تسنیم نوشت:

نایب رئیس کمیسیون بهداشت گفت: به علت عملکرد ضعیف بیمه ای در دندانپزشکی و عدم آموزش برای جلوگیری از پوسیدگی دندان؛ سلامت دندان در کشور بحرانی شده است، بنابراین باید پُرکردن دندان، بیمه شود تا افراد به خاطر هزینه بالا دندان‌شان را نکشند.

عبدالرحمان رستمیان درباره وضعیت سلامت دهان و دندان در کشور اظهار داشت: لازم است همانطور که کشورهای پیشرفته در جهت کاهش پوسیدگی دندان‌ها موفق عمل کردند اولویت اول دندانپزشکی کشور، تلاش در کاهش پوسیدگی باشد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی،‌ با اشاره به نقش مهم پیشگیری در بیماری‌های دهان و دندان، تصریح کرد: برای جلوگیری از ابتلا به بیمارهای پُرهزینه دهان و دندان فرهنگ سازی کمک مؤثری در پیشگیری از پوسیدگی دندان می‌کند.

رستمیان ادامه داد: مهمترین عامل در سلامت دهان و دندان جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها است بنابراین افراد باید مراقب باشند که دندان‌هایشان پوسیده نشود چون با پوسیدگی هزینه درمان چندبرابر می‌شود، متاسفانه در کشور دندانپزشکان بیشتر به سمت درمان پیش رفتند در صورتیکه پیشگیری مهمتر است؛ در کشورهای پیشرفته با آموزش کاهش پوسیدگی بسیاری از مطب دندانپزشکان تعطیل شدند و حتی پذیرش دانشجویان دندانپزشکی کاهش یافت لذا در این خصوص وزارت بهداشت و درمان باید تمهیدات لازم را بیندیشید.

رستمیان با انتقاد از وضعیت بحرانی سلامت دهان و دندان در کشور، گفت: متاسفانه به علت عملکرد ضعیف بیمه ای در خدمات دندانپزشکی و عدم اطلاع رسانی و آموزش درست در خصوص جلوگیری از پوسیدگی دندان، سلامت دهان و دندان در کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد.

وی با اشاره به پایین بودن شاخص پوسیدگی دندان در برخی کشورها، عنوان کرد: برخی از کشورها با اقدامات پیشگیری توانسته‌اند این شاخص را در حد پایین نگاه دارند و شدت پوسیدگی را در افراد کم کنند لذا لازم است که در کشور ما هم چنین اقدامی صورت گیرد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر تلاش برای دسترسی به شاخص جهانی سلامت دهان و دندان در کشور، به خانه ملت گفت: باید برای پایین آوردن این شاخص 2 تلاش کرد و این مهم نیازمند تلاش مسئولانه سازمان‌ها در جهت پیشگیری و ارائه خدمات درست است بنابراین باید تمام اهداف نظام سلامت دهان و دندان در حوزه بهداشت و پیشگیری باشد.

رستمیان کاهش سلامت بهداشت دهان و دندان در کشور را ناشی از حذف بهداشت کاران عنوان و بیان کرد: حذف بهداشت کاران ضرر زیادی به حوزه بهداشت دهان و دندان وارد کرد چرا که در زمان فعالیت این قشر شاخصDMFT پایین بود لذا با خلاء بهداشت کاران پوسیدگی دندان در افراد بیشتر شد لازم است برای کاهش هزینه های درمان دندانپزشکی از این قشر بیشتر استفاده شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه امکان دسترسی مردم به خدمات حوزه دندانپزشکی باید تامین شود، گفت: از مهمترین وظایف دولت و وزارت بهداشت باید خدمات رسانی درست به بیماران باشد.

رستمیان،‌ تصریح کرد: دندان‌های مصنوعی هرگز نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای دندان‌های طبیعی باشد لذا لازم است که دندانپزشکان به جای کشیدن دندان، اولویت را در ترمیم قرار دهند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از واقعی نبودن تعرفه‌های دندانپزشکی در کشور، عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر تعرفه‌های دندانپزشکی در کشور متفاوت بوده که لازم است این تعرفه‌ها واقعی و یکسان شوند؛ بهتر است پُرکردن دندان تحت پوشش بیمه قرار گیرد که افراد به خاطر هزینه بالا ناچار نباشند دندان خود را بکشند.

رستمیان با انتقاد از شاخص بالای پوسیدگی دندان در کشور، خاطرنشان کرد: متاسفانه ‌شاخص DMFT (پوسیدگی، کشیدگی و پُرکردگی دندان) در ایران در کودکان 12 ساله 2 دندان است یعنی به طور متوسط دو دندان از هر فرد 12 ساله ایرانی به علت پوسیدگی خراب شده است.

47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =