ایسنا نوشت:

طبق گزارش جدید صندوق کودکان سازمان ملل متحد، ۷۲۰ میلیون زن در سراسر جهان در سنین کمتر از ۱۸ سال ازدواج کرده‌اند و در حالی که این آمار در مردان ۱۵۶ میلیون نفر است.

از میان زنان و مردانی که در سنین کمتر از ۱۸ سال ازدواج می‌کنند، یک سوم یا حدود ۲۴۰ میلیون نفر از آنان ساکن هند هستند. این آمار نشانگر جمعیت بالای این کشور به خصوص تراکم جمعیت قابل توجه آن در مناطق روستایی با سطح سواد پایین است.

طبق این گزارش، هند از میان ۱۰ کشوری که آمار بالای ازدواج کودکان در میان دختران را دارند، رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. همچنین با بررسی کشورهایی که آمار بالایی در ازدواج کودکان دارند، می‌توان به این نتیجه رسید که شاخص توسعه انسانی زنان در این مناطق غیر از بورکینافاسو،‌ کمتر از میانگین جهانی است. در واقع این نتایج از ارتباط تنگاتنگ ازدواج کودکان و رشد اجتماعی پایین زنان حکایت دارد. این گزارش در عین حال نیز نشان‌دهنده کاهش ازدواج کودکان در جهان به ویژه در میان افراد زیر ۱۵ سال است هر چند این معضل همچنان در هند نگران‌کننده است.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) پیش از این در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز گزارشی مبنی بر ازدواج کودکان در هند منتشر کرده بود. در واقع ازدواج‌های پیش از موقع در کنار عدم دسترسی به امکانات آموزشی از عوامل سلامت پایین مادران و نرخ بالای مرگ و میر در میان نوزادان است. ضمن اینکه بارداری‌ در سنین پایین برای سلامت مادر و فرزند بسیار زیانبار است.

بر اساس آمار به دست آمده در مرکز ملی تحقیقات سلامت خانوار هند، نرخ باروری در میان دختران ۱۵ تا ۱۹ سال گزارش شده که طبق آن ۱۶ درصد از این دختران یا یک مورد از هر شش نفر در این گروه سنی باردار می‌شوند. همین مساله نشان‌دهنده پیامدهای بیشتر ازدواج‌های زودرس برای دختران نسبت به پسران است.

آمار مرگ و میر مادران و نوزدان نیز بر اساس آخرین گزارش‌ها قابل توجه است. نرخ مرگ و میر مادران در این کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی، ۲۵۴ مورد بوده و با کاهش اندک در سال ۲۰۰۹ میلادی به ۲۱۲ مورد رسیده است. دولت هند در نظر دارد تا در سال ۲۰۱۵ میلادی این آمار را به ۱۰۹ مورد کاهش دهد. نرخ مرگ و میر در میان نوزادان نیز از ۶۸ مورد در سال ۲۰۰۰ میلادی به ۵۰ مورد در سال ۲۰۰۹ کاهش یافته است. هدف دولت برای سال ۲۰۱۵، کاهش این آمار به ۲۸ مورد است که نشان دهنده نیاز به اقدامات گسترده‌ای برای رسیدن به این وضعیت است.

بر اساس اطلاعات جدید سیستم‌های آموزشی در هند، ثبت نام دختران و پسران در مقاطع راهنمایی و متوسطه روند مثبتی را طی کرده است. درحالی که آمارهای ثبت نام در مدارس راهنمایی در هند همچنان پایین است اما تفاوت‌ این آمار در میان زنان و مردان آنچنان زیاد نیست.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی ایندیااسپند، با توجه به آمارهای اعلام شده می‌توان گفت پدیده ازدواج‌ کودکان بیشتر از آموزش‌های تحصیلی بر سلامت مادران و نوزادان تاثیر می‌گذارد و مساله‌ ازدواج کودکان و فرهنگ آن در میان مردم هند یک مبحث اجتماعی است که نیازمند سیاست‌گذاری‌های مناسب در این زمینه است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    11 1
    من که 18 سالگی رو رد کردم اگه این خبر رو یک سال زودتر می زدین . الان سر لج و لج بازی می رفتم ازدواج می کردم تا خاص و تک باشم
  • سعید A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    16 1
    هییییییییی پیر شدیم و نتونستیم زن بگیریم ممنون از زحمات بی شائبه شما مسئولین اون دنیا یقه تونو میگیرم
  • وحیدرک A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 9
    ازدواج نبوده ها
  • بی نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    7 21
    طبق دستور اسلام باید زودتر هم ازدواج کرد. تمام فسادی که الان تو جامعه هست به دلیل همین تأخیر در ازدواجه.