محسن تنابنده می‌گوید افرادی که بی‌خبر از شرایط سخت کار در رسانه‌ی ملی هستند زیر باد کولر می‌نشینند، سیگار می‌کشند و آروغ روشنفکری می‌زنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر که چند سالی است نقش نقی معمولی سریال «پایتخت» را بازی می‌کند، در گفت‌وگویی که با روزنامه‌ی شرق داشته درباره‌ی سریال «پایتخت» و نقدهای‌ منتقدان بر این سریال صحبت کرده است.

او بابیان این مطلب که اقبال مخاطبان به سریال «پایتخت» در همه این سال‌ها مثال‌زدنی است و همین استقبال مخاطبان است که باعث شده تمام سختی‌ها را برای تولید پایتخت به جان بخریم، گفته: «اما تا حدی از دوستانی که در حوزه نقد قلم می‌زنند دلگیرم و متأسفانه شرایط را درک نمی‌کنند. در همین فصل چهارم، ما با شرایط بسیار سختی کار را به آنتن رساندیم. گرمای وحشتناک شمال، لوکیشن‌های متعدد و... و از هیچ‌چیز به‌منظور کیفیت بهتر اثر چشم‌پوشی نمی‌کنیم. در این شرایط توقع هم نداریم که توسط گروهی مورد هجمه بی‌مورد قرار بگیریم.»

به گفته تنابنده نگاه اجتماعی جاری در سریال، نوع پلان‌ها، گسترش قصه و نماهای سنگین یا شخصیت‌های زیاد قصه مشخص می‌کند تا چه حد برای ساخت این مجموعه زحمت‌کشیده شده است. حقیقت این است که ما برای منتقد این سریال را نمی‌سازیم و تمام تلاش ما برای مردم است. من متوجه این نگاه دوگانه منتقد و تماشاگر نمی‌شوم! گاهی با خودم فکر می‌کنم انگار منتقدان ما در عوالم دیگری سیر می‌کنند و اصلاً متوجه اثری که ساخته‌شده است نمی‌شوند؛ هرچند منتقدانی هم مثل آقای گلمکانی که آدم بزرگوار و منتقد پیش‌کسوتی هستند به سریال لطف دارند. صحبت من با منتقدانی است که انصاف را در تحلیل‌هایشان رعایت نمی‌کنند.

او در مورد حضور پررنگ اسپانسر در این سریال هم گفته: «برای ساخت یک مجموعه، عوامل زیادی دست‌به‌دست هم می‌دهند. از خیلی‌ها شنیدم که می‌گویند چرا اسپانسر در سریال این‌قدر گل‌درشت است؟ به خدا ما هم عقلمان می‌رسد و متوجه هستیم که چه چیزی به نفع یا ضرر سریال است؛ اما باور کنید حضور اسپانسر اختیاری نیست، کاملاً جبری است. به دلیل اینکه سازمان صداوسیما با مشکلات بسیار بد اقتصادی مواجه است ما هم به‌عنوان تولید‌کنندگان یک اثر مجبور هستیم چیزهایی را بپذیریم.»

او معتقد است: «حضور اسپانسر در کار اگر به شکل بهداشتی و هم‌راستا با نحوه ارائه اثر، استفاده شود اصلاً بد نیست. این مورد در سایر کشورها هم وجود دارد و اصلاً اتفاق بعیدی نیست، اما در کشور ما این ضعف اقتصادی وجود دارد و صداوسیما با توان اقتصادی بسیار کمی که دارد، از وجود این اسپانسرها نه‌تنها در این سریال بلکه در سایر برنامه و مجموعه‌هایش می‌تواند کمی قوت بگیرد.»

تنابنده گفته: «از طرف دیگر تغییر و تحولات معمولاً به ضرر سازندگان تمام می‌شود و آن‌قدر رسانه ملی دچار سیاست‌های غلط می‌شود که مسیر هم برای سازندگان نامشخص است. تلویزیون خواستار سریال‌های باکیفیت خوب و درجه‌یک است و از ما می‌خواهند با سریال‌های مبتذل و مستهجن مبارزه کنیم. این شرایط دقیقاً مثل این است که تمام لوازم یک جنگ را از شما بگیرند و شمارا راهی جنگ کنند هرچند که شاید جنگ واژه درستی نباشد، اما به‌هرحال مشابه همین وضعیت است. مگر شدنی است؟»

او که در حال حاضر فیلم گینس را روی پرده‌ی سینما دارد، معتقد است: «حتماً باید ابزاری در اختیار ما باشد که بتوانیم کاری کنیم. تجربه به من ثابت کرده که وارد شدن به حوزه کارهای شیرین از فشار اول قبر سخت‌تر است و اصلاً ساخت سریال در تلویزیونی که با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو است، بسیار دشوار است. شوخی با خانم‌ها در تلویزیون ما تقریباً امکان ندارد. شوخی با سن و برخی چیزهای دیگر خط قرمز است و تقریباً هیچ دستاویزی برای سرگرمی مردم وجود ندارد. حقیقتاً با این شرایط دلم می‌خواهد یکی از همین منتقدانی که پایتخت را فاجعه‌بار توصیف کرده است، بیاید و سریال بسازد. حتماً کار مشکلی است و از پس آن برنمی‌آید.»

این بازیگر می‌گوید: «بسیاری از منتقدان ما منتظر می‌مانند تا در شرایطی اعلام حضور کنند و حاضر نیستند بپذیرند یک مجموعه وقتی به فصل‌های مختلف می‌رسد باید دچار تغییر و تحولاتی شود و مثلاً برای ساخت فصل چهارم، همه‌چیز؛ از متن گرفته تا نحوه ساخت، سخت‌تر می‌شود و خودشان را در شرایط سازندگان اثر قرار نمی‌دهند.»

او تأکید می‌کند که شکاف وحشتناکی بین مردم و منتقد وجود دارد و منتقد عمدتاً برای لذت بردن کاری را نگاه نمی‌کند و این‌روها بیشتر به این موضوع فکر می‌کنم که یکسری آدم‌ها چرا از تلویزیون رفتند و به این نتیجه می‌رسم که برخی آن‌قدر تو را مستهلک می‌کنند که ناچار به کناره‌گیری می‌شوی. شرایط برای کار کردن، آن‌هم در رسانه ملی سخت است و در این‌ میان هستند افرادی که بی‌خبر از این شرایط زیر باد کولر می‌نشینند، سیگار می‌کشند و آروغ روشنفکری می‌زنند.

به اعتقاد تنابنده، چیزی که متأسفانه در جامعه ما به‌مرور تبدیل به یک فرهنگ می‌شود، بدرفتاری و استفاده از ادبیات بد در مراوده باهم است. زمانی در دولت قبل، دو نفر درملأعام در مناظره به جان هم افتادند و کار به بدرفتاری و ادبیات بد و سخیف کشید. این فرهنگ به‌مرور نه‌تنها در ابعاد زیاد و آدم‌هایی که جایگاه و منزلت اجتماعی بالایی داشتند بلکه در سایر سطوح اجتماعی هم رسوخ پیدا کرد و فرهنگ و هنر هم از این قاعده مستثنا نبود و متأسفانه به‌جایی رسیدیم که همه به هم ناسزا می‌گوییم.

او می‌افزاید: «به‌زور خانه سینما را می‌بندیم و رفتارهای این‌چنینی از ما سر می‌زند. مدتی است که نخستین تجربه‌ کارگردانی من در سینما اکران شده است و من رفتارها و گفتارهای عجیبی درباره فیلم می‌بینم و می‌شنوم، احتمالاً فیلم من ضعف‌هایی هم دارد، اما متأسفانه کار را هم نقد نمی‌کنیم. فحش می‌دهیم و معلوم نیست چرا این کار را انجام می‌دهیم.»

او بابیان این مطلب که کار من و امثال من از یک‌جهت قابل‌ستایش است، ادامه می‌دهد: «باید احترام گذاشت به کسانی که تماشاچی را به سالن‌های سینما می‌آورند و با توجه به اینکه مدام از بحران مخاطب حرف می‌زنیم، مشخص نیست چرا به کسانی که تماشاچی به سالن‌ها می‌آورند فحش می‌دهیم و برعکس به کسانی که تماشاچی نمی‌آورند هم ناسزا می‌گوییم؟ ما به دنبال چه هستیم؟ فکر می‌کنم زمان آن فرارسیده که این ادبیات سخیف و بدرفتاری و توهین از بین برود و روزگار کمی جلو برود تا باهم کمی مؤدب‌تر و درست برخورد کنیم.»

این بازیگر می‌گوید: «بازی کردن در فیلم سینمایی، نوشتن و حتی کارگردانی، هرقدر هم که سخت باشد، از کار ما در «پایتخت» سخت‌تر نیست. تنها لطف مردم است که «پایتخت» را نگاه داشته و مشخص نیست چرا در این سال‌ها عده‌ای تمام تلاششان را کردند که نباشیم و مدام به این فکر می‌کنند هر طور که هست بلایی سر ما بیاورند که از کار منصرف شویم. این فقط منوط به‌ کار ما نیست. در بسیاری از حوزه‌ها؛ مثل فوتبال و سیاست هم همین اتفاق را می‌بینید و نمی‌دانم چرا چشم دیدن همدیگر را نداریم!»

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 105
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام AU ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    فقط باید بگیم متاسفیم،،،،،،،،
    • سینا A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      آقای تنابنده ملاک برای شما باید استقبال مردم باشه ، چون سریال برای مردم ساخته میشه . به منتقدها بی محلی کنید. جایگاه شما خیلی بالاتره چون مردم پشتیبان شما هستند.
    • کوروش درخشان IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      88 20
      آقای تنابنده من به شخصه از شما و همکاران گرامی و محترم تشکر و قدردانی میکنم ولی قبول کنید پایتخت 4 فیلمنامه بسیار ضعیفی دارد و فقط دیالوگی طولانی دارد و بس و تحمل این وضعیت مرهون بازیگران خوبش است. قبول دارم شرایط کار در صدا و سیما بسیار سخت و طاقت فرسات اما وقتی که شما فیلمنامه و فیلم را به روز بسازید وضعیت همین میشود بنابراین برای پایتخت 5 باید از همین حالا شروع به نگارش فیلمنامه کنید و حداکثر تا اسفند کار فیلمبرداری و تدوین آن تمام شود تا کار و اثر خوب شود. با وجود همه سختی ها شمابه کارتان ادامه دهید چون ارج و ثواب دارد شاد کردن درهای غمزده مردم .... و به کوری چشم بخیلان جدی تر هم باشید و به راهتان ادامه دهید .... مردم شما و آثارتان را دوست دارند و می خواهند ،،،،،، موفق باشی...
    • بی نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      102 8
      محسن جون ما ازت حمایت میکنیم.فدایی دارییییییییی
    • بی نام A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      34 3
      نقی مردم ازت راضی هستند بقیه ول کن
    • محمد IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
      0 0
      چرا
  • بی نام A1 ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    تا قسمت 8 پایتخت رو ندیده بودم ولی وقتی تعریف سریال رو در خبرآنلاین دیدم از طرف کاربران ، همگی رو دانلود و تماشا کردم و باقی قسمتها رو از تلویزیون ، واقعا سریال جذاب و دوست داشتنیه دست همگی درد نکنه.
    • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      78 41
      سریال همه جوره عالیه ولی بنظرم 3تا نقطه ضعف داره: 1فیلمنامه 2تبلیغات بیش از حد تاژ 3بازی سارا و نیکا
  • بی نام A1 ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    به نظر من اگر پایتخت قرار باشه بین دو مناسبت انتخاب بشه برای پخش در همین ماه رمضون پخش بشه بهتر از عید نوروز هست.
  • بی نام A1 ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    عشق و محبت بین خانواده ، نماز جماعت در مسجد ، تصویر واقعی خانواده ایرانی ، ازدواج ساده بابا پنجلی و خیلی چیزهایی دگه از نقاط قوت پایتخته.
  • پرهام IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    من یه قسمتشو دیدم خیلی عالی بود دمت گرم بیخیال حرفای یه سری منتقد کار خودتو بکن داداشم
  • بی نام IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    سریال پایتخت و ماه عسل و خندوانه جزو تنها برنامه هایی هستند که خیلی از افرادی که با تلویزیون ملی قهر کرده بودند را پای برنامه هاش نشونده. با آرزوی موفقیت برای همشون
  • بی نام IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    219 8
    محسن تنابنده عالی و دوست داشتنی
  • بی نام IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    169 9
    محسن جان تو کارتو بکن ....محلشون نزار تبلیغاتتم عالیه ..
  • مرتضي IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    121 5
    اقاي تنبانده واقعا خسته نباشيد بدانيد جاي شما و عوامل فيلم در قلب مردم است منتقدانتان انگشت شمارند واين مساله مهمي نيست ... ما دوستتتتتت داريمممممممم
  • بی نام IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    36 3
    اگه اینطور که شما میگی نبود که الان وضع ما این نبود.
  • بی نام A1 ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    49 2
    تو نقش خودتو بکش نقاش، بذار هر کی هر چی بگه که دلش خواست
  • بی نام A1 ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    47 5
    داداش فثاییییی دارییی...
  • بهرام IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    237 8
    وقتی یک امام جمعه مردم رو بزغاله ، شهوتران و...خطاب میکند از بقیه چه انتظاری داریم ، یک رییس جمهوری هم که اومد دروغ رو نهادینه کرد و رفت ..
  • یه مازندرانی IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    94 4
    همین که سعی می کنید مردم رو شاد کنید، کار شما بسیار ارزشمند هست... هر چند ممکن است نقص زیادی تو سریال وجود داشته باشه...
  • ali IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    73 4
    آقای تنابنده چرا هنرمندان ما دست به دست هم نمی دهند و علیه صدا و سیما و سیاست های غلط و مغایرش با نظر مردم دست به اعتراض نمی زنند؟ یادش بخیر زمانی که آقای لاریجانی در صدا و سیما بودند چه کسانی و با چه افکار بازی در صدا و سیما بودند: احمد پورنجاتی، علی معلم، حسین پاکدل و .... اما حالا چی؟
  • بی نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    88 0
    اقای تنابنده یه دونه ایییییییییییی
  • جواد A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    75 3
    به سهم خودم به همه ی عوامل سریال پایتخت خسته نباشید میگم. به نظر من این سریال مخاطبان گسترده ای داره و همین رمز موفقیتشه.
  • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    69 5
    بییی تربیییت
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    14 75
    اقای تنابنده اصلا تمام حرفهای شما درست ترا بخدا قسم این داستانهای تکه تکه که بی ربط بهمه هم داستانه که شما روی اون کار میکنی
  • بی نام A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    35 4
    متاسفانه درامد صداوسیما از تبلیغات گل درشت و چیزای دیگش میره برای ساخت برنامه های بدون بیننده و مردم ناپسند و شبکه های زیاد. مثل همین شبکه افق که مثلا مسابقه و برنامه میسازه و میلیاردی خرج میکنه ولی دو نفر ادم نمیبینه وگرنه این بنده خدا واقعا داره تلاش میکنه و همه میدونن که سریال صفر تا صدش با تنابنده است
  • بی نام IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    50 8
    حرفت حقه آقای تنابنده و متاسفانه حرف حق تلخه.
  • م. رضا IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    72 9
    پایتخت بی گمان بهترین سریال طنزی است که در ده سال اخیر از تلویزیون پخش شده و باید از آقای تنابنده تشکر کنیم.
  • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    58 7
    صدا و سیما ضعف اقتصادی داره؟؟؟؟ یعنی شما این حرف رو باور میکنید؟؟؟
    • محمود A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      28 6
      یکی از ضررده ترین سازمان های مملکته بس که ریخت و پاش داره....
  • سعید IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    39 4
    آقای تنابنده زیاد به این حرف ها توجه نکنید وقتی مردم از شما استقبال می کنند یعنی موفق بوده اید بگذارید منتقدان هم حرفشان را بزنند به نظر می رسد تا سری سوم مجموعه شما از لحاظ کیفیت سیر صعودی داشته اما در سری چهارم تا حالا این اتفاق نیفتاده
  • سری4 A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    49 3
    داداش تو خودشه اصبانی نکون.یه عده دوست ندارند مردم بخندند.یه عده دنبال اینن که بگن دیدی به فلان طایفه و زبون توهین کردند و جو درست کنند.یه عده میگن ماا میدونستییم نمیشهههه" همیشه ساز منفیند.یه عده هم از دوستان خودتونند که تو بعضی چیزا باهم اختلاف دارید و اینجا دنبالشند.ولی اگه مردم ماییم راضیم ازتمام تک تک بچه های پایتخت حتی برادرهای چوچانگ.بحث زبون هم باشه برار ته شه خدره عذاب نده اما درحال کممی هرکی نتونه هارشه بزنه اتا کانال دیگه
    • ج م A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      11 19
      داداش تو خودشه اصبانی نکون یه عده دوست ندارند مردم بخندند با تمسخر لهجه چند میلیون هموطن؟ واقعا که خجالت داره.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    43 2
    من به جای اقای تنابنده بودم دیگر فیلم نمیساختم تا ببینم منتقدان چه کار میکنند بعد میگیند چرا مردم به سوی ماهواره میروند وسریال های ترکی غیره میبینند کسی مثل رضا عطاران را همجوری از تلویزون دور کردند
  • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    51 5
    منتقدان عاشق سریال ترکین...
    • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      6 17
      شما متوهم ها چرا همه چی رو به سریال ترکی ربط میدین ؟ انگار فقط تو ایران سریال ترکی می بینین عربا و ... می بینن
  • محبعلی IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    15 87
    آقای تنابنده، پایتخت 4 اشتباه بزرگی بود که فقط به خاطر پول انجام شد و با این کیفیت پایین، عقبه شخصیت ها را نابود کرد.
  • ولی غلامی IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    28 1
    جناب اقای معمولی حساس نشو بزار هرکی هرچی میخواد بهتر از پایتخت مگه میشه مگه داریم؟ خسته نباشید به شما و گروه پایتخت
  • بی نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    7 97
    به اعتقاد آقای تنابنده، بدرفتاری و استفاده از ادبیات بد در مراوده باهم کار بدی است چرا در این سریال از فردی که به لحاظ جسمی قد کوتاهی دارد به عنوان دبیر فیزیک استفاده کرده ای آیا این نوع گزینش شما نوعی توهین به جامه فرهنگیان نیست ؟؟؟آیا شما به آن چیزی که می گویی عمل می کنی؟؟؟
    • شیما A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      24 4
      تو چی میگی دیگه از خودت حرف در می اوری . لابد تو یکی از همان کسانی هستی که به سریال در حاشیه انتقاد کردند. واقعا که ..........
    • محمدرضا IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      25 1
      آقای بی نام عزیز، اگر بجای دبیر فیزیک، هر شغل دیگه ای برای ایشان عنوان می شد، الان گروهی دیگه از آن قشر اعتراض داشتند. بهتر نیست کمی روی ظرفیت خودمون کار کنیم و خودمون را بیشتر باور داشته باشیم.
    • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      23 2
      دبیر حرفه و فن ما قدش همین اندازه بود غیر طبیعی نیست
    • رضا IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
      4 0
      دوست عزیز چه ربطی داره؟پس با این حساب از آدم های کوتاه قد کلا استفاده نکنیم چون با این استدلال شما به یه قشری توهین میشه
  • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    49 3
    تشکر آقای تنابنده پایتخت سریال خوبیست
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    46 3
    مگه میشه، مگه داریم
  • بهار IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    40 2
    آقاي تنابنده دمتان گرم مهم مردمند
  • اکبر IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    57 1
    من از فیلم سن پیترزبورگ آقای تنابنده رو میشناسم واقعا کارش درسته پایتخت که آخرشه ولی چون تجملو تبلیغ نمی کنه بعضیا خوششون نمیاد آقا محسن واقعا دمت گرم کارت درسته
  • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    32 1
    مگه میشه، مگه داریم....
  • محمد IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    28 1
    واقعا باید بهشون خسته نباشید گفت کار کردن تو این شرایط واقعا سخته، خوب شد من منتقد نشدم و می تونم از دیدن سریال لذت ببرم
  • مهدی A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    28 1
    راست میگه.حرفاش عین واقعیته
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    28 1
    نقی دوست داریم
  • افشین A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    19 65
    یه جوری میگی گرمای وحشتناگ شمال که انگار تهران هواش معتدله با بارش ملایم و بدون دود و خاک.مرد حسابی الان شیرگاه مازندران هواش بهشته تو این فصل .سوادکوه زنده باد
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    13 31
    بی ادب
  • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    41 1
    آقا نقی کارت عاااالیه عاااالی به ژست روشنفکرانه منتقدای بی خاصیت هم کاری داشته باش
  • رامین A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    19 66
    متأسفانه سریال پایتخت 4 بسیار ضعیف است. حتی سرگرم کننده هم نیست. بسیاری از شوخی ها و رفتارهای شخصیت های قصه به همدیگر، برای مخاطب معمولی هم آزاردهنده است. قصه پایتخت 4 بسیار ضعیف است و .... خسته نباشید عوامل پایتخت 4 ولی از شما بسیار بیشتر از این انتظار داشتیم
  • غلام زاده کرمانی IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    21 59
    پایتخت سریال ضعیفی است. اصلا ارزش تماشاکردن ندارد.
  • مهدی تدین ازکرمان A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    18 2
    آقای تنابنده عزیز ضمن خسته نباشید بایدعرض کنم دقیقا همینطوراست که فرمودید وبه این گلایه شمانیزواقعانیازبود زیرادرسالهای اخیربطورکلی اعتراضات وتحلیلهای سطحی منتقدین بی دردجایگزین فرمائیدبامرفهین بی دردبرای مردم آنقدرتکراری شده که کمترکسی توجهی به آنهامی کند. وجای تأسف است که باعث شده مردم به تحلیلهای درست هم توجه نمی کنند.یعنی هنوزتحلیل شروع نشده مخاطبان به گمان اینکه ممکن است دوباره شنونده ی یک سری فرعیات ومباحث کم ارزش باسروظاهرفنی باشندیافوراکانال ر اعوض می کنند،یاباهم مشغول صحبت می شوندوکمترین توجهی به مطالب مطروحه نمی نمایند ایکاش منتقدین براین عمل پرآسیب وزیان ده خودنیزمنتقدباشند.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    37 47
    آروغ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ در جواب به منتقدان نابحق قرار نیست آدم خودش شبیه به اونها کنه و از این مدل الفاظ بکاز ببره...
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    29 1
    آقای تنابنده عزيز از شما به خاطر شاد کردن مردم واقعاً ممنونيم از شما به خاطر کارهای قوی واقعاً ممنونيم
  • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    23 1
    درسته نمی‌دانم چرا چشم دیدن همدیگر را نداریم؟
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    33 1
    پایتخت تنها سریالی است که جدا از کیفیت قصه پردازی صادقانه طنزهای ریز زندگی روزانه را جدا از قصه پردازیهای غیر واقعی و موقعیت های خاص به رخ می کشد و مارا وامی دارد نکات ریز شادی آفرین زندگی را با دقت بیشتری ببینیم و شکی نیست که شادی بزرگترین کمبودی است که در زندگی روزمره ما به چشممان نمی آید.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    26 1
    دمت گرم
  • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    26 19
    پیشنهاد می کنم نام پایتخت عوض شود چون دیگر داستان به پایتخت ربطی ندارد
  • عباس میرزایی A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    19 11
    بی ادب
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    27 2
    انتقاد از رو غرض و نادانی؟ مگه میشه؟ میگه داریم؟
  • دهه شصتی A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    43 3
    محسن تنابنده از معدود بازیگرانی تو ایرانه که میتونه خنده رو رو لب مردم بیاره
  • حمید از پارس آباد مغان A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    24 4
    زنده باد محسن تنابنده بابا تو چندسال بهترین سریالی که مردم را به خنده واداشت این پایتخت است بعدشم از پایتخت باید تشکر کنیم چون با تبلیغ باعث شده فشار به صدا و سیما نیاد بابا کشور های دیگه شبکه های تلویزیونی همشون از اسپانسر تغذیه میکنن ولی کشور ما تلویزیون مصرف کننده است مثل فوتبال ما که بابا اقتصاد مقامتی یعنی همین که از بیت المال بی خودی مصرف نشه ولی بازم دم پایتخت و محسن تنابنده گرم که به بپیشرفت کشورمون کمک میکنه
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    33 6
    اقای تنابنده ما مردم باید راضی باشیم که میگم دست درد نکنه..عالی..بخدا فقط به امید پایتخت ساعت ده هرجا باشم میام خونه تا ببینمش..خیلی عالی ..مرسی
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    25 37
    پایتخت سریال خوبی بود،‌کلی خندیدیم و شاد بودیم باش، ولی شاید بهتر باشه برای سال بعد دیگه ساخته نشه و یه کار نو و مبتکرانه دیگه ارایه بشه از طرف آقای تنابنده.
  • دامون A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    35 4
    محسن عزيز نگران منتقدانت نباش به قول بزرگي كه ميگفت هميشه به قطار درحركت سنگ ميندازن خيلي از منتقدان بخاطر معروف تر شدن خودشونو آويزون موفقيتهاي تو ميكنن ولي بيتوجه يهشون ادامه بده ما مردم پشت سرت داريم حمايتت ميكنيم .... همه صحبتهايي هم كه كردي رو قبول داريم
    • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      1 12
      شما با هم پسر خاله هستید که این خطابش می کنی اگه هستید باید خودتو معرفی کنی اگه نه ادب حکم می کنه جور دیگری خطابش کنید
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    29 79
    تنها دلیل نگاه کردن پایتخت امسال واسه من. موفقیت قسمت های قبل بود . پایتخت امسال در حد پایتخت نبود. آقای تنابنده چطور فرق نگاه منتقدان با مردم رو نمیدونین؟؟؟ از شما بعید بود
    • محسن IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      13 4
      عذاب وجدان پیدا کردم اشتباهی مثبت دادم
  • حمید A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    29 9
    کار شما قابل ستایش است .خودتان را درگیر حاشیه ها منتقد ین نکنید .بی خیال اونا باشید .بعضی ها میخوان مطرح بشن اسم بزرگا رو جلو میارن وبعنوان مخالف صحیت میکنند .در جامعه ما با مشخصات جامعه هنری فعلی منتقد استاندارد نداریم
  • حامد A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    5 9
    یاد حرف‌های مسعود دهنمکی افتادم‍
  • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    11 1
    واقعا" خسته نباشد سریال خوبی درست کردیده اید . ممنون
  • تبریزلی A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    11 15
    من متن را نخواندم ولی از ادبیات آقای تابنده معلومه که زیاد حقدار نیستن
  • غلامی زیاده RU ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    9 19
    دقت کردین فقط نظرات مثبت و موافق رو چاپ میکنید؟ هرکی از پایتخت انتقاد کنه کامنتش مشکل داره از نظر شما.
  • مجید محبی A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    14 16
    شما فکر میکنی خیلی کار ارزنده ای است؟ ساخت یک کمدی بدون داستان. اگر امکانات و بودجه شما را به چند دانشجوی تئاتر هم بدهند کاری نه لزوما بهتر که در همین حد می تواند ساخت.
  • شاهین منصوریان A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    13 47
    من فکر نمی کنم آقای طنابنده این صحبت ها را کرده باشند. از ادب به دور بود.
  • صدرالدین مجیدیان A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    12 26
    آقای طنابنده از شما بعید بود. اصلا تحمل نقد ندارید. مثل طرفداران سریالتان.
    • بی نام A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      6 5
      شما ماه عسل نگاه كن
  • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    15 3
    نقی این منتقدان را ول هاکن
  • ali A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    29 3
    سریال پایتخت اگه بدترین سریال هم از نظر کیفی باشه بازم همینکه تونسته مخاطب رو از پای شبکه های ماهواره ای بسمت شبکه ملی بکشونه کار بزرگی انجام داده اونهایی که فقط کارشون نقد هستش شما بگید اگه ما سریال ایرانی نسازیم و مخاطب رو جذب نکنیم مخاطب ما برای دیدن سریال کجا میره؟؟/مطمنا سراغ ماهواره و و سریالهای مبتذلش میره که به بدترین شکل رفتارش و افکارش رو شکل می دند تو رو خدا بجای نقد های الکی یه کم از تولید کننده ایرانی حمایت کنیم تا مورد تهاجم جنگ نرم اونور ابی ها قرار نگیریم
  • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    6 6
    سریال خوب و مردم پسندیه ولی نقی مغرور نشو منتقد انتقادهایی داره نباید بهش بی احترامی کنی
  • بابک A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    25 10
    دارین پولشو میگیرین که کار با کیفیت تحویل مردم بدین....همچین میگه گرمای سخت و لوکیشن زیاد انگار مفت و مجانی کار کرده...من حاضرم بیام چند برابر شما کار کنم همین پولی که میگیرینو بگیرم...والا خجالتم خوب چیزیه
  • رعنااصفهانی A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    15 10
    تنها سریال ایرانی که ازش لذت بردم یکی از سریال هایی که دور از زندگی تجملاتی است
  • ژیلا DE ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    11 1
    جناب تنابنده همتون نقشتونو خیلی خوب بازی میکنین بعد از دیدن چند سریال ..... والله چه عرض کنم یه سریال طنز خوب دیدیم که نشان از با هوش بودن همتون داره زنده باشید خود من خیلی با اون منتقدا کل کل کردم همشون هم با اشتیاق میبینن بی خیال جناب تنابنده توانا موفق باشی بیش و بیشتر
  • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    6 2
    اصولا کار بسیاری از منتقدان همین نشستن زیر باد کولر است. مختص ایران هم نیست و همه جایی است.
  • یاس IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    3 6
    آقای منصوریان آقای تنابنده درسته نه طنابنده اصلا سریالو نگاه میکنی آقای تنابنده بی ادبانه صحبت نکرده واقعیتو گفته همیشه هرکسی میخواد حرف حق بزنه و از خودش دفاع کنه آدمه بی ادبی میشه سریال عالی عالی عالی عالیه زحمات ایشون رو نباید زیر سوال برد
  • mj GB ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    3 2
    با وجود برخی مشکلات فنی و تلویزیونی، در این قحطی طنز سالم، خانوادگی، بی اهانت و ساده مجموعه پایتخت رو باید رو سر گذاشت. چه به لحاظ داستان، چه به لحاظ شناخت کارگردان از خواست مردم و چه به لحاظ بازیگران. قبول باشه تلاش و همتتون
  • رضا IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    4 11
    به نظر من سریال پايتخت بعد از نا موفق بودن سریال های آقايان مديری و صحت که از هنرمندان خوب کشورمان هستند در شرايط فعلی يکی از تنها ابزار شادی آور در خانه هاست. اگه کس ديگری هنر بهتری داره بسم اله. به قول امام علی ع: ميدان مقام حرف به اندازه وسعت بيابان ها است اما ميدان مقام عمل بسيار سخت دشوار است.
  • مهیارشاپوری IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    18 1
    محسن خان....فقط بروبچه های سینما و تئاتر میدونن که شما برای بدست آوردن جایگاه امروزتان متحمل چه سختیها،تمرینها و مرارتها شده اید...دوست مشترکمان مهران خان احمدی بارها وبارها ازشما وصبرتان وتلاش پیگیرتان تعریف کرده بود و امروز شما با ساخت مجموعه ای کم نظیر برای چهارمین بار درتاریخ تلویزیون کاری کرده اید که حتی شبکه های ماهواره ای پرمخاطبی چون "منوتو" ،کنداکتورهای خودرابا توجه به تایم پخش پایتخت تنظیم میکنند وسعی میکنند بر نامه های پرطرفدارشان با زمان پخش پایتخت تلاقی نکند چراکه ریزش مخاطب ماهواره حین پخش این سریال بیسابقه است.....زنده باشید و درودبازیگرومجری تلویزیون
  • دیرآشنا A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    12 2
    متاسفانه سنگ اندازی و حاشیه سازی برای سریالهای موفق دامنه دار و تکراریه.. بلایی که سر مهران مدیری و درحاشیه آوردن هم مصداق همین مدل برخوردهاست. بسیاری از کارکنان و شاغلین ادارات بهداشت و نهادهای درمانی و پزشکی خودشون اذعان داشتند که بخش کثیری از انتقادات طنز گونه سریال درحاشیه، بشکلی ناباورانه حقیقت داره و عینا درحال انجامه الان همین سریال پایتخت داره در لابلای مطالب بظاهر طنزش، از رواج پدیده زمین خواری، عدم توجه به فرهنگ سازی در روستاها، کمبودها و گرفتاریهای اقتصادی و اجتماعی در نقاط دور دست از پایتخت، مفاهیم زیرپوستی عاطفی و عاشقانه و... صحبت میکنه و بدلیل بهره گیری از مفاهیم بومی و خرده فرهنگهای عامیانه و مردمی و همچنین فضا و اتمسفر کاملا ملموس برای مخاطب ، تونسته در خانه هاجا بازکنه
  • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    17 9
    پایتخت 3 از پایتخت 4 خیلی بهتر بود
  • نصری زاده کرد اصیل مرادخانی IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    4 6
    من فکر می کنم این برنامه ها تلاشی است از برای جمع کردن بیننده های از دست رفته
  • بی نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    7 2
    آقای تنبانده یه دونه ای،من خودم از دست همکارام و این زمانه دلم خیلی گرفته ولی بادیدن بازی شما روحیم ازاین رو به اون رو میشه انشالا همیشه رو به رشد باشی
  • سعید IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    9 4
    شخص من دلم به چیزی که منتقدین و روشنفکرهای مملکتم میگند گرمه نه جایی که پول بیشتری می ده
  • حمید رضا IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    4 1
    فرمایش درست اما سخت میشه یک خرابه و ویرانگر را با کلمات فاخر توصیف کرد.
  • بی نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    3 6
    خواهشا بیشتر از این بین روشنفکرها و مردم فاصله توهمی نسازید.
  • بی نام A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    6 4
    آقا ی تنابنده متشکریم.... من هیچکدام از سریال ها رو نمی بینم فقط سریال شما به خاطر بازی خوب قوی روابط صمیمانه.... انشالا در کارتون دلگرم باشید و هیچ وقت ناامید نشید شما دارید دل ما مردم را شاد میکنید داداش
  • منتقد A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    12 10
    جالبه ایشون گفتن برای منتقدین سریال نساختن ولی 80درصد مطلب توهین به منتقداست, جناب تنابنده اگه میخواین کاراتون نقد نشه واسه خودتون فیلم بسازین, کار منتقد نقد کردنه
  • محسن A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    18 18
    آقای تنابنده فرافکنی نکنید. مردم هم نسبت به افت های سریال تان معترضند. مادر 75 ساله من و دختر 13 ساله من و همسر 40 ساله من هیچکدام منتقد نیستند ولی از افت در سریال شما سخن می گویند. من خودم سریال تان را نمی بینم آروغ و کولر و ...جواب مناسبی برای ایرادهایی که مردم و منتقدها به سریال تان می گیرند نیست.
  • بی نام EU ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    3 1
    خیلی بی هدف هس.
  • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    0 1
    تو برهوت کیفیت سیما این پایتخت است که دارد ابروداری میکند.