سایت صدای اقتصاد نوشت:

 

بازار مسکن همچنان در رکود به سر می‌برد؛ درحالی که برخی فعالان این بخش پیش‌بینی و اظهار امیدواری می‌کنند که این بازار در سال جاری به صورت نسبی از رکود خارج شود، هرچند که به نظر می‌رسد خروج از رکود و رونق این بازار در گرو افزایش قدرت خرید مردم است.

باید توجه کرد که تنها تقاضای موثر می‌تواند، بازار مسکن را از رکود خارج کند. افزایش شدید قیمت مسکن قبل از ورود این بازار به دوره رکود طولانی‌مدت، توان بسیاری از خانواده‌های ایرانی برای خرید مسکن را تحت‌الشعاع قرار داد. ضمن اینکه افزایش‌های ناگهانی قیمت در یک بازار، تنها تشدید کننده فعالیت‌های دلالی در آن بازار است؛ آنهایی که بدون نیاز و تنها به قصد کسب سودهای آنی، وارد بازار می‌شوند و بر طبل افزایش قیمت می کوبند و تنها متضرر در این میان، مصرف‌کنندگان واقعی هستند.  

ذکر این نکته ضروری است که افزایش حقوق بسیاری از خانوارهای ایرانی در مقابل رشد تورم در کشور، ناچیز است و افزایش‌های یکباره و شدید قیمت مسکن، بالاجبار بسیاری از مردم را از خرید خانه منصرف می‌کند به طوری که بسیاری از کسانی که در همان وهله زمانی و پیش از افزایش قیمت‌ها توان خرید خانه را داشتند در حال حاضر و با گذشت چند سال از افزایش قیمت‌ها، هنوز نتوانسته اند، قدرت خرید خود را با آن زمان برابر کنند.

با این حال، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران بالا رفتن آمار معاملات در بهمن و اسفند سال 93 نسبت به مدت مشابه سال 92 را دلیلی بر رونق نسبی این بازار می‌داند.

حسام عقبایی اگرچه امسال را سالی می‌داند که بازار مسکن تا حدودی از رکود خارج می‌شود اما افزایش شدید قیمت را پیش‌بینی نمی کند.

وی به صدای اقتصاد گفت: برای فعالان بخش مسکن نیز بهتر است که بازار مسکن در ثبات نسبی قیمت به سر برد تا مردم نیز توان خرید داشته باشند و به این ترتیب سازندگان و فعالان این بخش، شاهد رونق بلندمدت این بازارخواهند بود.

اما وزیر راه و شهرسازی در اوایل سال جاری با بیان اینکه تورم مسکن در سال ۹۴ بیش از تورم سالانه نخواهد بود، گفت: اولین اقدام در سال ۹۴ این است که سوداگری را از بخش مسکن خارج کنیم، چراکه بسیاری از مردم قربانی دلالی می‌شوند.

عباس آخوندی افزود: بسیاری از مردم قربانی فعل و انفعالات سوداگری بخش مسکن می‌شوند و مشاهده می‌کنند که قیمت مسکن طی یک سال ۴۰، ۵۰ و بعضا تا ۶۰ درصد افزایش می‌یابد؛ البته ممکن است این افزایش قابل توجه برای مالک بسیار خوشحال کننده باشد اما برای خریدار یا مالکانی که در نظر دارند ملک خود را تبدیل به احسن کنند این افزایش قیمت خوشایند نیست.

وی با بیان اینکه با ابزارهای نظارتی در سال گذشته میزان تورم بخش مسکن کمتر از میانگین تورم ملی بود، افزود: تورم ۵۸ درصدی سال ۸۵ که وحشتناک بود و خانه‌دار شدن را تبدیل به رویا کرده بود متوقف شد و باید کاری می‌کردیم که این حباب شکسته شود.

در این میان بسیاری از کارشناسان از کاهش تولید مسکن به دلیل رکود حاکم بر این بازار سخن می‌گویند و همین موضوع را عاملی بر افزایش مجدد قیمت مسکن می‌دانند.

مجتبی بیگدلی فعال حوزه مسکن با اشاره به تولید 100 هزار واحد مسکن در سال در برابر نیاز یک و نیم میلیونی در سال اعلام کرد: ادامه این وضعیت به زودی بازار مسکن را با سونامی افزایش قیمت دیگری مواجه خواهد کرد.

به گفته او، سایه رکود چند سال اخیر بر بازار مسکن موجب شده است که سازندگان از ساخت مسکن دست بکشند و همین موضوع، در حال تحت تاثیر قرار  دادن بازار عرضه و تقاضاست به طوری که طی این مدت با کاهش تولید مسکن، نه تنها تقاضا کم نشده است بلکه نیاز یک و نیم‌میلیونی هر سال در حال ورود به بازار مسکن است.

اما بیت الله ستاریان کارشناس بخش مسکن معتقد است که در شرایط کنونی اقتصاد کشور، رکود تمام بازارهای ما را فراگرفته است و مانند دوره‌های قبل ما با رکود مقطعی تنها در بخش مسکن مواجه نیستیم بلکه مشکلات اقتصادی، بازار مسکن را همانند بسیاری از بازارهای دیگر در رکود فرو برده است و اقتصاد به دلایلی مانند قیمت نفت و نبود برنامه‌های مستقل از سیاست در این حوزه در حالت انتظار به سر می‌برد و همه مترصد اتفاقات فردا هستند؛ با این حال با ایجاد ثبات در اقتصاد و دادن اطمینان و آرامش به سرمایه‌گذاران، می‌توان نقش مهم خروج اقتصاد ایران از رکود را به حوزه مسکن داد چرا که این حوزه، بخش زیادی از مشاغل را دربرمی‌گیرد و سرعت توزیع پول در این بخش بسیار بیشتر از بخش‌های دیگر است. 

در عین حال عضو هیات مدیره کانون انبوه سازان مسکن نیز معتقد است که در حال حاضر، مهم‌ترین عامل خروج بازار مسکن از رکود، نیاز مردم و قدرت خرید آنهاست.

ایرج رهبر به صدای اقتصاد گفت: در شرایط رکود، انباشت تقاضا نیز ایجاد می‌شود و می‌توان پیش‌بینی کرد که همین انباشت تقاضا بتواند بازار مسکن را در سال جاری از رکود خارج کند.

وی گفت: بر اساس تجربه نیز بعد از گذشت مدتی خاص از رکود باید انتظار داشت که بازار از شرایط رکود خارج شود هرچند که این موضوع دلیل موجه و قطعی برای خروج از رکود نیست اما زمان رکود در بازار مسکن طولانی شده است و می توان انتظار داشت که رکود در سال جاری به پایان برسد.

رهبر ادامه داد: افزایش وام مسکن برای بالا بردن توان خرید مردم می‌تواند در رونق این بازار موثر باشد و تا زمانی که مردم قدرت خرید ندارند، نمی‌توان انتظار رونق این بازار را داشت.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =