تسنیم نوشت:

 رئیس سنای پاکستان گفت که به ادعای افغانستان، اسلام‌آباد خبر مرگ ملا عمر را در اختیار مقامات این کشور گذاشته است بنابراین دولت پاکستان درباره آن توضیح دهد.

به‌گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم به نقل از «اکسپرس تریبون»، سنای پاکستان نشستی را در مورد مرگ ملا عمر و روند صلح افغانستان برگزار کرد که تا 13 آگوست (22 مرداد) ادامه خواهد داشت.

«رضا ربانی» رئیس سنا و عضو ارشد حزب «مردم پاکستان» در این اجلاس از «سرتاج عزیز» مشاور امنیت ملی و امور بین‌الملل نخست وزیر این کشور خواست تا به پرسش‌های نمایندگان سنا در مورد مرگ ملا عمر و  پیشرفت و سرنوشت روند صلح افغانستان توضیح دهد.

رئیس سنا که قائم مقام رئیس جمهور پاکستان را نیز عهده دار است، خواستار توضیح سرتاج عزیز در مورد مرگ ملاعمر و روند صلح افغانستان شده است.

وی گفت: دولت افغانستان ادعا کرده که پاکستان خبر مرگ ملا عمر در سال 2013 میلادی را در اختیار کابل گذاشته است بنابراین عدم پاسخ مناسبی در مورد این ادعا سبب عملکرد مبهم پاکستان در قبال طالبان افغان در جامعه جهانی شده است.

این مقام ارشد سنای پاکستان خاطر نشان کرد: چرا نهادهای دولتی پاکستان ادعای افغانستان را رد نمی‌کنند؟ آیا اسلام‌آباد در مورد مرگ ملا عمر آگاه بوده و یا چنین اطلاعاتی را به این کشور ارائه کرده است؟

وی تاکید کرد: دولت پاکستان باید پاسخ مناسبی به ادعای دولت افغانستان بدهد.

رضا ربانی یادآور شد: پاکستان پیش از این نیز موضع گرفته بود که از حضور «اسامه بن لادن» رهبر گروه القاعده در این کشور اطلاعی ندارد و در حال حاضر در مورد مرگ ملاعمر متهم شده است.

رئیس سنای پاکستان با توجه به روند مذاکرات صلح طالبان و دولت افغانستان نیز اظهار داشت: درحالی که پاکستان در روند اخیر مذاکرات صلح افغانستان نقش میانجی ایفا کرد اما نقش مقامات این کشور در این روند بسیار محتاطانه بود.

«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان چندی پیش اعلام کرد که مرگ ملا عمر در شهر کراچی پاکستان پرسش‌های بسیاری را در افغانستان و جهان ایجاد کرده است.

عبدالله در پی مرگ ملاعمر رهبر سابق طالبان افغانستان این پرسش را مطرح کرد که جنگ افغانستان تحت چه نامی انجام می‌شد و نمایندگان طالبان در گفت‌وگوهای صلح به نمایندگی از چه کسانی در این مذاکرات شرکت می‌کردند؟

این در حالی است که بیمارستان دانشگاه «آغا خان» (AKUH) در کراچی درمان و مرگ ملا عمر رهبر سابق طالبان افغان را در این بیمارستان رد کرده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =