۰ نفر
۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
بسته پیشنهادی خبرآنلاین برای این شب‌ها

شاید این شب ها، مطالعه برخی از بهترین کتب منتشرشده درباره حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها، هم استفاده از فرصت فراغت و تعطیلی نوروز برای مرور کتاب های خواندنی باشد و هم عرض ارادتی به آستان بی مثال آن حضرت و افزایش معرفت ما...جرعه ای از بیکران ارادت نویسندگان کشور به ساحت این بانوی گرانقدر را در ادامه می خوانید.

زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها
دکتر سید جعفر شهیدی
دفتر نشر فرهنگ اسلامی

نویسنده کوشیده است تا حد امکان گزارش خود را بر اساس سندهای دست اول و یا نزدیک به دست اول تنظیم کند تا احتمال تحریف و دست‌خوردگی آن‌ها را کمتر کند و همچنین سیره مؤلف این بوده تا مطالبی که بدان‌ها اشاره دارد، از جمله گزارشاتی باشد که قرائن خارجی بر صحت و درستی آن داشته و یا مورد قبول اکثریت تاریخ نویسان واقع شده باشد تا به واقعیت نزدیکتر گردد.

از جمله مسائلی که در این کتاب بدان اشاره شده است عبارت است از شرایط شبه جزیره عرب و جایگاه دختران در آن دوران، مباحثی در مورد خدیجه کبری(س) مادر ماجده حضرت زهرا(س)، ولادت و دوران کودکی حضرت، خواستگاری و ازدواج فاطمه(س)، ولادت حسنین(ع)، فدک، بیماری پیغمبر(ص)، هجوم به خانه زهرا(س)، بررسی خطبه ایشان، شهادت و دفن حضرتش میباشد.
همچنین دکتر شهیدی در تحقیقی با اشاره به ارادت شاعران و اهل ادب، از صدر اسلام تا زمان معاصر سعی کرده است تا بتواند گوشه‌ای از دفاع شاعران را از مظلومیت فاطمه‌ زهرا(س) به نمایش بگذارد.

شرح خطبه حضرت زهرا(س)
آیت الله سید عزالدین زنجانی
بوستان کتاب

این کتاب ضمن معرفی خطبه حضرت زهرا(س) ، ابعاد تازه‌ای از سخنان حضرت زهرا(س) را، که در احتجاج با حاکمان وقت رخ داده است، بر مخاطب آشکار می کند. این خطبه مشتمل است بر کلام صدیقه طاهره(س) که در دفاع از حق خویش در برابر ابوبکر ایراد شده است؛ هنگامی که ایشان را از ملکیت فدک بازداشتند و حق مسلم ایشان را مصادره کردند.
مؤلف در این نوشتار در صدد آن است که با قلمی علمی به تحلیل و بررسی این خطبه تاریخی بپردازد تا مخاطب به عمق فرمایشات حضرتش پی‌ببرد.

هر چند که این گفتار حضرت زهرا(س) از طرق مختلف نقل شده است، اما نویسنده قبل از این که به شرح خطبه بپردازد، سند آن را مورد بررسی مجدد قرار داده تا اتقان آن، درنظر مخاطب بیش از پیش واضح گردد.
از جمله مباحثی که در این خطبه مطرح شده از حمد و ثنای الهی گرفته تا نقش رسالت در تحویل تاریخی عرب، حکمت‌ دستورهای اسلامی و فراوان اعجوبه‌های حکمت آمیز دیگر؛ همه در راستای روشن سازی جایگاه ولایت و امامت در نظام اسلامی است که نویسنده از شرح و توضیح این مسائل کوتاهی نکرده و به پاره‌ای از مباحث خداشناسی و نبوت به صورت بسیار دقیق و علمی پرداخته است.

روش نویسنده در شرح این خطبه آن است که پس از ذکر عبارتی از این خطبه و پس از ترجمه آن، به شرح مفردات و کلمات آن می‌پردازد و در این قسمت معمولا از آیات قرآن به عنوان شاهد بر معنی استفاده شده سپس با استفاده از روایات و آیات و ادله متقن عقلی به شرح تک تک عبارات این خطبه شریف همت گماشته است.

زهرا برترین بانوی جهان
آیت الله ناصر مکارم شیرازی
انتشارات سرو

این کتاب مجموعه ای از مباحث تاریخی اعتقادی است که به منزلت حضرت زهرا(س) اشاره داشته و نیز به برخی از ظلمهایی که بر حضرتش روا داشته‌اند. مؤلف، کتاب خود را در پنج بخش تنظیم کرده که در بخش اول از کتاب خود، به سیر اجمالی زندگانی فاطمه زهرا(س) از ولادت تا رحلت پیامبر خدا(ص) اشاره دارد.

نویسنده در بخش دوم، به گوشه ای از فضائل حضرت زهرا(س) پرداخته و چندی از مقامات معنوی ایشان را ذکر می‌کند که نویسنده 39 روایت از شیعه و سنی در فضائل زهرای اطهر(س) نقل می‌کند. ورود در بهشت دلیل روشنی بر سعادت یک انسان بشمار می‌رود و اگر شخصی پیش از همه وارد آن شود برترین فضیلت برای او اثبات خواهد شد. مؤلف در قسمتی از این کتاب به روایاتی، اشاره دارد که این افتخار را از زبان پیامبر اکرم(ص) برای حضرت زهرا(س) ثبت گردیده است.
از جمله مباحثی که کتاب «زهرا، برترین بانوی جهان» بدان پرداخته است، هدیه پیامبر به زهرای مرضیه است که نگارنده با اشاره به ماجرای فدک به تحلیل و توصیف غصب فدک همت گماشته و مظلومیت خاندان رسول خدا(ص) را به تصویر کشیده است.
«فدک چه بود و کجا بود؟ عوامل سیاسی غصب فدک چه بود؟ فدک چگونه به اهل بیت بازگشت؟ سیر تاریخی این سرزمین خصوصا در دوران امامان معصوم چگونه بود؟ و...» تنها گوشه‌ای از سوالاتی است که دراین کتاب بدان پاسخ داده خواهد شد.

به کوتاهی آه به بلندای ماه
دکتر سید علی موسوی گرماوردی
انتشارات قدیانی

کتاب به صورت داستانی برخی از ابعاد زندگی حضرت را برای مخاطبان تشریح می‌کند
نویسنده در توضیح مطالب متن اصلی با قلمی پژوهشی و غیر داستانی چندین پی نگاشت را در پایان کتاب قرار داده و همچنین در آغاز کتاب مباحث تاریخی نیز مطرح کرده است تا خواننده در کنار مطالعه داستان زندگی حضرت با مباحث تاریخی و علمی نیز آشنا شود. مولف علاوه بر ارایه مباحث در قالب نثر از شعر نیز غفلت نکرده و در پایان کتاب از شاعرهای دوران‌های مختلف مانند ابن یمین، وصال شیرازی، اقبال لاهوری، افشین علاء، کاکایی و ... ابیاتی را ذکر کرده و همچنین در پاورقی پیرامون شعر توضیحات لازمی را بیان می‌کند. در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

«هرگاه پیامبر(ص) به خانه می‌آمد، فاطمه(س) نخستین کسی بود که پدر سراغش را می‌گرفت و چون از خانه بیرون می‌رفت فاطمه(س) آخرین کسی بود که پیامبر(ص) وی را بدرود می‌گفت.

... صدای فاطمه در کائنات پیچیده ست/ صدابزن که ببینی جواب می‌آید
...خطابه‌ تو که خون گلوی مرغ حق است / چو آیه‌‌های خدا با کتاب می‌آید


فرهنگ سخنان فاطمه زهرا سلام الله علیها
محمد دشتی
انتشارات مشهور

کتاب فرهنگ سخنان فاطمه زهرا(سلام الله علیها) از جمله مجموعه‌ کتب نهج الحیات است که با نگاه ارائه‌ الگوی عملی و اسلامی یک زن مسلمان تدوین گردیده است و به حق توانسته از این زاویه، مطالب ارزشمندی را به خوانندگان خود ارائه کند و تصویر روشنی از زندگی به سبک اسلامی، برای همگان به خصوص زنان جامعه تداعی نماید.
این کتاب ارزشمند، بر اساس فرمایشات حضرت زهرا سلام الله علیها تدوین گردیده و مطالب ارزنده‌ی خود را در قالب عناوین مورد نیاز زندگی روزمره به شکل الفبایی و موضوعی ارائه کرده است به طوری که خواننده به راحتی می تواند به مطلب مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند.

آيين همسردارى، كار در خانواده، هماهنگى با شوهر، تحمل مشكلات زندگى و خانوادگى، آداب غذا خوردن، كيفيت شستشوى كودك ،اخلاق و روابط انسانى، پرهيز از ارزش‌هاى دروغين در ازدواج، اخلاق زناشويى، پوشش زن، اهميت قضاوت ميان كودكان، به كارگيرى هنر شعر در پرورش كودك، مشكلات اقتصادى و بچه‏دارى، حجاب و پوشش فاطمه، خداشناسى فاطمه، خداگرايى فاطمه، خطبه‏ های فاطمه، مهمان نوازى فاطمه، از خود گذشتگى و ايثار فاطمه، دفاع از اميرالمؤمنين، زن و زندگى، ساده‏پوشى، لحظه‏اى كه زن به خدا نزديك‏تر است، هماهنگى زن و شوهر در كار منزل ، تقسيم كار در خانواده برخی از مباحث مطرح شده در این کتاب است.

در بخشی از این کتاب در موضوع هماهنگى زن و شوهر در كار منزل آمده است:«حضرت زهرا عليهاالسلام چون ديگر زنان جامعه كار مى‌كرد، گندم را با آسياب دستى آرد مى نمود، نان مى پخت، كار روزانه را انجام مى‌داد، به بچه‌دارى و تربيت كودك توجه كامل داشت، تا آنكه هر دو دست آن يگانه‌ى روزگار زخم شد.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =