دنیای اقتصاد نوشت:

وام خرید خودرو به مبلغ 15 میلیون تومان در حالی از ابتدای خردادماه قابل ارائه به متقاضیان شده است که خبری از شیوه‌نامه جدید برای جلوگیری از وام‌های صوری نیست. براساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار که در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به تصویب رسید، قرار شد که دریافت وام خودرو از سوی مشتریان براساس شیوه‌نامه مدونی باشد تا از وام‌های صوری جلوگیری شود.
برهمین اساس مقرر شد که تدوین شیوه‌نامه‌ توسط کارگروهی از بانک مرکزی با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت بگیرد. علت این موضوع نیز آن بود که برخی متقاضیان با دریافت پیش فاکتورهای صوری از نمایندگی‌های خودروسازان وام خودرو دریافت می‌کردند، این در شرایطی است که خودرویی خریداری نمی‌کردند. بنا به نظر کارشناسان جلوگیری از وام‌های صوری یکی از راه‌های اصولی ایجاد رونق در بازار خودرو است. برهمین اساس ارائه شیوه‌نامه‌ای مدون که بتواند ضمن پرداخت تسهیلات به مشتریان رکود موجود در بازار خودرو را از بین ببرد، گزینه بسیار مهمی در نظم بخشی ارائه تسهیلات خودرویی است. با این حال، افزایش وام خودرو از 7 میلیون به 15 میلیون تومان به‌منظور بالا بردن قدرت خرید مشتریان انجام شد تا ضمن افزایش توان خرید بتواند رونقی به بخش تقاضای موجود در کشور دهد. بر این اساس با وجود آنکه تهیه و تدوین دستورالعمل مانع از ورود تسهیلات خودرو به دیگر بازارها می‌شود و بسیاری آن را موجب رونق بازار خودرو عنوان می‌کنند، اما کارشناسان بازار معتقدند که تهیه شیوه‌نامه برای وام جدید خودرو باعث افزایش فروش خودروسازان خواهد شد.

در واقع هدف اعضای شورای پول و اعتبار و تدوین‌کنندگان این شیوه‌نامه سوق دادن مشتریان به افزایش خرید از شرکت‌های خودروساز بوده است که این موضوع با توجه به افزایش عرضه صنعت خودرو در سال‌جاری موجب رونق و افزایش فروش خودروسازان می‌شود. با تمام این اوصاف وام 15 میلیون تومانی خودرو در حال حاضر در بانک‌های سراسر کشور به مشتریان خرید خودرو ارائه می‌شود، اما شیوه‌نامه‌ای که بتواند با تعیین شرایط سختگیرانه مانع از وام‌های صوری شود، ارائه نشده است و همین موضوع ممکن است، همانند گذشته موجب به انحراف کشیده شدن وام‌ خودرو 15 میلیون تومانی به سایر بازارها شود.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    8 1
    سلام من رفتم در باره نحوه دریافت وام خودرو پرسیدم به من گفتند که مبلغ 30 میلیون تومن باید سپرده داشته باشی تا 15 میلیون تومن وام بگیری ؟ ایا این حرف درسته ؟ اگه درسته پس چرا رسانه ایش نمکنید که مردم الکی دل خوش نباشند و خودشون رو سرگردان بانکها نکنند؟
  • بی نام A1 ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    6 0
    هیچی دوباره خونه گرون میشه کی یاد میگیریم نقدینگی را کنترل کنیم
  • بی نام A1 ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    5 0
    کدوم بانک ؟؟؟ کدوم شرایط؟؟ سود و بازپرداخت چطور؟؟ خبر عزیز خبرتو تکمیلی کن برادر
  • مهدی نارمک IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    6 0
    آره ، رونق کار خودرو سازان بی کیفیت داخلی.....رونق کار بانک ها که دو برابر وام پس می گیرن....وام به نام مردم و به کام دیگران..
  • با نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    1 0
    کدوم بانک.به کیا میدن؟
  • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    4 2
    بهتر است پول به خود فرد داده شود به جای این که پیش فاکتورهای صوری بیاورند . عده ای از قبل این وامهای صوری در ازای هر وام 7 میلیونی 300000 تومن می گرفتند و بین خود و رئیس شعبه تقسیم می کردند.اگر پول مستقیم به حساب وام گیرنده واریز شود حداقل یک حسن دارد و آن هم این که چند صد هزار تومنی که وام گیرنده بایستی قسطش را بپردازد به جیب دلال و واسطه نرود.
  • ali IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    2 0
    وامی که به ازای هر 5 میلیون یک ضامن کارمند میخاد از کجا باید ضامن اورد حالا ضامن پیدا کردی اشنا تو بانک از کجا ؟
  • hamid IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    4 0
    این وام کلا برای حمایت از خودرو سازهای داخلی و در نهایت قطعه سازان چینی تصویب شده و هیچگونه جنبه حمایتی از مرد درش نیست لذا به این دلیل که هر گونه حمایتی از خودرو سازها در طی 30 سال گذشته فاقد بهره وری لازم بوده و هیچگاه منافع مصرف کننده در آن در نظر گرفته نشده بهتر است که مردم به همان روش تحریمی خود ادامه دهند تا بالاخره این فرقون سازها یه تکانی به خودشان بدهند... در مقطع زمانی که سوخت خودرو در دنیا برای خروجی 300 اسب بخار 6/5 لیتر محاسبه می شود در کشور ما در خوشبینانه ترین شرایط برای 80 اسب بخار 10 الی 13 لیتر است و جالب اینجاست که مشتری هم می بایست هزینه سوخت را گران تر از دیگران متحمل شود بلکه جریمه ندانم کاری و عدم کفایت و ارتقا تکنولوژی این فرقون سازهای دولتی را نیز متحمل شود .
  • امین A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    به هر کی دلشون بخواد میدن
  • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    از شما آدم خیری نمیبینه چرا الان که کسی ماشین ایرانی نمیخره وام میدین؟ 15میلیون میدین 39تومن میگیرین عجب....