از تنبیه دانش‌آموز تا قتل معلم در کلاس؛ خشونت در مدارس ایران واقعا زیاد شده؟ قبلا چه بود و اکنون چگونه است؟

سال گذشته حوادث تلخ و ناگواری در مدارس افتاد که رسانه ای شدن آن نشان از افزایش خشونت در مدارس دارد.

زهرا تالانی: چوب و فلک، ترکه آلبالو ، پشت به کلاس ایستادن، کتک خوردن با خط کش و تسمه، خودکار لای انگشتها و .... تنببه بدنی هایی بودند که شاید از نظر ما مربوط به روزهای قدیم و مکتبخانه ها بوده اما همین امروز هم فیلمها و تصاویری در دنیای مجازی و رسانه ها منتشر می شود که نشان می دهد هنوز هم تنبیه بدنی وجود دارد و برخی معلمان از این شیوه برای سربه راه کردن دانش آموزان استفاده می کنند. سال قبل این تصاویر به قدری در دنیای مجازی دست به دست می شد که سرانجام شبکه دوم سیما در اخبار 20.30 گزارشی از تنبیه‌بدنی در یکی از مدارس تهران پخش کرد که بسیار قابل تأمل بود؛

اما این تنها نبود؛ معلمی در مدرسه‌ کرج، برای جلوگیری از سخن‌گفتن دانش‌آموز 12 ساله با بغل‌دستی‌اش با ضربه محکم دست به سر او سبب شد تا سر این دانش‌آموز به میز برخورد کند و بینی‌اش بشکند. تنبیه دانش‌آموز زاهدانی و عفونت‌کردن دست او هم خبر دیگری بود که رسانه‌ای شد.

این اتفاقات در حالی می افتد که محمد دیمه ور، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش می گوید: تنبیه بدنی دانش‌آموز جرم است و تنبیه به نوعی کودک‌آزاری و از سوی دیگر جرم عمومی محسوب می‌شود. ما تنبیه بدنی دانش‌آموزان را کار قرون وسطایی می‌دانیم که هیچ تطابقی با تربیت ایرانی اسلامی ندارد. (اینجا)

در بوشهر هم انتشار تصاویر مربوط به تنبیه بدنی موجب برکناری مدیر مدرسه شد. (اینجا)

اما خدایار رفیعی، معاون پاسخگویی به شکایات اداره کل ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش می گوید: واقعیت است که من در این یک سال گذشته که مسئول پاسخگویی به شکایات در آموزش و پرورش هستم مواردی که از تنبیه گزارش شده در حد و گسترده ای نیست که رسانه ها اعلام می کنند. (اینجا)

با اینحال وقتی خبر تنبیه بدنی سه دانش آموز در پاکدشت ورامین اعلام شد (اینجا) این بار توجه ها بیشتر به سمت آموزش و پرروش رفت و فانی وزیر آموزش و پرورش هم اعلام کرد که تنبیه بدنی مشکل اصلی آموزش و پرورش است.(اینجا)

اما در یک اطلاعیه که از سوی آموزش و پرورش منتشر شد اعلام شد که تنبیه بدنی در مدارس قانونی است که با اعلام این خبر در رسانه ها، بلافاصله حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش این موضوع را نادرست دانست و در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد آنچه از سوی آموزش و پرورش اعلام شده موضع رسمی این وزارتخانه نبوده و به هیچ وجه قانونی شدن تنبیه بدنی مدنظر ما نیست. بلکه تجدید نظر در روش‌های تنبیه یا روش‌های بازدارنده از رفتارهای پرخطر و حرکاتی است که دانش آموزان نباید در مدرسه انجام دهند.(اینجا)

این اتفاقات در حالی در مدارس ما رخ می دهد که کارشناسان معتقدند تنبیه بدنی مشکلات فراوانی می تواند برای دانش آموزان به وجود آورد. رحمت الله نورانی، عضو سازمان نظام پزشکی و مشاور تحصیلی معتقد است که تنبیه احساس حقارت، روحیه پرخاشگری و زورگویی را در دانش آموز تقویت می کند، گاهی هم دانش آموز از ترس تنبیه دروغ می گوید. دانش آموز ممکن است کینه به دل بگیرد که این خیلی خطرناک است.(اینجا)

قانون ممنوعیت تنبیه بدنی

ممنوعیت تنبیه بدنی دانش‌آموزان به آئین‌نامه‌ای بازمی‌گردد که 14 سال پیش تدوین شده است. در این آئین‌نامه گفته شده که منظور از تنبیه، آگاه ساختن دانش‌آموز نسبت به انجام وظایف، تذکر شفاهی، تذکر کتبی، تغییر کلاس، اخراج موقت و انتقال به مدرسه‌ای دیگر است. هرچند که این آئین‌نامه در طی این سال‌ها به روز نشده، اما عمل به بندهای آن، همچنان مورد توجه بسیاری از معلمان نیست.

در همین زمینه هم دیوان عدالت اداری اعلام کرد که تنبیه بدنی و توهین در مدارس، غیرشرعی و ممنوع است. در این حکم دیوان عدالت آورده است که " فردی به موجب دادخواستی به طرفیت شورای عالی آموزش و پرورش، ماده 77 آیین نامه اجرائی مدارس که طی آن اعمال هر گونه تنبیه از قبیل اهانت ، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی را که جهت تنبیه ممنوع شده، خلاف شرع دانسته و توضیح داده است که در شرع تنبیه به قصد تأدیب بلااشکال بلکه در جهت رشد واجد تجویز شرعی است به همین جهت خواهان ابطال آن شده است.

این موضوع در جلسه هیأت تخصصی پژوهشی و فرهنگی دیوان عدالت اداری مطرح و نظریه هیات به شرح زیر اعلام شده است: با عنایت به اینکه شورای محترم نگهبان بند 77 آیین نامه مورد اعتراض را خلاف شرع تشخیص نداده و با عنایت به اینکه جهت درخواست ابطال از سوی شاکی مخالفت با شرع بوده و مغایرت با قانون مطرح نشده است." (اینجا)

در موضوع برخورد با معلم خاطی، خدایار رفیعی، معاون پاسخگویی به شکایات اداره کل ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش می گوید:ما با معلم خاطی هم برخورد می کنیم، اما سطح تخلف هم متفاوت است و نباید صفر یا صد دید یعنی با یک تنبیه معلم را اخراج کرد چون سطح تنبیه معلم هم متفاوت است. یکی از شیوه های برخورد با معلم جا به جایی است اما تذکر کتبی تغییر پایه است و حتی تعلیق هم داریم.اما این با هیات های احرایی نیست و به دستگاه تخلفات اداری می رود.(اینجا)

خشونت در مدارس

اما شايبه افزایش خشونت در مدارس سال قبل تنها به خبرهای تنبیه بدنی ختم نشد؛ اوایل آذرماه سال ۹۳ خبرقتل یک معلم توسط دانش آموزش منتشر شد.

در تشریح جزییات آن مدیر مدرسه اعلام کرد «دانش‌آموز ضارب به همراه پدرش برای موجه کردن غیبت او به مدرسه می‌آید. در زمان پیگیری غیبت، پدر دانش‌آموز می‌فهمد که فرزندش در درس فیزیک ضعف دارد؛ زمانی که پدر و دانش‌آموز قصد خارج شدن از مدرسه را داشته‌اند، به یک‌باره تصمیم دانش‌آموز عوض می‌شود و به سر کلاس فیزیک می‌رود. این دانش‌آموز سر کلاس می‌نشیند، معلم فیزیک هم به او می‌گوید که باید برای نشستن سر کلاس از دفتر مدرسه نامه و اجازه بگیرد که در این هنگام دانش‌آموز به یکباره با چاقویی که زیر لباس خود پنهان کرده بود، معلم خود را از ناحیه شاهرگ مصدوم می‌کند و بلافاصله از مدرسه متواری می‌شود.(اینجا)

قاتل که متواری شده بود در یکی از زندان‌های تهران شناسایی شد.(اینجا) دانش‌آموز ۱۵ سالۀ دبیرستان حافظی بروجرد، قاتل «محسن خشخاشی»، معلم بروجردی پس از شناسایی گفت: آقای خشخاشی معلم خوبی بود و من فکر نمی‌کردم با حمله چاقوی من بمیرد. وقتی آن اتفاق افتاد، فکر نمی‌کردم مرده باشد، بعد که متوجه شدم مرده، خیلی ترسیدم و فرار کردم.(اینجا)

کشته شدن یک معلم توسط دانش آموزش کارشناسان و روان شناسان را به این فکر انداخت که آیا خشونت در مدارس ایران این همه افزایش یافته است؟ (اینجا)

آیا خشونت در مدارس حذف می شود؟

خدایار رفیعی، معاون پاسخگویی به شکایات اداره کل ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرآنلاین معتقد است که امکان حذف خشونت و تنبیه یعنی به صفر رساندن آن کم است: چون در برخی مناطق برخی معلمان این آموزش را ندیده اند و برای همین تصور می کنند که باید از این شیوه برای درسخوان کردن استفاده کنند.

او ادامه می دهد: متاسفانه خشونت در خانه و جامعه به مدرسه کشانده می شود و معلم و دانش آموزان دوست دارند که این خشونت را در مدرسه نشان دهند. نباید خانواده ها مسئولیت آموزش را تنها از معلم و کادر مدرسه بخواهند ، چون یک معلم و مدیر در روز با 100 دانش آموز ارتباط دارد و امکان رسیدگی به تمام آنها وجود ندارد.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    19 36
    بنده خودم دهه هفتادی هستم متولد ۷۲ دوران راهنمایی سخت ترین روزای عمرم بودم انواع تنبیه ها رو تجربه کردم با اینکه در مدرسه غیر انتفاعی درس میخوندم هنوزم در جای جای های ایران مخصوصا روستا ها و شهرهای کوچک تنبیه وجود دارد
    • معلم A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
      30 7
      من از سال 76 معلم راهنمایی هستم و از همون موقع آموزش و پرورش با تنبیه بشدت برخورد می کرد هر چند تنبه دانش آموزان قابل قبول نیست و به ندرت در جامعه میلیونی معلمان رخ می دهد باید دید شما چه مشکلات حادی داشتید که اینقدر سخت به شما گذشته؟در حال حاضر بیشتر مشکلات کلاس مربوط به دانش آموزانی است که اموزش و پرورش هیچ کاری برای انها نمی کند و انها را در کنار سایر دانش اموزان نرمال و بسیار خوب قرار داده و به انها نیز اسیب های جدی وارد کرده در حال حاضر دانش آموز هر عمل ناشایستی انجام دهد هیچ اهرم قدرتی مسولان مدرسه ندارند و دانش اموزان از این امر مطلع هم هستند پس بی مهبا به رفتار خود ادامه می دهند من نتوانستم جلوی فروش ترقه بمبی یک دانش آموز را بگیرم و اولیاش هم بی تفاوت بودند اداره هم سرپوش میگذارد
    • مشکل از معلم نیست A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
      37 7
      کاملا غیر منصفانه گفتید من از شما چند سوال دارم در کلاس درس دانش اموز سیگاری کنار بچه شما نشسته و بچه شما و سایرین رو به انواع مختلف آزار میده و علاوه بر اون اجازه تدریس به باقی بچهخ ها هم نمیده نه مدرسه و نه معلم هیچ اهرم قدرتی هم ندارند اداره هم فقط با مشاوره سعی در تغییر اونها داره اما اونها هیچ جواب مثبتی به جلسات مشاوره نمیدن و دوباره سر کلاس میان با همون رفتار شما باشید چه می کنید و چه انتظاری از معلم و مدرسه و آموزش پرورش دارید؟ با ذکر این نکته که حق اخراج از کلاس ندارید/ و حق تنبیه ندارید /و حق مردود کردن ندارید. و در هر کلاس حداقل 3 مورد از این نوع بچه ها دارید که خانواده هایشان هم بشدت حامی آنها هستند یا کاملا بی تفاوت هستند حتی به مدسه هم سر نمی زنند؟ لطفا جواب بدهید؟؟؟
  • معلم و مدیر بازنشسته IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    29 4
    با سه خط آخر به شدت موافقم ، اغلب تنبیه های کنونی به درس خواندن و یا نخواندن مربوط نمیشود ، بلکه به مزاحمتهای کلاسی دانش آموزان ارتباط دارد که نظم کلاسی و رشته افکار معلم و دیگر دانش آموزان را به هم میزند و برای چندین بار تکرار میشود و دانش آموز خاطی توجهی به تذکرات لسانی ندارد. ریشه این بی نظمی در از بین رفتن حجب و حیا و کم ارزش شدن رابطه استاد و شاگرد ، عدم علاقه دانش آموز به مباحث جدی دروس و گاهی ضعف معلم در تدریس و کلاس داری میباشد. البته بزرگ نمایی اتفاقات مدرسه نیز به این دلیل است که شاید تنها سازمانی است که روزانه صدها بازرس دانش آموزان بر آن نظارت دارند. به هر حال باید با بازگرداندن شان و منزلت به امر آموزش مشکلات را به حداقل برسانیم.
  • فرهنگی A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    36 19
    بیچاره معلم از همه طرف داره ضربه می خوره .صدا و سیما فقط خبر تنبیه بدنی دانش آموزان را با آب و تاب پخش می کند. وافکار عمومی رو بر علیه معلمین می شوراند اما چرا وقتی معلم بروجردی توسط دانش آموز کشته شد رسانه ها و مخصوصا صدا و سیما هیچ خبری پخش نکرد؟
  • ایرج A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    9 37
    تنبیه بدنی از قدیم و سالهای بسیار دور در سیستم اموزشی ایران بوده و ....... و معلوم نیست تا کی خواهد بود از ترکه و فلک گرفته تا این متن ادبی که شاعر میگه چوب استاد به از مهر پدری فی نفسه اگه بخواهیم بگیم تنبیه بدنی خوبه یا بد باید به این نکته توجه کنیم که معلم نباید بچه رو بین همکلاسی هاش تحقیر کنه شاید تنبیه های بدنی بعد ها فراموش بشه ولی تحقیر کردن این معلم بخصوص در سنین نوجوانی به هیچ وجه از بین نمیره و تبدیل به یک عقده میشه متاسفانه بعضی از معلم ها وقتی وارد کلاس میشوند انگار عزرائیل وارد کلاس شده از تنبیه بدنی گرفته تا تحقیر و فحش چه کسی این حقو به این معلم داده که پدر دانش اموزو در بیاره به اسم تربیت
  • یک فرهنگی IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    32 16
    ای کاش. در کنار این گزارشها،حداقل یک خط گزارش درباره وضعیت معیشتی نابسامان فرهنگیان و ریشه های اعتراضهای سراسری آنها در یک ماه گذشته می نوشتید.صداوسیما اصلا فرهنگیان را نمی بیند،اگر شما نیز این قشر فرهیخته و نجیب را ساسنسور کنید چه راه دیگری برای او می ماند؟
  • علی A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    35 12
    به اونایی که این تنبیهات قانونی رو وضع کردن بگین اگه میتونن یه ساعت با این جور قوانین برن سر یه کلاس در نقاط ضعیف فرهنگی درس بدن. مگه معلم لذت میبره از تنبیه؟ نخیر برعکس اعصاب خودش بیشتر خورد میشه. مشکل اینجاس که تنبیهات در نظر گرفته شده برای تخلفات دانش آموزان کافی و بازدارنده نیست. معلم مجبور است از تنبیه استفاده کند که تبدیل به بسیاری از درگیریهای مدرسه می شود. آموزش و پرورش باید از دبیران خود حمایت کند . و قوانین بازدارنده ای رو برای تنبیه دانش آموزان وضع کند. توجه کنید که الان اشد مجازات یک دانش آموز تعویض مدرسه اش است. که قطعا مجازات بازدارنده ای نیست. اولیا مدرسه حتی نمی توانند یک دانش آموز را اخراج کنند طبق قانون . انتظار دارید معلم در این شرایط چه کند؟ معجزه؟
  • معلم IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    38 6
    دزدی هم تو این مملکت خیلی خیلی زیاد شده اما چند تا مقاله در موردش نوشتی خبر آنلاین.خانواده ها کاری با تربیت بچه هاشون ندارن حالا همه توقعات رو از معلم می خوان.در طول یکسال تحصیلی شما نمیدانید ما معلم ها با چه رفتارهایی سرو کارداریم و تحمل می کنیم و جز صبر و افسوس خوردن هیچ کار دیگری نمی توان گفت چون جامعه ما خراب است و بس
  • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    36 5
    خوبه دیگه الان همه معلما شدن شمر یا حتی بدتر از اون . همه اشکالات دانش آموزان را گردن معلمان میندازند . انگار اصلا خانواده و جامعه هیچ نقشی ندارند . من نیروی خدماتی یک بیمارستان هستم یادم نمیره دو ماه پیش پدر یکی از دانش آموزان یکی از دانش آموزان را چون به پسرش فحش داده بود با چاقو آش و لاش کرده بود و مدر و یکی از معلمان که این صحنه را دیده بودند اونو به بیمارستان آورده بودند . جالبه که پزشک هر چقدر توانست به معلم و مدیر توهین کرد و دری وری گفت که چی بچه مردمو زدید و ... مردم هم که لطف کردند و این شایعه را پخش کردند و اون مدیر توسط اداره تحت فشار قرار گرفت و و همین فشار و توهین ها باعث سکته و فوت آن مدیر شد . من خودم در همسایگی همان مدرسه زندگی میکنم و خبر را شنیدم . اون مدیر معلمم بود و ...
  • بی نام IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    22 4
    و بهش مدیونم . اون باعث شد که اعتیادمو ول کنم . اون خیلی کمکم کرد . این مال بعد از مدرسه است . نه من که به خیلی های دکه کمک کرد . اما این هم جای تشکر مردم از این آدم بود.
  • امیر مهدوی از ارومیه دبیر A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    37 5
    آقا ی محترم بجای این انتقادها از برخورد معلمین ومدارس شما بعنوان اولیا کی به مدارس مراجعه نمودید معلمین با چه حوصله این دانش آموزان راتحمل میکنند به نظر جنابعالی معلمین به پیشواز محصل برند وپای اونا بوس کنند بجای این چندرها برو واقعیت آموزش در ایران رابنویس که به چه وضعی افتاده تنبیه در مدارس نیست اما شما از کجا عقده داری ما نمیدانیم همین معلم فداکاری که دوروز پیش فوت کرد قلب رئوف این معلم بود که خودش را به شعله های آتش زد وجونش را فدا کرد معلم جانی نیست تنبیه کند هنوز دولت یک قدم در مورد معیشت معلم در حد حرف زده شما انتقادتون شروع شده معلم تنبیه بلد نیست اگر شماها وسط کار راخراب نکنید اجازه بده ما وزیر داریم مدیر داریم شما چرا نخود هر آش شدی
  • بی نام US ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    30 5
    باز چی شد یه دفعه یاد تنبیه معلما افتادید.
  • دبیر IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    30 5
    واقعا برای شما متاسفم که در سالی که گذشت تا توانستید معلمان و قشر زحمت کش فرهنگی را کوبیدید..از گزارش فعلی شما هم مشخصه که هدفتون زیر سوال بردن معلمان است...چرا از کم توجهی ها به این قشر و مشکلات اقتصادی این قشر مطلبی درج نمی کنید؟چرا نمیگویید معلمی که ارج و قرب و احترام خودش را از دست داده و بعضی از دانش آموزان امروزی با وقاحت تمام به دبیر بی احترامی می کنند معلم چکار باید بکند؟باید بنشیند و بی ادبی های دانش آموزان در کلاس را تحمل کند؟وقتی هیچ قانونی از دبیر حمایت نمی کند.... نگارنده محترم در نگارش متن خدا را هم مد نظر قرار بده اگر راست میگویید مطالب بنده را چاپ نمایید......مثبت و منفی های کاربران به نظر بنده خود موید سخن اینجانب است
  • ازقم A1 ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    26 5
    مدرسه چيزى جدا از جامعه ما نيست ،متاسفانه اخلاق درجامعه ى ما افت كرده وبه تبع آن كنترل وهدايت دانش آموزان نيز در مدارس مشكل وپيچيده شده ومعلمان نيز كار بسيار مشكل تر وپيچيده تر از قبل دارند همان طور كه والدين بچه ها نيز در تربيت فرزندان خود با مشكلات بيشترى مواجه هستند ،هرچند تعداد بچه ها در خانواده ها كمتر واز رفاه بيشترى ،اما با مشكلات بيشترى مواجه هستند من ٣٠ سال است كه به شغل معلمى مشغولم وخودم ١٦سال دوران تحصيل را در مدارس مختلف گذرانده ام ،قبلآ تتنبيه بدنى بمراتب بيشتر بود وامروز بندرت ديده ميشود اما امروز هر اتفاقى بسرعت رسانه اى مى شود ، آيين نامه انضباطى در مدارس مانيز بسيار ضعيف است وعملآ مدارس درمورد غيبت و بى انضباطى دانش آموزان حربه اى ندارند نمره ومردودى وتجديدى هم كه نيست ،
  • امیر A1 ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    32 2
    با سلام و تبریک سال نو بنده یک معلم هستم و فقط خدا شاهده که چطور برای بچه ها دل می سوزونم ، گاهی شیطنت هایی می کنند و ما نادیده می گیریم اما بعضی از شیطنت ها رنگ دیگری می گیرد مثل آزار روحی یا جسمی و یا حتی جنسی از سوی برخی دانش آموزان ، انتظار یک پدر و مادر از معلمی که چنین صحنه ای رو تو مدرسه ببینه چیه؟ این که بیخیال بشینیم و سکوت کنیم و از ترس اخراج و انفصال و ... دم بر نیاریم. شاید جواب شما عزیزان این باشه که خب کار روانشناسی رو اون بچه ی خاطی انجام بشه اما سوال من از شما اینه که آیا آموزش و پرورش چنین امکاناتی رو فراهم آورده؟ معلم هم مثل همه ی آدمای دیگه صبر و تحمل داره و باور کنین که بسیار بیشتر از شما عزیزان صبوریم. ادامه در کامنت بعدی...
  • امیر A1 ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    42 2
    ادامه ی کامنت قبلی ... با تنبیه بدنی موافق نیستم اما زمانی که نمره دیگه اون قدرت بازدارندگی رو نداره ، زمانی که آموزش و پرورش با هزار حقه و کلک و فیلم ، معلم رو ملزم به نمره دادن و قبولی می کنه ، چه کار باید کرد؟ توجه کنین که الان هیچ دانش آموزی نباید مردود بشه و لااقل باید بهش ده بدیم ، و وقتی من معلم بخوام وجدانم رو سرلوحه ی کار خودم قرار بدم و نمره ی درست رو وارد کنم ، بارها و بارها بازخواست میشم برای کم کاری چه کار می تونم بکنم؟ پس نمره دیگه اون بازدارندگی رو نداره ، پس از شما می پرسم چه کار باید کرد؟ ادامه در کامنت بعدی ...
  • امیر A1 ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    26 2
    ادامه ی کامنت قبلی آیا شما والدین عزیز راضی میشین که بیخیال و بی اعتنا به بچه هاتون باشیم؟ چه از لحاظ ادب و چه درس و چه شخصیت؟ ، دوستان بیایید برای یک بار هم که شده نه از روی احساس بلکه عاقلانه به این قضایا نگاه کنیم ، مسبب اصلی این همه بلبشو و نابسامانی در مدارس کیه؟ دلیل واقعی این همه بی نظمی در آوزش و پرورش چیه؟ بیاین برای یک بار هم که شده ، انگشت اتهام رو به طرف معلما و دانش آموزان نشانه نرویم ، دنبال علت این خشونت ها باشیم نه معلول ، ادامه در کامنت بعدی
  • امیر A1 ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    37 1
    ادامه ی کامنت قبلی و به سلامتی کامنت آخر من معلمم ، به بچه هام عشق می ورزم ، به اون فسقلی هایی که گاهی سر کلاس چرت می زنند عشق می ورزم ، به نامه های پر احساسی که گاهی سر کلاس به من می دهند عشق می ورزم ، به کارم و شغلم و مسئولیت خطیری که دارم عشق می ورزم ، باور کنین معلمین دشمنان شما و فرزندانتون نیستن ، ما با تمام مشکلات معیشتی و زندگی خودمون کنار اومدیم ، با تمام تبعیض ها ، با تمام نگاه های سخیف برخی نابخردانی که معلم رو زیادی دونستند ، لااقل شما والدین عزیز به خاطر بچه های خودتون هم که شده ، اعتراض کنین و آموزش و پرورش رو از این منجلاب سوء مدیریت ها و مشکلات بزرگش خلاص کنین با تشکر و عذرخواهی بابت طولانی بودن مطالب و یه تشکر خاص از خبر آنلاین که انشاالله بدون سانسور همه شونو می ذاره
  • نظر A1 ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    23 2
    پس همه ي قوانين در حمايت از دانش آموزه و معلم تنها در صورت كشته شدن،حق پيگيري و شكايت دارهكاش اون كسي كه حكم شرعي يا نظر قانون در باره ي تنبيه دانش آموز رو اعلام مي كنه،البته كه تنبيه كودك مذمومهيه ساعت بياد سر كلاس دوم نقشه كشي تو هنرستان مااونوقت متوجه مي شه كه اون قوانين ،دست كم نياز به چندتا تبصره ي ناقابل دارن.
  • مهربان توسی A1 ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    36 3
    وقتی سیاست اشتباه نمره قبولی دادن اجبار شد و بی ادبی و بی انضباطی دانش اموز بدون تنبیه مناسب یا اخراج مواجه شد دانش اموز پر رو و قانون شکن و بی انگیزه شد و معلم هم دست بسته درمقابل خطاهای دانش اموز ... از طرفی بی توجهی ب معیشت و منزلت معلم معلم را بی انگیزه و کلاس رها شده است متاسفانه معلم مشهدی
  • mahdi IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    41 8
    با عرض سلام به نظر من تنبیه به خصوص تنبیه بدنی در حد کم در بعضی مواقع لازم و ضروری است همان طور که مراجع قضایی استفاده می کنند چه خوب است در حد کم معلم هم این حق را داشت.
  • الهام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    10 3
    پسر من 12ساله هست و نوه ی سه تا فرهنگی دیروز زنگ تفریح در مدرسه معارف 2 شیراز به خاطر بازی سنگ کاغذ قیچی ناظم مدرسه با بند سوتش طوری به دستش زده بود که تا 3 ساعت بعد هنوز جاش قرمز بودباید رفتار بع ضی از فرهنگیان تغییر کنه و قانون مدار باشه .همه ی بچه ها بد نیستند معلم ها هم همینطورپسر من که خیلی مودبه
  • سارا IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    5 8
    من سلا هشتم هستم تا عمرم مدیر به این سگی ندیده بودم خدا بهمون رحم کنه