سایت صدای اقتصاد نوشت:

64 مسافر قطار عقاب طلایی دانوب که 14 اکتبر (22 مهر) سفر خود را از مجارستان به مقصد تهران شروع کردند، امروز به اصفهان می رسند. مسافران این قطار پنجشنبه هفته گذشته از طریق مرز رازی وارد ایران شدند و تاکنون از تبریز و زنجان بازدید کرده اند. آن ها در ادامه مسیر خود قرار است از اصفهان، شیراز، کرمان، یزد، مشهد و.... بازدید کنند و در پایان در تهران توقف کنند. این برای نخستین بار است که یک قطار گردشگری لوکس به ایران سفر می کند. در سایت شرکت مجارستانی نوشته شده:« عقاب‌ طلایی دانوب» اولین قطار خصوصی اروپایی است که تا کنون اجازه‌ی ورود به ایران را پیدا کرده است.»

مسافرانی این قطار هرکدام برای این سفر بسته به نوع امکانات دریافتی بین 9 تا 25 هزار پوند (45 میلیون تومان تا 125 میلیون تومان) پرداخت کرده اند. باوجود اینکه این قطار از مجارستان حرکت کرده است اما بیشتر مسافران این قطار را گردشگرانی از کشورهای آلمان، روسیه، سوئیس، دانمارک، انگلیس، استرالیا ، آمریکا، هلند، سوئد، فرانسه، مکزیک و البته مجارستان تشکیل می دهند که از ماه های قبل برای آمدن به ایران چشم انتظار هستند.

قطار لوکس «عقاب طلایی دانوب» عضو باشگاه‌ قطارهای لوکس دنیا است و امکاناتی در حد یک هتل پنج ستاره دارد به همین دلیل بسیاری از آژانس های گردشگری از آن به عنوان « هتلی روی ریل» نام می برند. این قطار متعلق به شرکت خط آهن مجارستان است که با شرکت گردشگری ایرانی « پاسارگاد تورز» قرار داد بسته است. طبق قرار داد صورت گرفته قرار است تعدادی از گردشگر از مجارستان به قطار به

تهران بیایند و سپس تهران را با پرواز به مقصد مجارستان ترک کنند و برعکس نیز تعدادی مسافر از مجارستان با پرواز به تهران بیایند و با قطار بعد از گردشگری 12 روزه دور ایران به سمت مجارستان ادامه مسیر بدهند. شرکت خط آهن مجارستان برای این سفر نام « جواهرات پارسی» را انتخاب کرده است و تاکنون 700 نفر برای آمدن به این سفر در سایت این شرکت رزرو کرده اند. براساس اعلام رسمی شرکت گردشگری ایرانی « پاسارگاد تورز» قرار است در پاییز امسال 100 گردشگر در قالب قطار لوکس عقاب طلایی دانوب به ایران سفر کنند. برای انجام این سفر علاوه بر قرار داد بین شرکت گردشگری پاسارگاد تورز و شرکت راه آهن مجارستان مذاکرات و توافقاتی نیز بین راه آهن جمهوری اسلامی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای صدور مجوزهای لازم صورت گرفته است.
قطار «عقاب طلایی دانوب» بعد از ترک شهر بوداپست در مجارستان برای رسیدن به ایران از کشورهای رومانی‌، بلغارستان و ترکیه عبور کرده است. در سایت شرکت راه آهن مجارستان برای سفرنامه‌ این قطار نوشته شده است:« قطار پس از دانوب، بسفر و استانبول به سرزمین باستانی ایران وارد می‌شود.»
این تور در دو برنامه‌ مجزا به‌ صورت رفت‌ و برگشت تنظیم شده است؛ در سفرنامه‌ نخست که مبدأ آن شهر بوداپست مجارستان است، قطار از غرب ایران و مرز «رازی» به کشور وارد می‌شود و از شهرهای زنجان‌، یزد‌، اصفهان‌، شیراز و محوطه‌ی تاریخی پرسپولیس گذر می‌کند و سرانجام در تهران متوقف می‌شود، مسافران این قطار، ایران را با هواپیما ترک خواهند کرد. در سفرنامه‌ی دوم‌، مسافران با هواپیما به تهران می‌آیند و مسیر را در ایران با قطار ادامه می‌دهند، آن‌ها با گذر از تهران‌، مشهد‌، کرمان‌، شیراز‌، محوطه‌ی تاریخی پرسپولیس،‌ اصفهان و زنجان، از مرز رازی با قطار خارج می‌شوند. اجرای این سفرنامه با رفت‌ و برگشت تا دسامبر سال 2015 ادامه خواهد داشت.

طول مسیر حرکت این قطار حدود 7 هزار کیلیومتر است و مسافران قطار در طول مسیر حرکت خود از مجارستان به ایران باوجود گذشتن از رومانی، بلغارستان و ترکیه در این کشورها توقف نخواهند داشت. قطار لوکس طلایی از امکانات بسیار ویژه برخوردار است. با روی کارآمدن دولت یازدهم ارتباط ایران و باتوجه به رویکرد دولت برای مذاکره و گسترش روابط با کشورهای جهان گردشگران خارحی علاقه بسیاری به سفر به ایران پیدا کرده اند تاجایی که تعداد گردشگران ورودی به ایران با رشد بسیار مواجه شده است.

تیم لیتلر، مسئول شرکت عقاب طلایی به رویترز گفته است بلیت‌های اولی سفر این قطار در طول ١٠روز به فروش رسیده است و قرار است ٤سفر دیگر در‌ سال آینده با این قطار به ایران انجام شود که سفر بعدی آن در ماه مارس ( تقریبا همزمان با نوروز) خواهد بود.» قطار عقاب طلایی شامل 13 واگن لوکس و مجلل با روکش های چوبی است که به سبک قطارهای دهه ۵۰ میلادی طراحی شده و با ظرفیت 70مسافر است.  
  
مسیر و جزییات سفر گردشگران قطار عقاب طلایی( در مسیر بازگشت)

روز جزییات سفر
اول به محض رسیدن به تهران بلافاصله گردشگران به هتل پنج ستاره اسپیناس (یا هتلی مشابه) منتقل خواهند شد. از شما و دیگر همسفرانتان در این سفر با یک شام خوشامدگویی لذیذ پذیرایی خواهد شد.
دوم بعد از یک گردش کوتاه در تهران بخشی از وقت را در بازار بزرگ تهران می گذرانیم. بعد از صرف ناهار در یک رستوران محلی از موزه مهیج جواهرات سلطنتی تهران در ساختمان بانک مرکزی دیدار خواهیم کرد؛ موزه ای با تنوع وسیعی از تاج های جواهر که توسط خانواده های سلطنتی قاجار و پهلوی استفاده می شدند. در پایان روز به راه آهن تهران خواهیم رفت تا سوار قطار عقاب طلایی دانوب شویم که برای 9 شب بعدی و ادامه سفر محل اصلی اقامتمان خواهد بود. شما به کابین خود بروید و بعد، همچنان که قطار در شب به سمت مشهد می رود از شام خود لذت ببرید.
سوم صبح زود به مشهد می رسیم و این فرصت را خواهیم داشت تا تمام روز در این شهر که حرم مقدس امام رضا(ع) در آن واقع است گردش کنیم. حرم امام رضا(ع) بزرگ ترین مجموعه مذهبی از جهت ابعاد در دنیاست. سری به موزه نادرشاه می زنیم. بعد از صرف ناهار در شهر، از مقبره فرودسی، پدر ادبیات فارسی که بیش از هزارسال پیش می زیسته دیدار خواهیم کرد. شام در راه به سمت جنوب در قطار سرو خواهد شد.
چهارم امروز به کرمان خواهیم رسید که در آن بازار قدیمی، موزه و حمام گنجعلی خان و یک قهوه خانه قرن نوزدهم را خواهیم دید. برای ناهار به قطار بازخواهیم گشت تا به شهر بم در جنوب شرق کرمان برویم که اواسط عصر به آنجا خواهیم رسید. ارگ بم یکی از بزرگ ترین ارگ های خشتی دنیا بود که دوهزار سال قدمت داشت؛ شهر ثروتمندی که در راه تجاری پاکستان قرار داشت. متاسفانه زلزله ای عظیم در سال 2003 که 26هزارنفر را کشته بیشتر شهر را نابود کرد.
پنجم بعد از صبحانه در شهر راین پیاده خواهیم شد. قلعه دوهزارمتری راین پایین کوه پوشیده از برف هزار در استان کرمان واقع شده است؛ قلعه عظیمی از خشت و گل که تا زلزله 2003 تنها بم از آن بزرگتر بود. راین تمام عناصر معماری قلعه های بیابانی را دارد و تا 150 سال پیش زندگی در آن جریان داشت و بسیار خوب حفظ شده است. این قلعه یکی از جالب ترین مکان ها در ایران است. از راه جاده به ماهان می رسیم که باغ شازده و عمارت هایش و ساختمان شاهانه ای از قرن 19، آنجا قرار دارد.
ششم از شهر یزد به عنوان یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان نام برده می شود که بیش از سه هزارسال قدمت دارد و ما یک روز را در آن خواهیم گذراند. تور ما شامل آتشگاه زرتشتیان و برج های خاموش، میدان امیرچخماق و مسجدجامع است که عالی ترین کاشی های پارسی (قرن 14) را داراست و سر آخر موزه آب را خواهیم دید. ناهار در هتل باغ مشیر سرو می شود که باغ اناری دوست داشتنی دارد (یزد به شهر انار شهرت دارد). غروب به قطار باز می گردیم و راهی اصفهان می شویم.
هفتم این شهر پرجاذبه که از 1598 تا 1722 پایتخت پارس بوده دوهزارو500سال قدمت دارد و یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است. اصفهان، به عنوان شاهراهی در تجارت بین المللی و دیپلماسی، غنایی از زبان ها، مذاهب و آداب دارد. این شهر به خاطر ملیله دوزی و خاتم کاری، بناهای تاریخی بزرگ و زاینده رود، رودخانه زندگی بخش آن، شهرت دارد که به شهر زیبایی می بخشد. اصفهان مملو از بهترین مکان های ایران است و امروز ما یک روز کامل را در آن خواهیم گذراند و از کلیسای وانک در محله ارمنی ها دیدن می کنیم. پس از صرف ناهاری سنتی به سوی میدان نقش جهان می رویم که یک سایت میراث جهانی یونسکو است و در میان میدان های ساخته بشر دومین از نظر بزرگی است که قصر عالی قاپو و مساجد شیخ لطف الله و شاه در آن قرار دارند.
هشتم وقت صبحانه به شیراز، پایتخت فرهنگی پارس می رسیم با قدمتی بیش از چهارهزار سال. اینجا به عنوان شهر شاعران، ادبیات و پرندگان خوش آوا و گل ها شناخته می شود. باغ ارم، آرامگاه حافظ و دروازه قرآن را قبل ازظهر می بینیم. ناهار در رستوران درجه یکی در شیراز سرو می شود و سپس از راه جاده ای کوتاه به بقایای تخت جمشید و نقش رستم می رویم. تخت جمشید که 550 سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده تا زمان تخریب آن توسط اسکندر در 330 قبل از میلاد پایتخت فارس بوده است.
نهم صبح خود را در شهر باستانی کاشان آغاز می کنیم که در آن باغ فین، قدیمی ترین باغ ایران از سال 1590 (میراث جهانی یونسکو) قرار دارد. تپه های باستانشناسی سیلک را در نزدیکی آن می بینیم که حدود هشت هزارسال قدمت دارند. خانه های تاریخی بروجردی و طباطبایی مربوط به قرن 19 را خواهیم دید، پس از ناهار در یک رستوران درجه یک می توانیم- قبل از بازگشت به قطارمان - از بازار قدیمی و شگفت انگیز کاشان بازدید کنیم.
دهم قبل از سحر قطار از درود خارج می شود و سفری در کوه ها را آغاز می کند تا پس از ناهاری زودهنگام به شوشتر برسد. قدمت تاریخی سازه های آبی شوشتر به 590 سال قبل از میلاد برمی گردد و هنوز آب شهر شوشتر را تامین می کند. پس از آن به چغازنبیل می رویم که متعلق به 1250 قبل از میلاد است و سپس قبل از صرف شام در قطار در شهر باستانی شوش گردش می کنیم. آخر شب در راه شمال به سمت تهران پایان سفر قطار عقاب طلایی دانوب را در قطار جشن می گیریم.
یازدهم امروز صبح کاخ گلستان (میراث جهانی یونسکو) و صحن آخرین شاه ایران را با مرمرهایی که با الهام از کاخ ورسای با آیینه تزیین شده اند خواهیم دید. بیشتر بناهای آجری و موزاییکی، بازمانده از قرن19 و عصر قاجار است. عصر قبل از شام باشکوهمان، وقت آزاد است. شب در هتل بین المللی اسپیناس (یا هتلی مشابه) اقامت می کنیم.
دوازدهم پس از صبحانه شما برای پرواز های بازگشت، به فرودگاه منتقل خواهید شد.

  3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    2 8
    پس پلیس کجاست؟تو قطارشون نوشیدنیهای الکلی هست
  • بی نام US ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    7 4
    توی تهران و مشهد وقتشون تلف میشه
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    5 0
    منم میام
  • سارا A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    10 0
    خدا کنه صنعت توریسم در ایران دوباره راه بیافته اگه بعضییییییییی ها بذارن