لاریجانی: داستان‌سرایی درباره ریاست مجلس تفنن است/صدای جریانات سیاسی باید در مجلس شنیده شود/3

رییس مجلس گفت: این که صدای جریانات سیاسی در مجلس شنیده شود، یک افتخار برای دموکراسی دینی است.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی در ادامه نشست خبری امروز خود با رسانه ها درباره کاندیداتوری اش از قم گفت: آنچه برای من مایه افتخار بود این است که نظر و حمایت مراجع بزرگ تقلید بود که من از قم نامزد شوم. به پاس اینکه  سال​‌ها در قم زندگی کردم از نظر فکری و علاقه شخصی هم برای خودم مهم بود که از قم کاندیدا شوم. 

رییس مجلس با تاکید بر اینکه مساله رکود در کشور جدی است، افزود: مهمترین موضوع امروز کشور این است که موتور رونق تولید را تقویت کنیم، امروز در بزنگاه تغییر در کشور قرار داریم. در این موضوع دولت باید سریعتر کار کند. بعد از تاکیدات رهبری درباره اقتصاد مقاومتی، ستاد این امر در دولت تشکیل شد. در جریان هستم که این ستاد کار می کند، تصمیماتی گرفته که خوب است و اگر اجرا شود شرایط را تغییر می‌دهد. نگاهم به آینده مثبت است و معتقدم که داریم از این مسیر سخت عبور می‌کنیم. دولت باید تلاش بیشتری کند و مجلس هم باید پشتیبانی کند.

وی درخصوص وجود آراء مختلف در مجلس دهم، گفت: باید افتخار کنیم که از همه طیف های جامعه صدایشان در مجلس شنیده می‌شود. برای دموکراسی دینی خوب است که صدای جریان‌های سیاسی در مجلس شنیده شود. فکر می کنم نمایندگان به سوگندی که در ابتدای کارشان می‌خورند که از حقوق ملت دفاع کنند و از انقلاب صیانت کنند پاینبد هستند. این دسته بندی‌های بیرون مجلس وقتی وارد پارلمان می‌شود آن قالب بندی‌های محکم بیرون پارلمان را ندارند که کاملا فرد را از اختیار خودش خارج کند.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره خبرهای مطرح شده پیرامون رایزنی با اصلاح طلبان بر سر بقیه کرسی های هیات رییسه مجلس و تشکیل کمیته ای برای این منظور، گفت: پیامی به من برای تشکیل این کمیته داده نشده است. افراد ممکن است به اتاق من بیایند و بگویند نظری داریم ولی پیام یا باید مکتوب باشد یا تلفن بزنند.

وی ادامه داد: اما این سوال مطرح است که آیا لزومی برای این کار وجود دارد؟ در ادوار مختلف مجلس از این مسائل نداشتیم و در داخل مجلس درباره مسائل تصمیم گیری می شد. اما این بار مساله به بیرون کشیده شده است. من مخالف نیستم که رسانه‌ها به این موضوع ورود کنند، من تا امروز دراین باره صحبت نکردم. این یعنی من به این سازوکار مجلس بسنده می کنم.

وی درخصوص اینکه آیا بر سر دیگر کرسی های ریاست گفت و گو شده است، گفت: این روزها داستان سرایی در این باره مساله زیاد است و من جلو آن را نمی گیرم، تفننی است ولی چیزی دراین باره نبوده است.

علی لاریجانی در ادامه با اشاره به اینکه نگاهم به مجلس دهم مثبت است، گفت: چالشی را برای آن نمی بینم که منجر به حرکت محتوم مجلس دهم شود افراد انتخاب شده فرهیخته هستند.

رییس مجلس درباره فاجعه رخ داده در خان طومان، گفت: مساله خان طومان توسط رسانه ها دامن زده شد. اخبار منتشر شده خیلی دقیق نبودند. البته اینکه تروریست ها از فرصت اتش بس استفاده کردند و با کمک برخی کشورها سلاح وارد کردند و شرایط تلخی را بوجود آورد، قطعا شرایط بدی بود. اینکه برخی کشورها از فرصت آتش بس سوء استفاده کردند بر روی نوع رفتارهای میدانی و مذاکرات سیاسی تاثیر گذاشت.

رئيس مجلس در پاسخ به سوالي که به احتمال رياست وي در مجلس دهم و راه‌هاي پرهيز از مشابهت اين مجلس به مجلس ششم اشاره داشت، گفت: من تصور نمي کنم که اين مجلس شبيه مجالس گذشته باشد. جنس اين مجلس متفاوت است. تجربيات گذشته براي همه جريانات سياسي اندوخته اي داشته است. اميدوارم که مجلس دهم به دور از تنش هايي که گفتيد، خواهد بود.

به گفته وي بايد فرعيات را کنار گذاشت و به امور اصلي در زمينه اقتصادي پرداخت. ما در عرصه بين المللي خيلي خوب عمل کرديم و مشکلاتي که داريم در زمينه اقتصادي است. از اين رو بايد اين درد اصلي را بشناسيم و به آن طبيبانه بنگريم نه اينکه روي حواشي سينه بزنيم. هم افزايي سياسي حتما به ما کمک مي کند. ضرورت زماني اقتضا مي کند که از حواشي بپرهيزيم. راه ما روشن است و بايد آن را اجرا کنيم.

لاريجاني که مي گفت استراتژي مجلس را نمايندگان تعيين مي‌کنند نه رئيس آن، خاطرنشان کرد: کميسيون​ هاي مجلس اولويت​ ها را تعيين مي کنند که با کمک مرکز پژوهش هاي مجلس تبديل به استراتژي مجلس مي شود.

تغيير رويکرد اصلاح طلبان به لاريجاني پس از انتخابات اخير پارلماني، سوال ديگري بود که لاريجاني در پاسخ به آن به مزاح گفت: من بي تقصيرم در اين مساله! بايد از ديگران سوال کنيد. من همان آدم قبل هستم و مشي من هم مشخص است.

وي حضور افراد در چند فراکسيون به طور همزمان را امري مرسوم دانست و افزود: البته افراد بسته به علايقشان انخاب مي کنند که در چه فراکسيوني باشند و به تصميمات آن عمل کنند. هر نماينده مي تواند در عين حالي که عضو فراکسيوني سياسي است  در چند فراکسيون صنفي و ... نيز عضو باشد.

رئيس قوه مقننه درباره نقش احزاب و گروه هاي سياسي و نحوه کمک آنها به مجلس دهم گفت: ما احزاب ريشه دار به معني واقعي و فراگير مثل حزب جمهوري اسلامي نداريم. معتقدم براي يک دموکراسي هدايت شده بايد احزاب قوي داشته باشيم وگرنه يک موضوع خام است. البته در ايام انتخابات، احزاب ليست هايي مي دهند که بيشتر شکار کانديدا است که چه کساني راي بيشتري دارند و آنها را در ليست بياورند. احزاب بايد خودشان را تقويت کرده و برنامه محور پيش بروند.

ادامه دارد....

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =