مصباحی مقدم: برجام نیازمند تصویب مجلس است/ در باره آن یکجا رای‌گیری می‌شود نه برای بند‌بند توافق

خانه ملت نوشت:

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت تاکید کرد: نحوه بررسی برجام را هیات رئیسه مجلس تعیین خواهد کرد اما در نهایت ماده واحده‌ای که دولت بر روی توافقنامه به مجلس ارائه خواهد داد به رای گذاشته می شود نه بند به بند برجام هسته‌ای.

غلامرضا مصباحی مقدم  در واکنش به نظر علی اکبر صالحی مبنی بر اینکه برجام موافقتنامه نیست که تصویب مجلس برسد، گفت: نظر صالحی، نظر شخصی ایشان است و قانون اساسی را نمی شود کنار گذاشت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس نهم شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که قعطنامه ها به تصویب مجلس نمی رسد چرا برجام باید به رای گذاشته شود، اظهار داشت: چطور می شود قطعنامه را با توافق هسته ای مقایسه کرد در حالی که قطعنامه آن چیزی است که شورای امنیت سازمان ملل تصویب کرده است و ما یا می‌پذیریم یا نمی‌پذیریم. .

وی در ادامه با بیان اینکه قطعنامه از توافقنامه متفاوت است توضیح داد: توافق دقیقا مصداق اصل مربوطه قانون اساسی است. طبق قانون اساسی، توافقنامه ها بین جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر و مجامع بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. این تفاوت جدی بین توافقنامه و قطعنامه است.

مصباحی مقدم در خصوص نحوه بررسی توافقنامه‌ها در مجلس گفت: توافق هسته‌ای بند به بند تصویب نمی‌شود. ماده واحده ای که دولت بر روی موافقتنامه‌ها می‌گذارد مورد تصویب قرار می گیرد. خود موافقتنامه مورد بررسی بند به بند و ماده به ماده قرار نمی‌گیرد. در زمان بررسی موافقتنامه‌ها به ما گفته می شود نمی توانیم متن توافق کم و زیاد کنیم. اما ما آنجا هم تحفظی داشتیم ولی می توانیم بگویم قبول یا رد.

نماینده تهران اظهار داشت: برجام هم یک موافقتنامه است، بررسی موافقتنامه در کمیسیون مربوطه انجام می شود. اینکه نیاز به بررسی در صحن هست یا نه را هیات رئیسه بررسی می کند و پاسخ می دهد. اما آنچه که در صحن علنی مجلس بررسی می شود، ماده واحده است.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در زمان بررسی ماده واحده، ممکن است مجلس به این جمع بندی برسد که با یک تحفظی تصویب کند.

وی در خصوص رد یا قبول قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل گفت: قطعنامه 2231 شواری امنیت سازمان ملل نیاز به قبول و رد مجلس ندارد . یا نظام ما قطعنامه را رد می کند یا می پذیرد. وقتی رد کند یعنی به محتوای آن ملتزم نیستیم و به آن پایبند نخواهیم بود. چون در قعطنامه نسبت به فعالیت های نظامی و موشک های تکلیفی وجود دارد و ممنوعیت ها و محدودیت هایی دارد اما نیاز به رای مجلس ندارد. اما توافقنامه نیاز به رای مجلس دارد.

مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه تعطیلی مجلس به معنی تعطیلی فعالیت های قوه مقننه نیست، گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کار بررسی برجام را شروع کرد.

این نماینده همچین در خصوص بررسی همزمان برجام در مجلس و شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: چنین چیزی صحت ندارد که وقتی شورای امنیت به موضوعی ورود کند مجلس نمی تواند آن را بررسی کند. جایگاه شورای عالی امنیت ملی هم سطح با مجلس شورای اسلامی و وظیفه آن قانون گذاری نیست.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر دو نهاد می توانند برجام را بررسی کنند اما به این معنی نیست که مستقل بررسی خواهند کرد. شورای عالی امنیت بررسی می کند، نظرش را اعلام می کند و مجلس با توجه به نظر شورا تصمیم گیری می کند.

17220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =