مهر نوشت:

زمزمه ورود خودروسازان اروپایی کافی بود تا استراتژی خودرویی چینی‌ها در بازار ایران شکست بخورد. حال چشم بادامی‌ها باید فکر جدیدی برای ماندگاری در بازار ایران کنند اما گویا آسان‌ترین راه را برگزیده‌اند.

زمزمه‌های مذاکره خودروسازان اروپایی و نزدیک شدن به تفاهم برای انعقاد قرارداد با دو خودروساز بزرگ ایرانی، کافی بود تا طلسم حضور نسبتا انحصاری و البته چندین ساله چینی‌ها در بازار ایران بشکند؛ حضوری که اگرچه با آغاز تحریم‌ها در ایران و خداحافظی خودروسازان اروپایی همزمان شد، ولی سودآوری بسیاری برای تولیدکنندگان چینی خودرو داشت. حال اما رویای حضور پایدار چشم‌بادامی‌ها در بازار خودروی ایران رنگ باخته است.

پایان دوران طلایی چینی‌ها در بازار ایران

این روزها چینی‌ها که سال‌ها یکه تاز بازار فروش خودروهای خارجی به لحاظ تعداد خودروهای عرضه شده در ایران بودند، بیش از هر زمان دیگری به تکاپو برای فروش خودروهای خود افتاده‌اند. فروش خودروهای چینی هم ظرف هفته‌های گذشته و البته بعد از توافق هسته‌ای بیش از هر زمان دیگری، با شرایط جذاب و اغواکننده مشتریان همراه بوده است. آنها اما این بار، رویای فروش بلامنازع در بازار ایران در سال‌های آتی را چندان عملیاتی نمی‌بینند و تنها دل به سهم حدود ۵ درصدی شراکت با ایران خودرو و ۱۰ درصدی شراکت با سایپا بسته‌اند.

البته هر دو خودروساز بزرگ ایرانی به صراحت اعلام کرده‌اند که جای زیادی را به محصولات چینی در سبد تولیدات خود نخواهند داد اما مهمتر از این اظهارنظر آنها، رفتاری است که بازار نسبت به خودروهای چینی طی هفته‌های گذشته داشته است. بیشتر افرادی که قصد داشتند خودروهای چینی را خریداری کنند، از این تصمیم خود انصراف داده و منتظر هستند که ببیند خودروهای اروپایی با چه قیمتی وارد بازار خواهند شد و توان مالی آنها چه خواهد بود.

نکته حائز اهمیتی که البته نباید در رابطه با خودروهای چینی از یاد برد، این است که این خودروها هنوز هم به لحاظ قیمت، رقیب جدی خودروهای اروپایی هستند، اگرچه ذهنیتی که با خود یدک می‌کشند، کیفیت پایینی است که به طور عمومی از سال‌های دور، در ذهن خریداران ایرانی نقش بسته است. تجربه چند ساله حضور خودروهای چینی در بازار به خوبی همین را بازگو می‌کند؛ تا جایی که گاه برخی، خریداران ایرانی خودروهای چینی را صاحب اول و آخر این خودروها می‌دانند و هنوز اگرچه مدل‌های قدیمی خودروهای فرانسوی در بازار ایران حضور دارد اما باز هم محبوب‌تر از تولیدات چینی است.

گشت و گذاری در بازار خرید و فروش خودروهای چینی به خوبی نشان می‌دهد که اقبال عمومی نسبت به خرید خودروهای صفر کیلومتر ساخت این کشور پایین آمده و همین امر، برخی از فروشندگان خودروهای چینی در بازار را اندکی نگران کرده است. در عین حال، کمپانی‌های ایرانی- چینی خودرو که کار مونتاژ را انجام می‌دهند و به نوعی سال‌ها، دیوار امنی را به دور خود بابت فروش محصولات خود کشیده بودند، این روزها رو به تخفیف‌های بالایی برای فروش خودروهای خود آورده‌اند که گاه دامنه آنها، تا ۲۰ میلیون تومان نیز بر روی یک خودروی ۷۰ میلیونی می‌رسد.

رکود خرید و فروش خودروهای چینی

این ها در کنار سایر علایمی که در بازار خودروهای چینی نمایان شده است، نشانگر این است که خودروهای چینی در بازار با افت اقبال مشتریان مواجه شده‌اند و البته هنوز هم اظهارنظر رسمی و یا شاید قرص و محکمی از سوی تولیدکنندگان آنها در بازار پدیدار نشده است، بلکه عمدتا با کاهش شدید قیمت تلاش دارند تا مشتریان را نسبت به خرید محصولات خود ترغیب نمایند.

البته تا پیش از اینکه زمینه برای ورود خودروسازهای اروپایی به بازار ایران و شراکت با خودروسازهای ایرانی فراهم نبود؛ ولی اکنون کار به نحو دیگری رقم خورده است و بسیاری از نمایشگاهداران اتومبیل بر این باورند که دوران طلایی فروش خودروهای چینی در بازار ایران به پایان رسیده است.

خودروی چینی

یکی از این نمایشگاه داران می‌گوید: قیمت برخی انواع مدل‌های شاسی بلند چینی در بازار هنوز هم با افت شدید مواجه نشده است، اگرچه آنها نسبت به گذشته افت داشته‌اند اما مدل‌های سدان خودروهای چینی، به شدت کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند و همین امر، سبب شده تا اقبال عمومی نسبت به خودروهای چینی در فاصله قیمتی ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان به شدت کاهش یابد.

وی می افزاید: بسیاری از خریداران که محدوده مالی تا ۵۰ میلیون تومان را برای خرید خودرو انتخاب کرده بودند و در عین حال هم می‌خواستند تا از یک خودروی خارجی با ظاهری متفاوت برخوردار شوند، به سراغ خودروهای چینی می‌آمدند اما اکنون با زمزمه قطعی شدن ورود خودروسازان خارجی در صنعت خودرو و شراکت با تولیدکنندگان، آنها هم دست نگاه داشته‌اند.

این فعال بازار خودرو معتقد است که رکود در بازار خودرو تشدید شده است و نوعی چشم انتظاری نسبت به ورود خودروهای جدید به چشم می‌خورد، البته باید مصرف کنندگان به این نکته توجه داشته باشند که ورود خودروهای مشترک تولید ایران با سایر کمپانی‌های بزرگ دنیا، حداقل امسال وارد بازار نخواهد شد و به نظر می رسد تا اوایل سال آینده، می توان تعداد محدودی از این خودروها را در بازار دید.

وی می افزاید: البته خودروسازان برخی مدل‌هایی را که می خواهند تولید کنند، به صورت آزمایشی وارد بازار می کنند تا ذایقه و اقبال بازار نسبت به آن را بسنجند، اما ورود آنها تاثیری بر خرید عام مردم نخواهد داشت.

قیمت انواع خودروهای چینی در بازار

بررسی های میدانی حکایت از آن دارد که با فروش ویژه ای که خود خودروسازان چینی در بازار ایران صورت دادند، بازار را به واکنش وا داشته است و اکنون قیمت نمایندگی برخی مدل خودروهای چینی بالاتر از سطح بازار است و همین امر، رکود را بیشتر کرده است، چرا که مردم به همین گزاره های قیمتی توجه دارند.

در عین حال، تولید برخی از مدل‌های خودروهای چینی در ماه‌های گذشته متوقف شده و همین امر، قیمت را نیز در بازار به شدت کاهش داده است، چراکه مصرف کنندگان منتظر مدل‌های جدید خودروهای چینی بوده اند، اگرچه این روزها با آمدن خودروهای اروپایی، اوضاع اندکی متفاوت شده است.

هم اکنون بر اساس طرح‌های فروشی که برخی خودروسازان چینی اعلام کرده اند، تخفیف‌های ۱ تا ۱۷ میلیون تومانی برای برخی از انواع خودروها در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، حتی برای فروش اقساطی نیز خودروسازان چینی قیمت قطعی اعلام کرده اند.

بر این اساس قیمت هر دستگاه لیفان ۶۲۰ موتور ۱۸۰۰ معادل ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، خودروی x۵۰ معادل ۵۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، خودروی s۵ معادل ۷۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، خودروی j۵ معادل ۵۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، لیفان x۶۰ معادل ۶۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای طرح ویژه فروش اعلام قیمت قطعی شده است.

همچنین قیمت ام وی ام ۳ سیلندر ۱۹ میلیون تومان، ام وی ام ۴ سیلندر ۱۹میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، لوبو ۱۱۰۰ سی سی ۱۵ میلیون تومان، ام وی ام اتومات ۲۱میلیون تومان، لیفان ۵۲۰i معادل ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، چری ۲۹ میلیون تومان، ام وی ام ۵۳۰ سدان ۴۰ میلیون تومان، گریت وال c۳۰ معادل ۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، گریت وال c۳۰ اتومات ۴۵ میلیون تومان است.

تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودروهای چینی

بررسی های میدانی نشانگر این است که قیمت جیلی امگراند اتومات در بازار ۷۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و در کارخانه ۸۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، جیلی شاسی بلند در کارخانه ۱۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در بازار ۱۰۲ میلیون تومان، سابرینا هاچ بک در بازار ۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در کارخانه ۵۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ام وی ام ۵۳۰ در کارخانه ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در بازار ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

قیمت هر دستگاه ام وی ام x۳۳ فیس لیفت در بازار ۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در کارخانه ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ام وی ام ۳۱۵ هاچ بک در کارخانه ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در بازار ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت هر دستگاه لیفان ۶۲۰ با موتور ۱۸۰۰ در کارخانه ۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و در بازار ۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، لیفان x۶۰ در کارخانه ۶۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و در بازار ۶۰ میلیون و۷۰۰ هزار تومان است.
22539

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    2 0
    پایان کار چینی ها یا موتلفه که ریاست اطاق بازرگانی ایران و چین را بر عهده دارند؟
    • محمد IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
      1 0
      حالا این تخفیف ۲۰ میلیلیونی که نوشتین کجاس پس این قیمتا که نوشتین همون قیمتای سابقه دیگه فرقی که نکرده
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    خداروشکر هرچی این چینی ها با جنس های بنجل مردم رو سرکیسه کردند .کافی اااااااااااست.
    • سعید A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
      9 2
      یادت باشه هموطنای خودمون دلال جنس های بی کیفیت چینی هستند . وگرنه چین محصولات با کیفیت هم زیاد داره که راهی اروپا و آمریکا میشه
    • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
      0 0
      امیدوارم با منفجر شدن هرچی تا حالا درست کردند در ایران تلافی نکنند.
    • مهدی A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
      3 0
      هموطن عزبز من امیدوارم یادتون نرفته باشه که چند ده نفر از هموطنان عزیز ما در آتش سوختند به دلیل نقص خودردهای داخلی ،سالانه چند هزار نفر جون خودشون رو از دست میدن به خاطر عدم ایمنی قوطی حلبی هایی مثل پراید که البته خودم هم سوار میشمیادتون نرفته که چند سال پیش حتی رادیوضبط روی ماشین های داخلی نمیذاشتن چه برسه به ایربگ و چیزایه دیکه و خیلی چیزای دیگه رو لطفن یادتون نره ،حالا منصفانه به من بگین کی مارو سرکیسه کرده خودرو سازهای داخلی یا چینی؟؟در ضمن اینم یادتون باشه که همین خودرو سازهای داخلی با اون سابقه درخشانشون دارن این خودروهای چینی رو به بازار میدن یعنی بازم از این آقایون ما ضربه میخوریم و یه سوال کیفیت و ایمنی به عنوان مثال جک جی ۵بالاتره یا پارس ای ال ایکس ؟
    • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
      0 1
      یکی بگه اونایی که منفی میدن از کجا اومدن
  • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    2 0
    خدا كند كه بازار خودرو هم حداقل چند سالي همانند بازار مسكن شود تا شايد نفس راحتي بكشيم از دست اين دلالان
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    3 1
    مرگ بر چین قاتل بزرگ ما
  • h ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    2 0
    به نظر من كه ايران خودرو و سايپا پتانسيل توليد ماشينهايي با كيفيت و مدرن تر از اين لگن ها رو نداره
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    1 0
    امیدوارم شرشون برای همیشه کنده بشه
  • بی نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    2 0
    نخرين اقا نخرين ... خودرو چيني اولا بدرد نميخوره ... البته به جز جيلي ... دوما خودروهاي چيني كه تو ايران توليد ميشه تو خود چين هم سوارش نميشن مثل ليفان يا ام وي ام ١١٠ ... نخرين جون هركي دوست دارين مياد پايين تر ...
  • داوود A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    1 0
    نخرید نخرید نخرید. فقط با نخریدن قیمت پایین میاد دیگه هیچجور دیگه قیمت پایین نمیاد
  • شهروند ایرانی IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    2 1
    وای متفرم از هرچی کالای چینی
  • ایرانی A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    2 0
    گهی زین بشتوگهی پشت به زینحال فهمیدی چرادلواپسند؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    1 0
    قیمتها دارای حباب زیادی باید بترکد و نصف می شود.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    2 0
    واقعا اون بنده خدايي كه بالآي ١٠٠ م تومن پول اين ... ميده با خودش چي فكر كرده عشق شاسي بلند داري برو دست دوم بخر نه اين ....
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    2 0
    انحصار خودرو سازان داخلی ظلم به ملت هشتاد میلیونی است که خودرو سازان با فریاد به بهانه کارگر ایرانی جنس بنجل و بیست سال پیش کره را به خورد مردم ایران میدهند باقیمتهای چهار برابر
  • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    1 1
    اينها همه تب هيجاني هست. اولا وقتي دلار تغييري نخواهد كرد و عوارض گمركي هم ثابت هست. چگونه انتظار داريد تويوتا يا گلف يا پژو يا رنو و... با قيمتي بسيار متفاوت از دامنه 100 تا 150 ميليون در حدود 50 تا 80 ميليون تغيير كاهشي داشته باشد. نهايتا" 10 تا 20 ميليون بدليل عدم دخالت واسطه ها و دور نزدن تحريم ها شايد كاهش يابد. محصولات چيني هم كه از ابتدا با نمايندگي و بدون واسطه و تحريم وارد مي شده است. لذا فقط براي كساني كه قدرت خريد بالاي 100 الي 150 ميليون دارند تنوع بيشتري ايجاد خواهد شد وگرنه براي زير 70 80 ميليون قدرت خريد تغييري نيست. درضمن محصولات چيني با همه اشكالات از ايران خودرو و سايپا كه بهترند و در خدمات هم بيشتر جوابگو هستند.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 2
    حالا حالا ها خبري نيست الكي فضا سازي نكنين تابدارجون
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    2 0
    خودرویی که شما روش تمرکز کردید تنها خودرو چینه که به اروپا صادر میشه و دلیل کاهش قیمتش صرفا محدود به مواردی که در مقاله اشاره شده نیست. یادم باشه در صورت ورود خودرو سازهای اروپایی این خودروهای چینی نیستند که قیمتشون افت خواهد کرد تمام خودرو های بی کیفیت ساخت ایران خودرو و سایپا شدیدا افت قیمت خواهند داشت. تصور کنید فولکس یه خودرو 50 میلیونی تو ایران لانچ کنه فکر میکنید قیمت دنا چقدر خواهد بود
  • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    3 0
    خدایا شر چینی و جنس چینی را از سر این مملکت برهان
  • تقی A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    1 2
    هرچند خودوروهای خارجی را نیز بخری در قطعاتش حک شده ساخت چین
  • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    2 1
    ماشین فرانسوی هم به درد نمیخوره ماشین فقط ژاپنی و آلمانی
  • حمید IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    1 0
    فقط البته چینی ها سر کیسه نکردند . از داخل هم قیمت بالا برده شد
  • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    1 0
    باباهمین ایکس 33دسه سال پیش 33بود
  • بی نام RU ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    1 0
    اينكه ميگين خدا رو شكر درست، اما تكليف بنده هاي خدايي كه قبلا از اين ماشين ها خريدن چي ميشه؟ مملكت تصميمات ناگهاني
  • حسین IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    1 0
    این چینی ها نبودند که مردم سرکیسه کردند خود هموطن های تاجر و وارد کننده این کارو کردن و به نظر من هیچ تفاوت فاحشی که به نفع مردم باشه پیش نمیاد تا انحصار بازار نشکنه همینه فرق زیادی به حال مردم نمیکنه
  • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    1 0
    ما که یکی داریم خیلی هم راضی هستیم ..قطعا از پرشیا و 206 و سمند که قبلا داشتیم بهتره
  • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 2
    این مقاله چقدر کارشناسی نشده نوشته شده طرف معلومه با سفارش کسی اینو نوشته .هر آدم عاقلی میدونه خودروی اروپایی با امکانات ،حداقل دو برابر چینی ها قیمت داره ضمن اینکه حقیقتا کیفیت ماشنهایشان هم بد نیست . بازار خودش اینو میگه استقبال مردم وپر شدن درخیابانها موید این مساله است
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    در میان خودرهای چینی ظاهرا محصولات شرکت ام جی کیفیت خوبی داره
  • علیرضا RO ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    101 2
    قيمتاشون فقط یک صفر زیادی دارن تا قیمت اصلی فقط یک صفر کوچولو
    • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
      33 2
      من قبول دارم خودرو چینی ک کیفیته ولی در این اوضاع تحریم از خودرو های 2 شرکت وزین سایپا و ایران خودرو بهتر بود..حداقل باعث احساس خطر این کارخانه های وطنی شد.شاید چینی ها بیشتر دلشون به حال زندگی مردم ایران سوخت تا اقایون در ایران که ایربگم نصب نکردند.
  • شهرام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    3 0
    دوستان.من هم مثل همه شما فکر میکردم.ولی از همه تمنا میکنم بدون اطلاع کافی و یا مقایسه واقعی اظهار نظر نکنید.من خودمدبه تازگی یک جک جی ۵ گرفتم و یک پرشیا سال هم دارم.صادقانه به شما میگویم برای مقایسه آنها باید ژیان را باهر خودروی دیگری مثال بزنم.کیفیت و امکانات و راحتی آن به هیچ وجه قابل مقایسه با محصولات وطنی نیست.به نظر میرسد خودروسازهای وطنی که نهایت پزشان پراید و پژو با ورژن چراغهای مختلف و موتورهای ملی هندی است با سفارش مقاله به روزنامه های مختلف سعی دارند خود را از منجلاب نجات دهند.مشکل آنها رقیب نیست مشکل آنها حمایت مداوم و عدم کیفیت است.
  • علی A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    ارزش صفر خیلی بیشتر از 20 میباشد...
  • ali IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    3 1
    با سلام. اقایون و خانومایی که از ماشین های چینی بد میگین اینو بدونید که سگ ماشیناشون به این ارابه های ایرانی می ارزه .
  • کامبیز IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    2 1
    ماشین چینی یعنی قاتل. از این گذشته با خرید ماشین چینی مشتری اول و آخرش خودتونین و یا باید با ضرر هنگفتی بفروشین. ماشین چینی نباید خرید. به هیچ عنوان.
  • امین A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    4 0
    نمی خوام از خودرو های چینی طرفداری کنم فقط می خوام بگم که حداقل نسبت به خودرو سازان داخلی کمتر به شعور مشتری توهین کرده اند. مافیای خودرو سازان داخلی باید توسط کسی نابود می شد، این کار را چینی ها خواسته یا نخواسته دارند انجام می دهند.