می‌گویند تنها روستایی است در دنیا که آن را از سه طرف کوه فراگرفته است. تنها برای رسیدن به آن باید از روی سد امیرکبیر عبور کرد.

 

قبل از اینکه سد امیرکبیر ساخته شود، روستای واریان جایی بود که الآن کاملاً زیرآب رفته و پس از آبگیری سد، زندگی قدیمی مردمان این سرزمین محو شد،هرچند هنوز بقایای روستا زیرآب برجای‌مانده است!

اما مردمانی که بالاتر از سد زندگی می‌کردند و برخی روستاییان، به مناطق بالاتر پشت سد مهاجرت کردند و «واریان نو» را ایجاد کردند و آنچه می‌بینید سرزمین مردمانی است که ماندند تا بگویند سرزمینشان یکی از زیباترین‌های جهان است که امروز مورد بی‌مهری قاتلان محیط‌ زیست قرارگرفته و به‌جای اینکه این منطقه بکر گردشگری که توریست‌ها برای دیدنش صدها هزار دلار خرج می‌کنند و حتی می‌توان از راه کوهنوردی به آن رسید را به ویرانه‌ای تبدیل کرده‌اند.

به‌راستی چه کسانی کمر به قتل روستای تاریخی واریان بسته‌اند؟ چرا این تنها روستای بهشت‌گونه پشت سد را می‌خواهند نابود کنند؟ آیا مسئولین محیط ‌زیست، «واریان» را به‌تازگی دیده‌اند؟

4756

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابک CA ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    51 5
    من از بچکی بارها رفتم به این روستای زیبا تا همین دو سال پیش که ایران بودم. الان دیگه تقریبا متروکه شده. عموی من اونجا خونه داشت. البته نه برای زندگی. بعد از سالها کشمکش با یکی از سازمان ها، بالاخره یک روز رفت و دید خونه رو خراب کردن و وسایل منزل هم جلوی در ریخته بودن. بلایی که سر کسان دیگری هم اومد. اون سازمان معتقد بود که این روستا می تونه آب سد رو آلوده کنه. اما به نظر دلیل چیز دیگه ای بود. بسیار بسیار طبیعت زیبایی داره.
    • بی نام A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
      0 2
      به نظر شما که بارها به اون روستا رفت و آمد داشتید و عموتون هم اونجا منزل داشت فکر راه دفع فاضلابهاتون رو کرده بودید یا اینکه مثل بقیه راهی آب سد کرده بودید که 14 میلیون نفر آدم ازش نوش جان کنن یا اینکه احیانا سیلاب میومد و خونه شما رو آب میبرد الان باید با جوامع حقوق بشری در خصوص بی احتیاطی شما درگیر بودیم
  • بابک CA ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    1 0
    در ضمن یادمه که اصلن آدم غریبه رو اجازه نمیدادن وارد روستا بشه. مگر اینکه میزبانی از روستا به استقبالش میومد و یا قایقران می شناختش. فکر نکنم که اون روال تغییر کرده باشه. پس گردشگری اجازه ورود نداره. احتمالن خواسته اون سازمانی هست که گفتم.
  • بی نام A1 ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 2
    باید واقع بین بود. حوضه آبریز سدها باید از آلودگی به دور باشه. منتها دولت باید واقعا قبل از ساختن سد به فکر این دسته از هموطنان باشه و محل زندگی اونها رو بجای مناسبی انتقال بده و تمامی زیر ساختهای لازم رو ایجاد کنه نه اینکه به حال خودشون رهاشون کنه بعدشم اینجوری باهاشون برخورد بشه
  • بی نام A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    3 1
    هموطنان خواهش می کنم اینجارو دیگه به گند نکشین لطفاً
  • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    3 0
    متاسفانه مسئولین ما فقط چیزهایی را میبینن که دوست دارن یعنی فقط جیب خودشون اختلاس ارتشا ربا و ...
  • سینا A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    4 0
    امیدوارم مسئولین احترام بیشتری به روستای زیبای واریان بزارن
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    6 0
    خدا لعنت کنه این سدسازی های الکی رو که فقط برای پز دادن "ما کشور درحال توسعه ایم" راه افتاد‌
  • بی نام RO ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    3 1
    عجب جای زیباییه
  • مهدی A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    2 0
    با سلام به همه ی شما ، دوستان من یک واریانی هستم درسنه که اب سد باید از الودگی دور باشه اما هشتاد درصد ر الودگی سد را تفریحگر های لب رود خانه های بالای سد ایجاد میکنند حتی زباله هایی که در انتهای دریاچه جمع میشود با همکاریه خود اهالیه روستای واریان جمع اوری میشود در ضمن فاضلاب ساختمان های داخل ده از دریاچه فاصله ی زیادی دارد