ایسنا نوشت:

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید ایران قصد دارد که سالانه 80 تا 90 هواپیمای مسافربری از دو شرکت ایرباس و بوئینگ خریداری کند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: محمد خداکرمی سرپرست سازمان هواپیمایی کشور گفت: ایران سالانه 80 الی 90 هواپیما از دو شرکت ایرباس و بوئینگ خریداری خواهد کرد تا در نهایت 300 هواپیمای موجود در ناوگان پیر و فرسوده خود را نوسازی کند.

خداکرمی افزود: توافق هسته‌ای اخیر باعث لغو ممنوعیت خرید هواپیماهای جدید و قطعات یدکی توسط ایران خواهد شد.

وی گفت: ما باید سالانه 80 تا 90 هواپیما به ناوگان خود اضافه کنیم تا در نهایت 300 هواپیمای نو در اختیار داشته باشیم.

خداکرمی خاطرنشان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری ناوگان خود را با خرید تعداد مساوی هواپیما از ایرباس و بوئینگ و با هزینه ای در حدود 20 میلیارد دلار نوسازی خواهد کرد.

خداکرمی افزود: ایران این خرید را از طریق مکانیزم‌هایی همچون اجاره، وام خارجی و بودجه های دولتی انجام خواهد داد.

تحریم مربوط به سال 1995 شرکتهای هواپیماسازی غربی را از فروش تجهیزات و قطعات یدکی هواپیما به شرکتهای ایرانی منع می‌کند. این محدودیت در ژانویه 2014 در توافق هسته ای موقت تا حدودی برداشته شد و منجر به فروش قطعات یدکی به ایران اما فروش مستقیم هواپیما همچنان ممنوع است.

خداکرمی گفت: در توافق تاریخی هسته ای که در ماه ژوئیه امضا شد صراحتا اعلام شده که منع فروش و اجاره هواپیما و انتقال موتور یا قطعات لغو شده است.

به گزارش ایسنا؛ پیشتر سازمان هواپیمایی کشوری گفتگوی خداکرمی با رسانه‌های روسی درباره تمایل ایران به خرید هواپیماهای روسی در دوران پس از تحریم را تکذیب و اعلام کرد: ایرلاین‌های ایرانی برای خرید ناوگان هواپیمایی جدید تمام گزینه‌های پیش‌رو را به دقت بررسی می‌کنند و به طور حتم تمام امکانات و انتخاب‌های خود را در قالب یک کشور یا شرکت هواپیماساز محدود نخواهند کرد.

این سازمان همچنین اعلام کرده که تمام پیشنهادهای مطرح شده در زمینه تامین ناوگان جدید را با دقت بررسی کرده و با رعایت تمامی جوانب فنی و ایمنی نسبت به وارد کردن هواپیماهای جدید عمل خواهد کرد.

با توجه به نیازهای حمل و نقل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی تمام گزینه‌های موجود بر سر راه ناوگان هوایی ایران بررسی می‌شود و در صورت رسیدن به معیارهای لازم نسبت به خرید هواپیماهای جدید اقدام خواهد شد.

این سازمان تصریح کرده با توجه به لغو تحریم‌ها بازار بسیار گسترده‌ای در مقابل ایرلاین‌های ایرانی برای خرید هواپیما وجود دارد بر همین اساس سازمان هواپیمایی کشور با انجام مذاکراتی با شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی دنیا سعی در فراهم کردن مقدمات لازم برای وارد کردن هواپیماهای مورد نیاز به عرصه هوایی ایران دارد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران در ماه می اعلام کرد که شرکتهای هواپیمایی ایران از ماه فوریه و برای نوسازی ناوگان فرسوده کشور 15 هواپیمای دست دوم در اختیار گرفته است.

یک مقام سازمان هواپیمایی ایران پیشتر گفته بود که ایران در یک دهه آینده به 400 الی 500 هواپیمای مسافری جدید احتیاج دارد.

ایران حدود 140 هواپیمای مسافری در اختیار دارد که عمدتا 20 سال عمر دارند.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    6 1
    فقط حرفه. اینا فقط بلدن شعار بدن
  • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    3 0
    به نظر من بهترین روش خرید اجاره ای و فاینانس خارجی است . چون هر چه انها طلب کار تر باشند کارشکنیشون کمتر و ریسک برگشت پدیری تحریم ها به خودی خود کمتر میشه
  • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    3 7
    اگر بشود دانش فنی ساخت هواپیما را هم از تولید کنندگان گرفت خیلی خوب می شد
  • بی نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    10 3
    میشه سالی 30 میلیارد دلار از کجا میارید اینهمه پول رو ؟
    • بی نام A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
      1 0
      سرمایه گذار خصوصی و خارجی.
    • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
      3 0
      شرکتهای هواپیمایی خصوصی کارشان همین است. هواپیما میخرند، مسافر میبرند، سود میکنند. به همین سادگی. قرار نیست دولت پول هواپیماها را بدهد.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    4 1
    امیدوارم اینبار کیفیتو فدای کمیت نکنند و بیشتر بوئینگ بخرن تا ایرباس...
  • بی نام A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    2 2
    روحانی واقعامچکرییییییمممم
  • نیما A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    2 1
    میشه بفرمایید نیاز به شبکه ریلی پیشرفته برقی وسریع السیر مهمتره فعلا یا خرید هواپیما با این مقدار بها سرعت قطار برقی وارد خرید هواپیما نشوید والا تکرار همان دولت قبلی و افتضاحات انچنانی خواهیم شد
  • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    3 1
    هر کاری میکنند شما یک ایرادی می گیرید