سید جمال ساداتیان تهیه کننده سینما میگوید که برخورد قهری با سینمای دینی باعث محدود شدن این نوع سینما می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او می‌گوید: «اتفاقی که برای فیلم «رستاخیز» در اکران عمومی رخ دادباعث شد لطمه های جبران ناپذیری به پیکره سینمای ایران وارد شود.»

فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش پس از یک روز اکران در سینماهای تهران، به دستور سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از روی پرده پائین آمد. این اتفاق پس از تجمع معترضان به اکران فیلم در مقابل وزارت ارشاد رخ‌داد. سازمان با صدور اطلاعیه‌ای لغو اکران فیلم درویش را رسما اعلام کرد.

ساداتیان که تهیه‌کنندگی فیلم‌هایی چون «به‌رنگ ارغوان» و «هفت دقیقه تا پاییز» را در کارنامه کاری‌اش دارد، معتقد است که این اقدام سازمان سینمایی به عقب نشینی مسئولان در مقابل درخواست عده اندکی از معترضان تعبیر می‌شود.

او ادعای برخی منتقدان مبنی بر تحریف واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) در فیلم «رستاخیز» را رد می‌کند و می‌گوید: «در برخی اظهارنظرها شنیده‌ام این فیلم واقعه عاشورا را تحریف کرده است، در حالی که اینگونه نیست و من به شخصه هیچگونه تحریفی نسبت به قیام عاشورا در فیلم «رستاخیز» ندیدم و معتقدم تحریف واقعی عاشورا طی چند سال اخیر توسط برخی افراد در هیات‌ها شکل گرفته است.«

به گفته تهیه‌کننده «چهارشنبه سوری» و «جامه دران»، «برای ساخته شدن یک اثر سینمایی در حوزه مفاهیم و تاریخ دین تمام علوم دینی به کار گرفته می شود و اینگونه نیست که فیلمساز بر اساس اجتهاد یک یا دو مرجع دینی سراغ ساخت فیلم در حوزه دین برود. ضمن اینکه فراموش نکنیم هنر مبیین بخشی از رفتارهای جامعه است که باید فرصت دیده شدن داشته باشند.»

او با یادآوری این موضوع که در یک دوره کسی جرات نداشت سراغ قشر روحانیت در سینما برود، ادامه می‌دهد: «اما در نتیجه تمرین و ممارست عده ای از سینماگران، روحانیت به سینما راه پیدا کرد و با طرح مسائل مختلف در آثار سینمایی سیر تکاملی در این حوزه طی شد.»

ساداتیان می‌گوید: «باید به فیلمسازانی که انگیزه و پشتوانه های قوی مذهبی دارند، اجازه داد در این حوزه فعالیت کنند، اما وقتی یک فیلمساز مانند درویش اینگونه منکوب می‌شود، نباید انتظار داشته باشیم پس از این فیلم فاخر دینی تولید شود.»

او با اشاره به فرار سرمایه گذاران از ساخت فیلم‌های تاریخی - دینی می‌افزاید: «برخوردهای قهری با سینمای دینی موجب می‌شود کمتر تهیه کننده‌ای رغبت سرمایه‌گذاری و حضور در این عرصه را داشته باشد، در حالی که سینمای دینی ضرورت یک کشور مسلمان نشین است.»

به اعتقاد ساداتیان، دست‌اندرکاران فیلم باید بدون هیچ واسطه‌ای خدمت مراجعی برسند که این فیلم مورد تایید شان نبوده است، و با بحث و گفت‌وگو نظر مثبت این بزرگان را جلب کنند.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    3 0
    تا حالا صد مورد كامنت درباره هجمه به اين فيلم و توقيف اون توسط كساني كه قدرت اجرايي ندارند گذاشتم ولي يك دونش هم منتشر نشده... از چي مي ترسيد... لطفا بيشتر از اين اعصاب مخاطب رو خورد نكنيد ... به ما چه اصلا بذاريد همه چيزو توقيف كنند .. مگه نظر كسي هم مهمه..
  • عارف IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    3 0
    امیدوارم به زودی دوباره اکران بشه
  • از مردم A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    1 9
    آقای ساداتیان اگر این فیلم از نظر شما تحریف عاشورا نیست پس بدین معنی است که شما شناختی از معنای عاشورا ندارید. و از نظر شما ارزش یک فیلم و سینما بیشتر از یک واقعه عظیم معنوی و مذهبی و بشری است . شما هیچ نمی دانید .
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    1 0
    بیکاری فیلم دینی میسازی که هر کی هر جور دلش میخواد تفسیرکنه البته خوب تسهیلات میدن ولی به درد سرش نمیارزه
  • بی نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    2 1
    ای کاش می دانستیم چه چیزی حاکم است قانون ،زور................
  • azad IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    3 1
    اين اهالي به ظاهر ديندارشورشودرآوردن مگه چي شده حالا؟