مهر نوشت:

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران گفت: قسط آخر از ۴.۲ میلیارد دلار اموال بلوکه ایران پرداخت شده است و امیدواریم که مراحل اداری آن نهایی شده باشد.

اولین دیدار هار پیش از سپتامبر در سطح کارشناسی

همچنین افخم درباره اعلام تاریخ بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ در اوایل سپتامبر و سطح این مذاکرات گفت: چون هنوز مشخص نشده روی سطح قید مشخصی نیاوردم، اولین دیدارها می‌تواند زودتر از اوایل سپتامبر در سطح کارشناسی باشد از آنجا که جدول قطعی نیست دو سه هفته تنفس وجود دارد و نحوه شروع کار در تماس های خانم اشمید و آقای عراقچی مشخص می‌شود.

اقدامات ایران در قبال غزه

افخم در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال مهر درباره اقدامات عملی ایران در خصوص کشتار در غزه با توجه به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر حمایت تمام عیار ایران از غزه گفت: رایزنی‌ها و حمایت‌های سیاسی انجام داده‌ایم که ادامه دارد. جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیت ایران به عنوان کشور مهم منطقه‌ای همکاری‌های سیاسی را داشته است و تماس‌ها و گفتگوهایی با کشورها برقرار کرده است.

وی ادامه داد: همچنین ایران در جایگاه ریاست جنبش عدم تعهد در فعال کردن کشورهای عدم تعهد که نقش موثری دارند این مساله را مورد نظر قرار داده و گفتگو با این کشورها را دنبال می‌کند.

افخم گفت: آن چه مسلم است امروز همبستگی کشورها و ملت‌های مختلف با مردم فلسطین بیش از گذشته شده و افکار عمومی جهانی دروغ‌های رژیم صهیونیستی را باور نمی‌کند و هر روز این رژیم نزد افکار عمومی جهان منفورتر می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بخش زیادی از این مساله به دلیل هوشیاری و حساسیت زیادی است که در افکار عمومی جهانی ایجاد می‌شود و ملت‌های مسلمان و غیرمسلمان نسبت به وضعیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه واکنش نشان دادند. به نظر می‌رسد که دست رژیم صهیونیستی رو شده و تبلیغات در مظلوم نمایی این رژیم تاثیری ندارد. جمهوری اسلامی ایران نیز در این مسیر تلاش دارد که این نوع حساسیت را در سطح حضور سیاسی دولتمردان کشورهای مختلف حفظ کند و همبستگی لازم برای رسیدن به یک تصمیم جمعی شکل بگیرد.

سفر دبیرشورای عالی امنیت ملی به عراق

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی و معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه به عراق بیان کرد: در بحث بحران عراق جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور همسایه و دوست عراق نسبت به موضوع هم حساسیت کامل و هم توجه لازم را نشان داد و فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در عراق را محکوم کرد و در این موضوع که تروریسم نباید وسیله‌ای برای تاثیرگذاری بر ساختار سیاسی عراق باشد تاکید کرد. همچنین این دیدگاه را با کشورهای مختلف مطرح کردیم که نباید به تروریست‌ها جایزه داد و تروریسم نباید به عنوان یک ابزار فشار برای رسیدن به اهداف برخی کشورها و تنظیم راهکارهای سیاسی در عراق به کار گرفته شود.

افخم ادامه داد: در همین زمینه و در ادامه تماس‌ها با کشورها برنامه سفر دبیر شورای امنیت ملی به عراق تنظیم شد و دیدار با مراجع و رهبران و طیف‌های مختلف در دستور کار قرار گرفت و دیدگاه‌ها تبادل نظر شد. کمکی که ایران می‌تواند در این مرحله برای عبور عراق از بحران و توقف اقدامات تروریستی به عنوان یک عضو جامعه بین‌المللی داشته باشد در این دیدارها گفته شد.

وی تاکید کرد: گفتگوها را با دیگر کشورها ادامه می‌دهیم که هم اهداف تروریست‌ها روشن شود و هم این رویکرد که از تروریسم به عنوان ابزاری برای اعمال فشار سیاسی استفاده شود از بین برود و به یک اقدام جمعی در سطح منطقه دست پیدا کنیم.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: در آستانه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس قرار داریم. روز قدس یادگار امام خمینی(ره) برای همه مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان است و این ابتکار فرصتی برای همبستگی جهانی با مردم قهرمان فلسطین و حمایت از آرمان آن‌ها و اعلام برائت از رژیم صهیونیستی است و امسال با جنایات و آماج وحشیانه صهیونیست‌ها در غزه تمام توجهات جهانی به فلسطین معطوف شده و بر همه ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواه است که با مقاومت فلسطین همراهی کنند و سنگر اول افشای تروریست دولتی و نژادپرستی رژیم صهیونیستی قرار دارد و مشغول نبرد نابرابر است بیش از هر زمان دیگری لازم است.

وی ادامه داد: آحاد ملت شریف ایران با شرکت در روز قدس یک بار دیگر حمایت خود را از مقاومت فلسطین و انزجار خود را از سیاست‌های رژیم صهیونیستی و همچنین حمایت از قدس شریف و مسجد الاقصی را اعلام خواهند کرد.

تمدید مذاکرات به معنای اراده سیاسی برای ادامه مسیر است

افخم در پاسخ به این سوال که برخی بر این باورند که تمدید مذاکرات به معنای شکست آن است، بیان کرد: تمدید به معنای اراده سیاسی برای ادامه مسیری است که از ژنو شروع شده و در وین به مراحل سخت‌تر رسیده است.

وی با اشاره به این که موضوعات اصلی مطرح شده است، تصریح کرد: اراده سیاسی برای تداوم مذاکرات به شکل تمدید برنامه اقدام مشترک و مذاکرات ادامه دارد و شاهد هستیم که در برنامه اقدام مشترک این پیش بینی از سوی مذاکره کننده‌ها لحاظ شده بود که در صورتی که برنامه شش ماهه کافی نباشد که مذاکرات نهایی شود تمدید امکان‌پذیر باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: از نظر ما مذاکرات به پیش می‌رود و اراده سیاسی برای ادامه مذاکرات به شکل تمدید بیان شده است.

اوایل سپتامبر به عنوان اولین دور از مذکرات در دوره تمدید

وی درباره ادامه مذاکرات در ۴ ماه آینده و این که آیا وزیر امور خارجه دیدارهای دو جانبه با هیات‌های ۱+۵ خواهد داشت اظهار داشت: پیش بینی‌هایی در این مورد که مذاکرات در سطح کارشناسی و معاونین و همچنین رئیس گروه در چند ماه آینده انجام شود وجود دارد. هنوز برنامه نهایی زمان و مکان مذاکرات مشخص نشده است و به محض مشخص شدن نسبت به آن اطلاع رسانی می‌کنیم. اوایل سپتامبر به عنوان اولین دور از مذاکرات در دوره تمدید پیش‌بینی شده است.

افخم درباره اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص غزه بیان کرد: لازم است که تاکید کنیم بر مسئولیت کامل حقوقی و سیاسی رژیم صهیونیستی در ارتکاب به اعمال جنایتکارانه و فکر می‌کنیم عمق جنایت‌های اسرائیل در غزه آنقدر هست که سیر محکومیت از سوی کشورها و سازمان‌های بین المللی وجود ندارد و باید یک اقدام فوری جمعی رژیم صهیونیستی را به دلیل زیر پا گذاشتن قویترین قوانین بین‌المللی و حقوق بشر مورد تعقیب و محاکمه قرار دهد و در مجامع بین‌المللی و از جمله در دادگاه کیفری مورد پیگرد قرار گیرد. مصرانه از سازمان ملل می‌خواهیم که به این مسئولیت خود عمل کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نیز در راستای مواضع اصولی و انقلابی خود به خصوص در پی ریاست جنبش عدم تعهد و عضو سازمان ملل متحد و سازمان همکاری‌های اسلامی از همه ظرفیت خود برای حمایت از مردم فلسطین و به خصوص غزه استفاده کرده و در این راستا و بعد از مسئولیت محوله از سوی جناب آقای روحانی به وزیر امور خارجه شاهد اقدامات تحرکات فوری از سوی دستگاه دیپلماسی بودیم.

گفتگوی ظریف با رمضان عبدالله و مشعل

وی با اشاره به نشست فوری جنبش عدم تعهد در نیویورک بیان کرد: آقای دکتر ظریف تماس‌های متعددی با همتایان خود در کشورهای مختلف داشت از جمله در آخرین مورد روز گذشته ایشان با رهبران مقاومت فلسطین با رمضان، عبدالله و خالد مشعل گفتگوی تلفنی داشتند و مراتب حمایت ایران را از مقاومت فلسطین و مواضع اصولی ایران را نسبت به فلسطین اعلام کردند.

افخم ادامه داد: همچنین روز گذشته شاهد تحرک مجلس شورای اسلامی و برگزاری تروئیکای بین‌المجالس اسلامی بودیم و بار دیگر حمایت از فلسطین در تهران مورد تاکید قرار گرفت و امیدواریم با این تحرکات اعلام همبستگی و انسجام هرچه بیشتر شاهد توقف جنایات رژیم صهیونیستی باشیم و به نسل کشی مردم فلسطین در غزه خاتمه داده شود.

بحث تحریم و ظرفیت غنی سازی به عنوان مهمترین موضوعات مطرح است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره جزئیات مذاکرات در وین و این که آیا این امکان وجود دارد که در مذاکرات ایران از ۱۹۰ هزار سو که نیاز آتی ایران است کمتر توافق کند بیان کرد: طرفین طبق مذاکراتی که انجام شد بندهایی را که این امکان وجود دارد که تفاهم شود مشخص کرده، بخش‌هایی هست که اختلاف نظر و فاصله در آن‌ها وجود دارد از جمله بحث غنی‌سازی و ظرفیت غنی‌سازی که یکی از پیچیده‌ترین بحث‌ها است. موضوع مذاکرات در این مباحث و جزئیات ادامه دارد. این که الان بخواهیم در موضع قرار بگیریم برای روند گفتگوها کمک کننده نیست.

وی تاکید کرد: اما به طور قطع بحث تحریم و ظرفیت غنی‌سازی به عنوان مهمترین موضوعات مطرح است. همچنین مساله آب سنگین اراک و فعالیت فردو نیز از موضوعات دیگر است که بحث‌ها در مورد آن‌ها ادامه دارد به این دلیل که مذاکرات همچنان ادامه دارد نمی‌توانیم در مورد جزئیات بیشتر صحبت کنیم. دو طرف دنبال تنظیم راهکارها و بحث‌های سیاسی هستند.

افخم در پاسخ به سوالی در این باره که اختلافات در مذاکرات چه بوده است؟ گفت: در طی برگزاری دور اخیر وین در روزهایی که هیات‌ها به صورت فشرده دیدار و گفتگو داشتند صحبت از پرانتزها از قبل مطرح بود، بخش‌هایی از پرانتزها قابل حل و فصل بود که در این مورد اقدامات لازم انجام شد و در مورد حدود ۹ صفحه پیش نویس توافق جامع که البته ضمائم را بیشتر از متن همراه دارد تا یک حدی آماده شد. در موارد و موضوعاتی اختلاف نظر وجود دارد و فاصله بین دیدگاه‌ها است و بحث‌ها به نتیجه روشن نرسیده و ما به دوره تمدید مذاکرات رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: ظرفیت غنی‌سازی، آب سنگین اراک، بحث تحریم‌ها و بازه زمانی در مجموع موضوعاتی است که در این خصوص هنوز توافق حاصل نشده است، راهکارهایی نیز مطرح شده که راهکارهای مذاکراتی است و طرفین دیدگاه‌های خود را مطرح کردند، گروه‌های کارشناسی در پایتخت‌ها مشغول کار در مورد این راهکارها هستند که به یک راهکار مشخص بیانجامد.

موضوعات کلان در دیدار ایران و آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره دیدارهای مکرر ایران و آمریکا در وین و کاهش دیدار و گفتگوها با سایر اعضای ۱+۵ بیان کرد: موضوعات کلان در دیدار ایران و آمریکا همان موضوعاتی است که هنوز در بین گروه‌های مذاکره کننده در مورد اختلاف نظر وجود دارد و بین دیدگاه‌ها فاصله است و چنانچه این موضوعات که بحث‌های اصلی مذاکراتی هستند مورد توافق قرار گیرد دسترسی به برنامه اقدام جامع میسر و امکان پذیر خواهد شد.

وی تصریح کرد: در میان این مباحث مهمترین بحث ظرفیت غنی سازی است.

از مواضع رهبران فلسطین حمایت می‌کنیم

افخم درباره مطرح شدن طرح آتش بس از سوی مصر برای غزه بیان کرد: در این مورد دیدگاه هایی که گروه های فلسطینی و مردم فلسطین دارند مهم است. جمهوری اسلامی ایران هر طرحی را که ملت فلسطین بپذیرند و منافع آنها بر این اساس تامین شود مورد حمایت قرار می دهد و بر این اساس مواضع و دیدگاه های رهبران فلسطین و مقاومت فلسطین مهم است که ما هم از آن حمایت می کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا درباره سفر برخی از نمایندگان به غزه اقداماتی صورت گرفته است یا خیر، گفت: متاسفانه گذرگاه رفح بسته است و این امکان هنوز فراهم نشده که گروه ها از کشورهای مختلف بتوانند این سفر را انجام دهند و این گروه ها هم می خواهند اعلام همبستگی کنند و هم امکان کمک های بشردوستانه به ویژه کمک های دارویی را فراهم کنند. امیدواریم که دولت مصر مساعدت لازم را برای گشودن راه فراهم کند.

نماینده جدیدی از سوی ایران برای سازمان ملل مشخص نشده است

سخنگوی دستگاه سیاست خارجه درباره تعیین سفرا و تعیین نماینده ایران در سازمان ملل با توجه به نزدیکی مجمع عمومی بیان کرد: برای نمایندگی دائم ما در نیویورک نماینده جدیدی معرفی نشده است. جناب آقای دهقانی کاردار نمایندگی و به عنوان سرپرست کارها را انجام می دهند تا ببینیم به چه تصمیمی خواهیم رسید.

افخم ادامه داد: جناب آقای صادقی هم به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در عربستان تعیین شده اند و کارهای اداری نهایی شده و امیدواریم در اولین زمان کار شروع شود.

آخرین وضعیت دیپلمات ربوده شده ایران در یمن

وی درباره آخرین وضعیت نیکبخت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن بیان کرد: متاسفانه حدود 12 ماه است که ایشان ربوده شده اند. اقدامات سیاسی در این مورد ادامه داشته و کمیته ویژه ای مسئول پیگیری وضعیت ایشان است. سفر آقای امیر عبداللهیان به یمن نیز انجام شد. اطلاعات بیشتری در این دیدارها از سوی مسئولین یمن منتقل شد که بخشی از آن حاکی از سلامت آقای نیکبخت بود.

افخم تاکید کرد: در این باره مسئولیت دولت یمن و بازگرداندن سالم دیپلمات ایرانی به کشور مورد تاکید قرار گرفت و این یک خواست جدی سیاسی ایران است و امیدواریم با تلاش هایی که انجام می شود و فعالیت های کمیته پیگیری، بتوانیم به خبرهای بهتری دست پیدا کنیم.

آخرین اخبار از عوامل ترور اسدی

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی درباره آخرین اخبار از عوامل ترور ابوالقاسم اسدی نیز گفت: پیگیری ها در مورد مسئولین شناسایی عوامل ترور اسدی ادامه دارد. اطلاعات هنوز قطعی نیست و نیازمند شواهد و مستندات بیشتری هستیم در عین حال این مسئله در دستور کار ارتباطات ایران و یمن قرار دارد.

افخم درباره آخرین وضعیت مناسبات تهران و لندن با توجه به حضور وزیر امور خارجه در این کشور گفت: تحول جدیدی در فاصله دو هفته گذشته صورت نگرفته که قابل ذکر باشد. در مسیر گام به گام بهبود مناسبات قرار داریم و قرار است در آینده کارداران مستقر شوند و ادامه خدمات به ایرانیان روند مشخص تری پیدا کند.

تمدید مذاکرات و روند حضور فعالان اقتصادی در ایران

وی در پاسخ به سئوالی درباره تمدید مذاکرات و تاثیر آن بر فضای اقتصادی بیان کرد: تمدید نشانه این است که مسیری که انتخاب کردیم مسیر درستی بوده، این مسیر در رسیدن به توافق تنها راه حل موضوع هسته ای است. طی چندین ماه گذشته شاهد بودیم فضای روانی منفی در ایران شکسته شد و زمینه را فراهم کرد تا فعالان اقتصادی زمینه های کار بیشتری داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه تماس هایی در چندین ماه گذشته شروع شده، بیان کرد: با موضوع تمدید می توانیم شاهد روند تداوم حضور فعالان اقتصادی باشیم کما اینکه در حوزه تحریم، توافق بر روند کاهش تحریم هاست و این توافقات کمک می کند در حوزه اقتصادی اقدامات عملی صورت گیرد. آنچه روشن است این است که فضای عمومی روانی نسبت به جمهوری اسلامی ایران شکسته شد و اکنون فضای مناسبی ایجاد شده. در هر حال حوزه های تجاری نیازمند یک فضای روانی مناسب است. امیدواریم که بتوانیم شاهد افزایش ارتباطات باشیم.

افخم تصریح کرد: غنی سازی در داخل خاک ایران انجام شده و ما اکنون از این مسئله عبور کردیم. چنانچه مسائل حل و فصل شود شاهد گسترش واردات هستیم و تمدید مذاکرات در این جهت بود که فضای روانی مثبت را ادامه دهیم.

وی درباره اظهارات مشاور وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه درخواست های ایران باعث کنترل روند مذاکرات شده است، بیان کرد: مذاکرات را دنبال می کنیم، حقوق ما بر اساس برنامه هسته ای صلح آمیز است و ما قصد داریم که حقوقمان را تثبیت کنیم. دیدگاههای ما در مذاکرات به صورت کامل تبیین شده، نسبت به خواسته ها پافشاری کردیم و پیگیری برای تثبیت حقوق ملت ایران ادامه دارد. تعابیر آنها از نظر ما دقیق و درست نیست.

سطح و زمان مذاکرات دور آتی هنوز مشخص نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که گمانه زنی هایی درباره ادامه مذاکرات در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک وجود دارد بیان کرد: گمانه زنی های مختلفی مطرح است که فقط در حد گمانه زنی است. سطح و زمان مذاکرات هنوز مشخص نیست . باید با طرف مقابل بحث نهایی صورت گیرد تا به یک جدول برای چهار ماه آینده برسیم.

افخم درباره تغییر کاترین اشتون و تاثیر آن بر روند مذاکرات، گفت: درباره تغییر رئیس گروه مذاکره کننده اخباری داشتیم مبنی بر اینکه تا پایان دور مذاکرات باقی می مانند. یک ساز و کار داخل 1+5 وجود دارد که طبعا اگر تصمیم بگیرند نفر ثابت بماند در جای خود است، اگر تصمیم دیگری بگیرند تصمیم با آنهاست. ما مذاکره را ادامه می دهیم در عین حال حضور ایشان با توجه به آشنایی به مباحث کمک کننده است.

وی درباره همکاری ایران و روسیه در مورد عراق بیان کرد: ما با کشورهای مختلف منطقه در خصوص بحران عراق گفتگو کردیم. بحث مبارزه با تروریسم را به عنوان یک بحث محوری دنبال می کنیم. نباید تروریست ها فرصت برای مداخله سیاسی داشته باشند. تاکنون شاهد تحرک لازم از سوی کشورها نبوده ایم و لازم است کشورها به بحث تروریسم به عنوان یک خطر جدی توجه کرده و برخوردهای دوگانه نداشته باشند.

افخم با اشاره به اینکه هنوز شاهد اقدام جدی در عراق نبوده ایم، بیان کرد: بحران عراق به صورت جمعی می تواند خطراتی داشته باشد. اقدامات جمهوری اسلامی ایران نسبت به خطرات و عواقب تروریستی در منطقه است.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در پاسخ به سئوال دیگری درباره ارتباط ایران با کردهای عراق بیان کرد: ما در گذشته نیز این ارتباط را داشته ایم. اقلیم کردستان در چارچوب حاکمیت عراق تماس های خوبی داشته و همکاری های تجاری و اقتصادی برقرار بوده و این همکاری ها به دلیل روابط عمیق تاریخی بوده است.

افخم بیان کرد: کمک ایران به عراق برای مبارزه با تروریسم حفظ عراقی یکپارچه، کمک به وحدت عراق و تبادل دیدگاهها و منافع ملی این کشور در گرو وحدت است. عراق باید به سمت یک راهکار سیاسی پایدار و درازمدت پیش برود. تعیین رئیس مجلس و نواب راهکار خوبی در مسیر برنامه های داخلی عراق است و امیدواریم این روند ادامه یابد و گام های بعدی برای شکل دهی به ساختار عراق در زمانبندی مناسب صورت گیرد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =