ایسنا نوشت: سناتورهای آمریکا با ابراز نگرانی درباره این‌که توافق هند و ایران برای توسعه بندر چابهار ممکن است موجب نقض تحریم‌های بین‌المللی شود، گفتند که این موضوع را زیر نظر دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نمایندگان مجلس سنای آمریکا روز سه‌شنبه درباره این مسئله که آیا برنامه هند برای توسعه بندری در جنوب ایران برای دسترسی تجاری موجب نقض تحریم‌های بین‌المللی می‌شود یا خیر بحث و گفت‌وگو کردند.

در این جلسه یک نماینده وزارت امور خارجه آمریکا وعده داد که دولت به دقت این طرح را زیر نظر خواهد گرفت.

نیشا دسائی بیسوال، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور جنوب آسیا و آسیای مرکزی گفت: ما با صراحت با طرف هندی درباره ادامه محدودیت‌ها علیه فعالیت‌های مربوط به ایران صحبت کرده‌ایم.

وی در کمیته روابط خارجی سنا گفت: ما باید جزئیات توافق چابهار را بررسی کنیم تا ببینیم آیا شامل این محدودیت‌ها می‌شود یا خیر.

به گزارش رویترز، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند روز دوشنبه در سفر به ایران وعده داد 500 میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار سرمایه‌گذاری کند تا کشورش به ایران، افغانستان و آسیای مرکزی دسترسی یابد.

بیسوال همچنین گفت: معتقد است روابط هند با ایران عمدتا بر مسائل اقتصادی و انرژی متمرکز است و دولت آمریکا نیز احتیاج دولت هند به مسیری تجاری را درک می‌کند.

وی افزود: از منظر هند، ایران دروازه این کشور به سمت افغانستان و آسیای مرکزی است.

بیسوال تصریح کرد: هیچ نشانه‌ای مبنی بر تعامل هند با ایران در زمینه‌هایی نظیر همکاری نظامی که ممکن است موجب نگرانی برای آمریکا شود، مشاهده نکرده است.

مودی قرار است ماه آینده از آمریکا دیدار و در کنگره سخنرانی کند که به گفته این مقام وزارت امور خارجه آمریکا امکان همکاری‌های امنیتی بیشتر میان دو کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =