ویژگی نماینده قوه مقننه در هیات نظارت / از تاکید بر آزادی مجلس تا جلوگیری از اهانت به اهالی مطبوعات

طرح موضوع احتمال حضور فردی از جبهه پایداری به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در هیات نظارت بر مطبوعات واکنش‌هایی را در میان اهالی مطبوعات به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتشار گفت‌‌و‌گوی علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نماینده فعلی قوه مقننه در هیات نظارت بر مطبوعات، در مورد معرفی نمایندگانی از جبهه پایداری مجلس شورای اسلامی برای حضور در هیات نظارت بر مطبوعات شروع بحث‌هایی در این زمینه بود.

مطهری در سخنان خود با «ایسنا» روایتی از چگونگی معرفی دو نماینده از کمیسیون فرهنگی مجلس برای گزینش یک نفر و معرفی او به هیات نظارت بر مطبوعات ارائه کرد. او با اشاره به رای‌گیری در داخل کمیسیون برای گزینش افراد گفت: «در کمیسیون فرهنگی به ترتیب آقای رسایی 8 رأی، آقای نبویان 6 رأی و اینجانب 5 رأی آوردم و آقایان هروی و کامران نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. اگر این کمیسیون با توجه به این که آیین‌نامه داخلی مجلس دست او را باز گذاشته است، غیر از آقایان رسایی و نبویان یک نفر دیگر از سه نفر بعدی مثلا آقای هروی یا آقای کامران را نیز به صحن علنی معرفی می‌کرد کسی اعتراض نداشت چون انتخاب میان دو تفکر سیاسی بود و از حالت تحمیلی بودن خارج می‌شد.»

او همچنین به طور مشخص تعیین کرد که به چه چیز معترض است و گفت: «اعتراض من در صحن علنی به این دلیل نبود که چرا اسم من اعلام نشده است بلکه حرف من این بود که چرا خلاف تدبیر و اخلاق حرفه‌ای عمل شده و دست مجلس برای انتخاب اصلح بسته شده و نمایندگان مجبورند به یک گرایش سیاسی که اکثر آنها با آن مخالف‌اند، رأی بدهند.»

بعد از این اظهارات بود که موجی از تحلیل‌های اهالی رسانه در مورد ویژگی‌های نماینده مجلس شورای اسلامی در هیات نظارت بر مطبوعات مطرح شد.

مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی حضور یک افراطی را در هیات نظارت بر مطبوعات، اهانت به اهالی مطبوعات دانست. او درباره ویژگی‌های این نماینده گفت: «اولا باید وابسته به هیچ جناج و حزبی نباشد. ثانیا باید مستقل باشد و قطعا از افراطیون نباشد. ثالثا شجاع باشد که هر سه این موارد در آقای مطهری به چشم می‌خورد. حضور یک افراطی در هیات نظارت بر مطبوعات اهانت به مطبوعاتی‌هاست.»

متن کامل سخنان مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی را اینجا بخوانید.

محمد قوچانی سردبیر «مهرنامه» هم دیدگاه خود را در این زمینه چنین بیان کرد: «از نظر سیاسی این که کمیسیون فرهنگی دو نفر اقلیت مجلس را به عنوان نامزد احراز این پست انتخاب کرده، درست نیست. جبهه پایداری جزو اقلیت مجلس است و مجلس این حق را دارد که در صحن علنی در مورد موضوعات و افراد مختلف رای‌گیری کند نه در کمیسیون فرهنگی که به محلی برای فعالیت‌های جبهه پایداری تبدیل شده است.»

او همچنین گفت: «متاسفانه افرادی که الان معرفی شده‌اند با سابقه کار مطبوعاتی ندارند یا در کار مطبوعاتی‌شان طرفدار بستن نشریات هستند. مثلا در نشریه ۹ دی ما همیشه بولتن‌سازی برای مطبوعات بوده‌ایم و حضور این افراد کمکی به مطبوعات نمی‌کند.»

متن کامل سخنان سردبیر مهرنامه را اینجا بخوانید.

مدیرمسئول روزنامه «اعتماد» آزادی مجلس را نکته‌ای بسیار مهم دانست که حتی وقتی پای نگرانی در مورد آینده مطبوعات به میان می‌آید نباید تهدید شود.

الیاس حضرتی در مورد انتخاب نماینده قوه مقننه و معرفی آن به هیات نظارت بر مطبوعات، اظهار کرد: «من بسیار علاقمندم آقای مطهری دوباره انتخاب شوند. در اینکه آقای مطهری شخصیت بی‌نظیر و منحصر به فردی در میان نمایندگان مجلس است، شکی نیست و قطعا اگر ایشان به عنوان نماینده در هیات حاضر شوند نور علی نور است،‌ اما انتخاب نشدن ایشان هم کاری خلاف قانون و مقررات مجلس نیست.»

حضرتی تاکید کرد: «نمی‌توان در اختیارات مجلس خدشه‌ای وارد کرد و باید به انتخاب نمایندگان احترام گذاشت و تحت هیچ شرایطی آزادی مجلس را زیر سئوال نبرد.»

متن کامل سخنان مدیرمسئول روزنامه اعتماد را اینجا بخوانید.

مهدی رحمانیان مدیرمسئول روزنامه «شرق» هم در مورد ویژگی فردی که از قوه مقننه در هیات نظارت بر مطبوعات حاضر خواهد شد، اظهار کرد: «هیات نظارت بر مطبوعات متشکل از دستگاه‌های مختلف است که یک نماینده از مجلس هم در آن حضور دارد. توقع می‌رود این نماینده قوه مقننه عصاره‌ای از رای کل مجلس شورای اسلامی باشد، نه اینکه طیفی از اقلیت را نمایندگی کند.»

رحمانیان در پاسخ به این پرسش که این ویژگی‌ها را می‌توان در نمایندگان جبهه پایداری که صحبت ورود آنان به هیات نظارت بر مطبوعات مطرح شده، مشاهده کرد،‌گفت: «آدم‌های جبهه پایداری در این چند وقت نشان دادند که بسیار اهل افراط هستند. آنان سعی می‌کنند موضوعات را چالشی کنند تا اینکه با نرمش و گفت‌و‌گو دنبال حل مسائل باشند.»

متن کامل سخنان مدیرمسئول روزنامه شرق را اینجا بخوانید.

امیر محبیان روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه معتقد است فردی که به عنوان نماینده قوه مقننه در هیات نظارت بر مطبوعات حضور می‌یابد باید چهره‌ای معتدل و آشنا به روزنامه‌نگاری باشد.

او ویژگی‌های این نماینده را چنین برشمرد: «در وهله اول این فرد باید نسبت به کارکردهای مطبوعات آگاهی لازم داشته باشد و بداند که اساس نیروهای عرصه مطبوعات به دلیل ماهیت کاری‌شان از یک فرصت قانونی که نیت خوب در عمل است برخوردارند.»

 محبیان در بخش دیگر سخنانش گفت: «این فرد باید داری شخصیتی معتدل بوده و عقل او تابع احساساتش نباشد. در ضمن به عنوان مشخصه چهارم باید بگویم این فرد نباید شخصیتی متعصب داشته باشد و پیش از صدور هر حکم یا قضاوت و نظارتی، تعصبات و پیش داوری‌ها به فکر او غالب نشود.» 

او در خصوص معرفی دو نماینده از جبهه پایداری از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس برای حضور در هیات نظارت بر مطبوعات گفت: «متاسفانه اخیرا صحبت‌هایی در مورد مطرح شدن چهره‌هایی برای حضور در هیات نظارت بر مطبوعات از سوی قوه مقننه مطرح شده که فارغ از قضاوت در مورد شخصیت این افراد معتقدم اشتباه یا تعجیل در معرفی افراد حتما در محیط آرام رسانه‌ای فعلی بازتاب منفی خواهد داشت. در زمانی که شدیدا نیازمند آرامش و وحدت ملی برای پیشبرد اهداف عالی نظام هستیم، با انتخاب افراد نامناسب که در مورد آنها ذهنیت منفی وجود دارد ممکن است شاهد تنش‌های نامناسب در حوزه مطبوعات باشیم و حاشیه‌سازی‌های بی‌دلیل ایجاد شود.»

متن کامل سخنان محبیان را اینجا بخوانید.

243243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =