لاهیجان میزبان بزرگداشت هشتاد وهفتمین سالگرد درگذشت پدر چای ایران بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از  امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان؛مراسم بزرگداشت مرحوم محمد میرزا چایکار با حضور مسئولان سندیکای چای و نیز مسئولان استانی و شهرستانی در محل آرامگاه کاشف السلطنه برگزار شد.

رییس سازمان چای کشور در این مراسم با برجسته دانستن نقش کاشف السلطنه در توسعه و سرسبزی شهرستان لاهیجان گفت:با تلاش های این مرد بزرگ است که در حال حاضر 50هزار خانوار چایکار گیلان و مازندران سالانه 120میلیارد تومانی درآمد دارند.
محمد ولی روزبهان با بیان اینکه امسال تصمیمات خوبی برای صنعت چای کشور گرفته شده است گفت:افزایش 21درصدی قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای،ایجاد صندوق توسعه چای کشورو پرداخت تسهیلات بهزراعی به چایکاران از جمله اقدامات مهم دولت برای رونق بازرگانی این محصول است.

او افزود: مدیران واحدهای چایسازی می توانند بتدریج برای بستن قرارداد به واحدهای سازمان چای در شهرستان ها و شهر لاهیجان مراجعه کنند.

او گفت: خرید تضمینی برگ سبز چای نیز امسال به روال سال های گذشته ادامه دارد و هیچ مشکلی در این زمینه نیست.


هوسمی رییس اتحادیه چایکاران شمال کشورهم با بیان اینکه کاشف السلطنه مردی بزرگ بود که افق روشنی در تاریخ گیلان و حتی ایران گشود گفت:هر چند در سالهای اخیر بی مهری های زیادی به چای و چایکاران شده امابا تلاش و کوشش نمی گذاریم اسم و ثمره تلاش های این مرد بزرگ به فراموشی سپرده شود.

رحمت سمیعی رییس اتحادیه کارخانه داران چای کشور هم در ادامه این مراسم با بیان اینکه در حال حاضردرآمد کشوراز صادرات چای 20میلیون دلار است گفت: این در حالیست که سالانه 600میلیون دلار برای واردات چای هزینه می شود .

در پایان مراسم بزرگداشت پدر چای ایران جمعی از مسولان- چایکاران وکارخانه داران چای به مزار کاشف السلطنه در موزه چای ایران رفته و با خواندن فاتحه و نثار گل یادش را گرامی داشتند.

محمد میرزای قوانلو ملقب به کاشف السلطنه در سال1285بذروبوته چای را از هندوستان به لاهیجان آورد.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =