دنیای اقتصاد نوشت:

وقایع و اتفاقات ماه‌های پایانی سال 91 باردیگر در حال تکرار است، اتفاقاتی که جز بلاتکلیفی و سردر گمی مشتریان و خودروسازان نتیجه دیگری در برنداشت. این اتفاقات با بازنگری در قیمت خودرو از سوی شورای رقابت آغاز و با تشویق به تحریم خرید خودرو از سوی برخی نمایندگان مجلس ادامه پیدا کرد.
در این شرایط اگر چه قیمت‌ها باب میل مشتریان، دولت و مجلس نبود، اما با توجه به جایگاه قانونی شورای رقابت به‌نظر می‌رسید که مجلس و دولت با وجود مخالفت‌ها باید نسبت به مصوبات این شورا تمکین می‌کردند حال آنکه اصرار بر تغییر مصوبات قانونی شورای رقابت که راه نیز به جایی نبرد بازار خودرو را تا یکسال در بلاتکیفی و سردرگمی فرو برد از سوی دیگر خودروسازان هم تکلیف و انگیزه‌ای برای مقاومت در برابر خواست دولت و مجلس در خود نمی دیدند. به این ترتیب به‌نظر می‌سد که اتفاقات این دوسال بار دیگر در حال تکرار است چرا که با قیمت گذاری اخیر شورای رقابت و موج مخالفت‌ها در این زمینه بار دیگر نمایندگان مجلس بدون در نظر گرفتن جایگاه قانونی شورای مذکور در تلاش برای جلب نظر مردم در این زمینه هستند حال آنکه بلاتکلیفی و سردرگمی نمی تواند سودی برای مشتریان و خودروسازان داشته باشد. در همین حال با توجه به حضور رضا شیوا رئیس شورای رقابت در کمیسیون صنعت مجلس برخی از نمایندگان این کمیسیون تاکید کردند که شیوا به اشتباهات محاسباتی خود در زمینه قیمت‌گذاری پی برده است.حتی علی علیلو در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با تشریح جزئیات جلسه یکشنبه گذشته این کمیسیون با شیوا اظهار كرده که در این جلسه مقرر شد فرمول قیمت‌گذاری خودرو مورد بازنگری قرار گیرد.
هرچند رضا شیوا  روز گذشته در این زمینه سکوت اختیار کرد با این حال علی علیلو عنوان کرده که در این جلسه اسناد و مدارکی در مورد شرکت‌های خودروساز از سوی کمیسیون صنایع ارائه شده و رئیس شورای رقابت اعلام کرد که این اسناد را در اختیار نداشته و اطلاعات شورای رقابت در این مورد ضعیف بوده است.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین A1 ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    32 2
    آقا این چه وضعیته؟ همه دارن میکشن رو جنساشون، من کارمند بکشم رو چی؟ کارمندای بدبخت با حقوق ثابت تو 3 کنجی گیر افتادن، قیمت لبنیات چی؟ اون که از ماشین افزایشش بیشتر بوده، پول مسافرت که هیچی پول غذا خریدنم ندارم
  • بی نام EU ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    27 0
    برای بار هزارم، همه اینا به خاطر غیر رقابتی بودن بازار خودرو تو ایرانه. اگر درهای کشور به روی محصولات جهانی باز بشه شرکت ها نمیان پراید بی کیفیت رو با منت 20 میلیون به مردم بفروشن. درها رو باز کنید و شورای رقابت رو جمع کنید، رقابتی که واقعا شکل میگیره خودش قیمت ها رو تعیین میکنه. حیف بنزینی که این ماشین ها میسوزونن. اگه به فکر ما نیستید به فکر یارانه ای باشید که رو بنزین دارید میدید و میتونه با ورود ماشین های روز با قیمت منطقی، بسیار کمتر از الان باشه. با رقابت واقعی جا برای پیشرفت صنعت ما هم باز میشه. کدوم کشور صنعتی با بستن درهاش به روی بقیه کشورها پیشرفت کرده؟ تو محیط انحصاری کسی پیشرفت نمیکنه.
  • تيزر A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    23 0
    نبايد خريد
  • بی نام A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    15 0
    در شرایط فعلی به دلیل تحمیل شرایط نا عادلانه و قیمتهای کمر شکن به مردم وعدم وجود نهادی موثر برای حمایت از حقوق مصرف کننده راهی جز مقاومت در خرید و تحریم وجود ندارد.
  • بی نام IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    12 1
    دلیل این بلاتکلیفی به اشباع رسیدن قیمت خودرو های بی کیفیت تولیدکنندگان و کمتر شدن قدرت خرید مردم می باشد.
  • سعید IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    21 1
    شیوا چرا اشتباه محاسباتیش به نفع خودرو سازان بوده نه به نفع مردم اگه مردم حرفی نمی زدند . هیچ وقت به اشتباه خودش پی نمی برد.
  • عربلو A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    10 0
    خدا را شكر كه دولت اعلام كرد كه اينان نقشي در تصميمات شورا و عزل و نصب ندارند ، چون شورا فرا دولتي است ، پس نمايندگان ميتوانند فارغ از دخالت دولت و با اطمينان خاطر برخورد قاوني با اين نهاد و اعضاء آن داشته باشند تا حق و حقوق مردم و مصرف كننده از مصوبات وهم آلود اينان و خودروسازان گرفته شود
  • محمدرضا US ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    21 0
    آخه وقتی بازارکاملا انحصاری و آنهم در اختیار نه بخش خصوصی که یک نهاد غیرشفاف شبه دولتی است که از پشتیانی عجیبی در نهادهای قدرت برخوردار است ایجاد تشکیلاتی بنام شورای رقابت چه مفهومی دارد و در نهایت این اعتراض ها جز بازی رسانه ای چه منفعتی برای مصرف کننده دست از همه جا کوتاه در پی دارد؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    16 3
    بااين قيمت ها خيلي ها توان خريد روندارن وبه دنبال كاهش فروش خودروسازان چاره اي جزء كاهش قيمت نخواهند داشت درغيراينصورت محكوم به ورشكستگي هستند
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    29 1
    کدوم عقلی میگه پراید بیست سال پیش بیست میلیون تومان می ارزه؟؟
  • علی IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    58 3
    برادر من پیشنهاد من اینه که نخر . اما اگه لازمته و میخوای استفاده کنی بخر. چون تو عمر نازنینت فکر نکنم ارزون شدنی دیده باشی که این دومیش باشه .
  • جعفر IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    3 0
    قاضی پور:خودروسازان آشکار دزدی می‌کنند/