حشرات از جمله آسیب‌پذیرترین موجودات حیات‌وحش هستند. با به کارگیری فن استتار، آنها خود را با محیط اطرافشان در هم می‌آمیزند تا از دید شکارچیان در امان بمانند و خورده نشوند.

محمود حاج‌زمان: وقتی پای علم زیست‌شناسی به میان می‌آید، تقلید و همرنگی استتاری همه‌جا دیده می‌شود. شیرها از فن استتار استفاده می‌کنند تا خود را در بیشه‌زارها پنهان کنند. قورباغه‌ها از همرنگی برای یکی شدن با محیط سبز اطراف خود استفاده می‌کنند. استاد استتار حیات‌وحش، آفتاب‌پرست، حتی می‌تواند رنگ بدنش را تغییر دهد تا با پس‌زمینه‌اش یکی شود.

برای بسیاری از طبیعت‌شناسان هم‌عصر داروین همانند آلفرد راسل والاس، این مشاهده روش‌های همرنگی و استتار جانوران بود که کمک کرد تا قدرت انتخاب طبیعی را بپذیرند. طبیعت همواره صفات موفق را بر می‌گزیند: حشراتی که می‌توانند با محیط اطرافشان در هم آمیزند، کمتر در معرض خطر خورده شدن قرار دارند و می‌توانند ژن‌ها و تکنیک‌های تغییر قیافه خود را به نسل‌های بعدی نیز منتقل کنند. در این میان حشراتی وجود دارند که در مقایسه با هم‌نوعان خود، لقب «استاد تغییر قیافه» به راستی برازنده آنها است.

قهوه‌ای برگ‌نشین
Deroplatys Trigonodera مانتیس ساکن برگ‌های پوسیده است که با مخفی شدن در برگ‌های در حال فساد کف جنگل‌ها، خود را از شر پرندگان شکارچی مخفی می‌کند.

شنل سبزکی
Phyllium giganteum حشره برگ رونده‌ای است که نه تنها در هم آمیختن آن با رنگ و شکل محیط اطرافش کاملا بی‌عیب و نقص است؛ بلکه حتی هنگام وزش باد با تکان دادن بدنش به سمت عقب و جلو حالت برگ واقعی را تقلید می‌کند.

آمیزش بی‌عیب و نقص
عکس سمت چپ مگس فانوس (گونه Fulgora) را به تصویر می‌کشد که به خوبی روی تنه درخت میزبان استتار کرده است. عکس سمت راست نیز مگس دیگری را در حالت دفاعی نشان می‌دهد که لکه‌های چشمی بزرگ انتهای بال‌هایش را برای ترساندن شکارچیان گرسنه نمایان ساخته است.

زیبای صورتی
اگر به خوبی به عکس بالا نگاه کنید، مانتیس گل‌گرد یا Hymenopus coronatus را مشاهده می‌کنید. در حالی‌که برخی از حشرات از فن استتار خود برای پنهان شدن در میان گل‌ها استفاده می‌کنند، این مانتیس ارکیده‌نشین بخشی از ساختار گل ارکیده را تقلید می‌کند تا طعمه را جذب کند. چهار پای حرکتی این حشره شبیه به گلبرگ گل ارکیده است.

راه رفتن برگ مرده
اغلب حیوانات هیچ علاقه‌ای به خوردن برگی زرد و مرده ندارند. پروانه برگ مرده (گونه Kallima ) که نام برازنده‌اش را به خاطر رنگ بال‌هایش گرفته است، از این موضوع به شکل ماهرانه‌ای برای استتار در طبیعت استفاده می‌کند.

استاد بزرگ تغییر قیافه
حشره چوبک (گونه Lonchodes ) برای حفاظت از خود در طبیعت شکل ترکه‌ها و شاخه‌های گیاهان را تقلید می‌کند. برای افزایش تاثیر هنر تغییر قیافه، این حشرات بسیار آرام حرکت می‌کنند تا جابه‌جایی آنها نیز شبیه به تکان خوردن شاخه‌ها در باد به نظر برسد.

صدپای حیله‌گر
این کرم سبز (گونه Tanaecia) به زیبایی با محیط اطرافش در هم آمیخته است. درجه و میزان پیشرفت حشرات در فن استتار، همواره باعث حیرت دانشمندان بوده است.

یکی شدن با محیط
رنگ گلسنگی ملخ عکس بالا به او کمک کرده تا به خوبی با پوسته گلسنگ‌مانند درخت میزبانش یکی شود و از شر شکارچیان در امان بماند. نکته جالب‌تر این است که این حشره راست‌بال از همان گلسنگ‌هایی تغذیه می‌کند که استتارش را با آنها هماهنگ کرده است.

53275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • چهار A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    40 5
    خدا را شکر
  • بی نام IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    38 5
    جل الخالق... عظمت خدا رو ببینین
  • hdvhk A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    16 2
    خدایی یکی دوتا هرچی نگا کردم نتوسنتم با قاطعیت تشخیص بدم کاش با دایره قرمز مشخص میکردین!!! خخخخخ
  • بهرام US ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    16 4
    الحمدالله...............
  • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    2 18
    فتوشاپه آقا. فتوشاپ. بشنو و باور نکن