ایرنا نوشت: «مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در مقاله ای در روزنامه مکزیکی 'لا رفورما' تاکید کرد: ایران مبتکر ایجاد منطقه عاری از سلاح های کشتار جمعی و منادی خلع سلاح جهانی است.

به گزارش ایرنا ، تخت روانچی در این مطلب نوشت: دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران از سال 1392 در تبیین اصول بنیادین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر چندین نکته تاکید دارد؛ نخست اینکه راهنمای اصلی سیاست خارجی کشور را درک ،تعامل موثر و سازنده با جهان بر مبنای اعتدال و عقلانیت تشکیل می دهد.
وی افزود :دوم آنکه برقراری رابطه و تعامل سازنده با کشورهای جهان بر اساس احترام متقابل ، عدم دخالت در امور داخلی کشورها و از مواضع برابر، به نفع همگان است .
معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه تصریح کرد: سوم اینکه جمهوری اسلامی ایران سیاست صلح ، ثبات منطقه ای و تنش زدایی با کشورهای همسایه را دنبال کرده و تلاش همه جانبه ای را برای پایان دادن به نا آرامی ها، خشونت ، تروریسم و افراط گرایی و بی عدالتی را در دستور کار قرار داده است و چهارم آنکه جمهوری اسلامی ایران دنبال آن است که موانع موجود بر سر راه روابطی مطلوب، عادلانه و توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی را کنار بزند.
این دیپلمات کشورمان تصریح کرد که جهان طی ماه های اخیر شاهد توافقی بزرگ میان ایران و کشورهای 1+5 بود که بر پایه دیپلماسی برد - برد شکل گرفت و در این مذاکرات دو ساله، جمهوری اسلامی ایران نشان داد که هدفش شفاف سازی برنامه هسته ای و تمایل به استفاده صرفا صلح آمیز از این برنامه است .
تخت روانچی خاطرنشان ساخت: گزارش های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی حاکی از پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین المللی خود بوده است.
در این مورد، دیپلمات ایرانی ابراز امیدواری کرد که با اجرای توافق جامع هسته ای و لغو تحریم های ناعادلانه ، تجارت با کشورهای دیگر افزایش یابد.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نه تنها مبتکر ایجاد منطقه عاری از سلاح های کشتار جمعی در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه ) است بلکه منادی خلع سلاح جهانی نیز بوده است.
تخت روانچی گفت: جمهوری اسلامی ایران روابط خارجی خود را بر مبنای رویکردی توسعه گرا با همه مناطق از جمله آمریکای لاتین قرار داده است .آمریکای لاتین از مناطقی است که توانمندی بالقوه و بالفعل فراوانی در آن نهفته و می تواند مبنای همکاری های دوجانبه و چند جانبه با جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد .
به گفته وی ، ایران با درک الزامات منطقه گرایی و ضرورت گسترش ارتباطات فرا منطقه ای ، می کوشد تا روابط خود با کشورهای آمریکای لاتین را ارتقاء دهد .
معاون اروپا و آمریکا افزود: ایران و مکزیک با توجه به مزیت های فوق العاده اقتصادی و ژئوپولیتیک خود می توانند شرکای خوبی از دو منطقه آسیای غربی و آمریکای لاتین باشند .روابط ایران و مکزیک ، روابط دیرپا ، احترام آمیز و بر پایه منافع مشترک استوار بوده است .
وی ادامه داد :دیپلماسی اقتصادی ایران می کوشد در دوران پسا برجام که زمینه امکان توسعه روابط همه جانبه با دیگر کشورها فراهم شده ، ظرفیت ها و امکانات همکاری های تجاری ، صنعتی ، اقتصادی و مالی با مکزیک را فعال نماید .
به گفته دیپلمات کشورمان، ایران آماده گسترش همکارها در زمینه واردات و صادرات کالاهای صنعتی ، صنایع دستی ، محصولات کشاورزی ، انرژی نفت و گاز ، پتروشیمی ، تجهیزات بیمارستانی ، تجهیزات الکترونیک ، خودروسازی ، مبادله توریست ، سرمایه گذاری و انتقال دانش فنی می باشد .
تخت روانچی در این راستا اعلام کرد که در تفاهم و همکاری با دستگاه دیپلماسی مکزیک ، هیاتی دیپلماتیک -اقتصادی ایرانی به سرپرستی وی رهسپار آن کشور شده تا در تماس و ملاقات با مقامات سیاسی ، اقتصادی مدیران مالی و تجار و دیگر فعالان تجاری بخش خصوصی و عمومی ، زمینه همکاری ها را بررسی کرده تا مشترکا «نقشه راه توسعه مناسبات دو کشور» را طراحی و اجرأ نمایند .
وی گفت :اکنون زمان مناسبی است که از ظرفیت های موجود دو کشور بهره برده و روابط دوجانبه را در همه زمینه ها به ویژه اقتصادی گسترش داده و در جهت نزدیکی هرچه بیشتر ملت های ایران و مکزیک بکوشیم .

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =