ایران چهارمین تولید و صادر کننده سرامیک معمولی دنیا است

همایش سرامیک با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین معاون پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت در پژوهشکده ملی مواد و انرژی در رابطه با دستاوردهای برگزاری این همایش و همچنین وجود ظرفیت های بالایی چون مراکز رشد و پارک های علم و فناوری برگزار شد.

نیوشا فتحی زاده خبرآنلاین - البرز: وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شاخه های علوم مانند جوامع بشری است، بدین معنا که در تعامل با سایر شاخه ها می باشد و در این خصوص باید مرزهای ارتباطی را شکسته و پیش رفت. لذا انتظار می رود که در کنفرانس هایی مانند همایش امروز ظرفیت های گسترده ای ظاهر شده و نتایج آن در شاخه های مختلف تجلی یابد.
وی ادامه داد انجمن سرامیک تعاملات خوبی دارد و می تواند نقش مهمی در زمینه معرفی هر چه بیشتر حوزه های جدید، باز کردن مرز های گذشته و سنتی و همچنین ورود به حوزه های جدید و ایجاد همگرایی های نو داشته باشد.
احمدی افزود: بررسی چالش های موجود در این عرصه بسیار مهم بوده و می تواند شامل چالش های عمومی و فرا منطقه ای باشد. در نتیجه وزارت علوم به دلیل اهمیت حل این چالش ها بنای کار بر این اساس نهاده تا بتواند روش ها و مدل هایی جهت رفع این معضلات به کار رود.
معاون پژوهشی وزارت علوم همچنین توضیح داد از شروع انقلاب تا کنون ظرفیت های بسیار خوبی مانند مراکز رشد، پارک های علم و فناوری، پژوهشگاه ها، انجمن های علمی، مجلات و از همه مهم تر حضور محققین بسیار ارزشمند و ارتباطات با صنعت و بین الملل در کشور به دست آمده که می توان با کمک آنها به جایگاه بسیار خوبی رسید.
وی در ادامه گفت: بارها در مجامع مختلف تاکید داشته ام، علم زمانی ارزش دارد که بتواند بر زندگی مردم تاثیرگذار باشد. به همین دلیل در حال حاضر سیاست کلی را بر این اصل قرار داده که با تجربیات به دست آمده، از سرامیک های مدرن استفاده کرده و آن را به سمت کاربری کردن ظرفیت های بومی کشور سوق دهیم.
احمدی با اشاره به معیارهای دنیای فعلی توضیح داد: اکنون معیار جهانی بر این است که در همایش ها افراد متخصص دور هم جمع شده و در خصوص پیشرفت های روز بحث و تعامل داشته باشند. در مجموعه سرامیک نیز امید است به دنبال انجام چنین همایشی، بخش های تخصصی تعامل خوبی داشته و علاوه بر ارایه بحث های تخصصی صرف، چالش های این حوزه را مرتفع نموده و انگیزه ای برای دانشجویان این بخش درصنعت و فناوری ایجاد کرد باشد.
وی در پایان سخنان خود بیان داشت: به پیش درآمدهای حاصل از همایش سرامیک که دهمین دوره همایش ها می باشد،خوشبین بوده ،چرا که معتقدم با توان بالای افراد حاضر در انجمن سرامیک ، می توان به نتایج بسار خوبی در توسعه صنعت سرامیک دست یافت.
در ادامه برگزاری همایش سرامیک، دکتر علی اصغر توفیق معاون پژوهش و فناوری صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: صنعت سرامیک شامل سرامیک های سنتی با مصارف خانگی و سرامیک های مدرن است که در صنایع پیشرفته بکار می رود که در این زمینه ایران دارای رتبه های جهانی است. به عنوان مثال در تولید و صادرات سرامیک های معمولی چهارمین رتبه ی برتر دنیا را داراست که زمینه صادرات آن به کشورهای آسیایی، خاورمیانه و حتی اروپا فراهم است.
وی ادامه داد: سالانه بیش از 67 میلیون تن سیمان در کشور تولید می شود که حدود 20 میلیون از این میزان صادر می شود. در همچنین در برنامه های سال 94 مقرر شده تا تولید سیمان کشور به هفتاد میلیون تن در سال افزایش یابد.
دکتر توفیق افزود: با دتوجه به برگزاری همایش سرامیک، انتظارها از این همایش این است تا تلاش شود که تولید سرامیک های سنتی به سمت سرامیک های صنعتی سوق یابد؛ زیرا این سرامیک ها دارای بازارهای بسیار خوبی در دنیاست و ایران نیز توانایی های بالایی در این زمینه دارد. در حال حاضر 10 کشور و دانشگاه و همچنین 15 مرکز تحقیقاتی در زمینه ی سرامیک های صنعتی فعالیت کرده و تولیدات نیمه صنعتی دارد.
وی همچنین گفت: در ایران نیز دو پروژه با همکاری پژوهشکده مواد و انرژی در این زمینه فعالیت می کند و یکی از این دو پروژه درباره سرامیک ها می باشد که تصویب شده است در ادامه ی این پروژه ها به دنبال توسعه ی سرامیک های نسوز می باشد. همچنین در زمینه تعامل صنعت و دانشگاه تفاهم نامه ای میان پزوهشکده مواد و انرژی و سازمان صنعت، معدن و تجارت امضا شده که بر اساس ان پژوهشکده پروژه هایی را به سازمان معرفی می کند تا مصوبه آن داده شود.
این مقام مسوول بیان داشت: تفاهم نامه کلان دیگری نیز میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت علوم منعقد شده که در مورد فرصت های مطالعاتی، کارآموزی و ایجاد دوره های پسا دکترا در بخش صنعتی می باشد که کارهای عملیاتی آن انجام شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    اونوقت این معمولی که نوشتید صفت تفضیلیه یا تحقیری؟