تسنیم نوشت:

لحظاتی پیش مردم تونس برای شرکت در اولین انتخابات پارلمانی بعد از سقوط زین العابدین بن علی دیکتاتور مخلوع این کشور، به پای صندوق‌های رأی رفتند.



به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، انتخابات پارلمانی تونس در حوزه‌های انتخابیه سراسر این کشور آغاز شد. مردم تونس لحظاتی پیش برای شرکت در اولین انتخابات پارلمانی بعد از سقوط زین العابدین بن علی دیکتاتور مخلوع این کشور، به پای صندوق‌های رأی رفتند.
این در حالی است که مرحله سکوت تبلیغات انتخابات پارلمانی در تونس از روز گذشته به مدت 24 ساعت آغاز شده بود و تدابیر شدید امنیتی در مناطق مختلف این کشور حاکم بود.
مردم تونس انتظار دارند با شرکت در این انتخابات پارلمانی و اعلام نتایج حاصل از آن، به یک دوره پرتنش پایان داده و وارد مرحله ای جدید از فعالیت‌های سیاسی و سازندگی در کشور خود شوند.
اگر چه بعد از سرنگونی زین العابدین بن علی دیکتاتور مخلوع تونس، تحولات زیادی از جمه تصویب دومین قانون اساسی جمهوری تونس و تشکیل دولت وفاق ملی در این کشور رخ داده است، اما با این وجود مردم تونس انتظار دارند با شرکت در این انتخابات از مشکلات رهایی یابند.
در همین راستا احزاب و گروه ها و تشکل های مدنی و حزبی و شخصیت های مستقل سیاسی تونسی از عموم ملت خواستند برای رهایی از مشکلات و رسیدن به تونسی جدید در انتخابات امر یکشنبه 26 اکتبر حضوری جدی و پرشور داشته باشند و از این طریق آینده ای تازه را برای ملت و نظام این کشور رقم بزنند.
این اولین انتخابات پارلمانی بعد از انقلاب این کشور و سرنگونی زین العابدین بن علی است که قرار است 5.3 میلیون از مردم تونس که واجد شرایط رأی دادن در این انتخابات هستند، به پای صندوق‌های رأی روند. این انتخابات یک رأی گیری حساس برای انتقال دموکراسی در کشور است.
مردم تونس باید 217 نماینده را انتخاب کنند که به مدت پنج سال به نمایندگی از آنها در پارلمان فعالیت کنند.تشکیل اکثریتی که دولت را در دست گیرد، یکی از مأموریت‌های مهم نمایندگان پارلمان تونس است.
این در حالی است که قانون اساسی جدید که در ژانویه گذشته به تصویب رسید، اختیارات گسترده ای برای پارلمان و دولت لحاظ کرده است اما مطابق قانون اساسی جدید، رئیس‌جمهور اختیارات محدودی دارد.
تحلیلگران سیاسی می‌گویند دو حزب برای پیروزی در این انتخابات شانس بیشتری دارند که یکی حزب النهضه الاسلامی و دیگر حزب نداء تونس از مخالفان اصلی النهضه است.
حزب نداء تونس شامل معارضان سابق زین العابدین بن علی و همچنین برخی از سران سابق رژیم بن علی حضور دارند.
حزب النهضه الاسلامی که از سال 2012 تا 2014 قدرت را در اختیار داشت، در اولین انتخابات پارلمانی بعد از سقوط بن علی بیشتر کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص داد اما بعدها با توجه به بحران سیاسی در این کشور، از قدرت کنار کشید تا نخست‌وزیر موقت سکان اداره امور کشور را به عهده گیرد.
مقامات تونسی از شب گذشته دست به تدابیر شدید امنیتی زده و مرزهای خود با کشور بحران زده لیبی را بسته اند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =