روزنامه تعادل نوشت:

رضا ذوالفقاري، مديرعامل اتحاديه گل و گياه، محصولات گلخانه‌اي، صنايع و خدمات وابسته مي‌گويد: عدم حمايت حاكميت و دستگاه‌هاي اجرايي مربوطه كه امكان هدايت اجرايي براي حضور اتحاديه‌ها و نقش آنان در بازار و اصلاح شبكه توزيع را فراهم مي‌كند، هم‌اكنون وجود ندارد. همين امر سبب بروز برخي مشكلات براي كشاورزان و در نهايت مصرف‌كنندگان شده است. به نوعي مي‌توان گفت عدم حمايت دستگاه‌هايي كه حكم اجرايي، پاي دلالان را به اين عرصه باز كرده است. دلالاني كه از هر هزينه‌اي براي از بين بردن رقباي خود مانند تعاوني‌ها و اتحاديه‌ها دست نمي‌كشند. در حالي كه حضور موثر تعاوني‌ها در اين عرصه مي‌تواند علاوه‌بر به خطر انداختن منافع مالي دلالان قدم‌هاي مثبتي به‌نفع مصرف‌كنندگان و كشاورزان بردارد.

به گفته وی، متاسفانه هم‌اكنون ابزاري براي تعيين جايگاه و نقش تعاوني‌ها در اين عرصه وجود ندارد. در صورتي كه اگر درصدي از سهم شبكه بازار را برعهده تعاوني‌ها بگذاريم و دولت بتواند سياست نظارت بر بازار را به وجود بياورد مي‌توان به مرتفع شدن مشكلات حوزه كشاورزي و باغداري اميدوار بود. اما صرف اينكه شعار دهيم و حمايت نكنيم اهداف‌مان تحقق نمي‌يابد. در راستاي مرتفع شدن مشكلات كشاورزان و باغداران مي‌توان به موارد مهمي اشاره كرد. اعتبارات گردش مالي با سود كم براي كشاورزان محقق نمي‌شود از سوي ديگر راهكار‌هاي قانوني براي واردات و صادرات مستقيم براي بخش تعاون وجود ندارد. در صورتي كه اگر مديريت تام اين بخش در تمام حوزه‌ها به خود تشكل‌ها واگذار شود، مي‌توان به حذف درآمد واسطه‌ها در بخش كشاورزي اميدوار بود. براي تحقق اهداف ذكر شده حاكميت و دستگاه‌هاي اجرايي بايد ابزار لازم را در اختيار تعاوني‌ها و اتحاديه‌ها قرار بدهد. متاسفانه سيستم سازمان ملي تره‌بار كشور نيز عملكرد قابل قبولي در اين حوزه نداشته است. با يك بررسي اجمالي به اين نتيجه مي‌رسيم كه توليدكنندگان سهم قابل توجهي از ميادين تره‌بار ندارند. در صورتي كه اگر اختيار ميادين تره‌بار به تشكل‌ها واگذار شود و آنان سهم بيشتري از اين بازار داشته باشند پيامد‌هاي مثبتي براي كشاورزان و باغداران به همراه خواهد داشت، اما هم‌اكنون مزايده گذاشتن اين ميادين موجب افزايش قيمت‌ها شده است. بازار سياه دلالي در ميادين راه ورود محصولات باكيفيت را به تمام بخش‌هاي بازار بسته است. سيستم دلالي كه اكنون بر بازار كشور سيطره يافته است، محصولات باكيفيت داخلي را با قيمت‌هاي خيلي پايين خريداري كرده و به خارج از كشور صادر مي‌كند، در حالي كه محصولات بي‌كيفيت خارجي را با هزينه‌هاي گزاف وارد بازار داخلي مي‌كند. در بحث اصلاح الگوي كشت نيز وزارت جهاد كشاورزي در سطح مطالعه و بحث و بررسي پيگيري‌هايي انجام داده است تا از هدررفت منابع آبي، خاكي و نيروي انساني در اين حوزه جلوگيري شود كه البته طي چند سال گذشته اين موضوع همچنان به مرحله اجرايي نرسيده است.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    واقعا وضعیت بسیار بدی داره این قضیه دلالی در بازار میوه و تربار. بیجاره تولید کننده با همه هزینه ای که میکنه بهترین میوه رو مثلا زردآلو کیلویی 2000 تومان دلال ازش میخره، بعد این اقای دلال کیلویی 200 تومان هزینه میکنه و همون بار رو کیلویی 5000 هزار تومان در بازار تهران یکجا میفروشه اینو که میگم براش شاهد عینی دارم یعنی خود این دلال میتونه براتون صحبت کنه راه حل همونه که شما گفتید باید فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده کم بشه. باید کشاورزان و اتحادیه ها و شرکت های آنها در بازار فعالیت داشته باشند
  • امید IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    چند تاشون رو بندازن زندان، قضیه حله.
  • علی A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    افتی است که با هیچ سمی از بین نمی رود انگار که مقاوم شده