ایسنا نوشت:

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور تاکید کرد و گفت: دامپروران کمر همت را بسته‌اند تا افزایش مصرف لبنیات در سبد خانوار را عملیاتی کنند.

حسن رکنی در جریان بازدید وزیر بهداشت از مرکز دامپروری غفاری در ورامین ضمن تاکید بر لزوم افزایش سرانه مصرف شیر در ایران اظهار کرد: میانگین سرانه تولید شیر در کشور حدود 104 تا 105 کیلوگرم است که این ارقام با میانگین جهانی مطابقت دارد. اما عددی که ما به آن قائل هستیم حداقل توصیه وزارت بهداشت مبنی بر مصرف 160 کیلوگرم لبنیات در سبد غذایی هر خانوار ایرانی است.

وی افزود: ما این موضوع را با دامداران در میان گذاشته و اقدامات بسیار خوبی نیز در این راستا در عرصه تولید انجام شده است.

رکنی گفت: سرانه مصرف شیر و لبنیات در اروپا بیش از 300 لیتر است. ایران نیز از امکانات و توانایی‌های خوبی برای تولید شیر برخوردار است. سه تا چهار استان کشور در تولید شیر شاخص هستند. استان‌هایی نظیر اصفهان و تهران هم در سرانه تولید و هم در جمع تولید موقعیت خوبی دارند. در مجموع دامپروران کمر همت بسته‌اند که افزایش لبنیات در سبد خانوار را عملیاتی کنند.

همچنین در طی بازدید وزیر بهداشت از این مرکز دامپروری، یکی از دامپروران خطاب به هاشمی عنوان کرد که زمانی که در مورد مصرف محصولات لبنی کم‌چرب به مردم توصیه‌هایی را ارائه دادید، میزان مصرف ماست و شیر پرچرب به شدت کاهش یافته است و ما با مازاد چربی شیر در واحدهای صنایع تبدیلی مواجه شده‌ایم.

به گفته او این امر امکان تامین کره و شیر خشک در کشور را فراهم کرده است. اما در مقابل واردکنندگان و تجار خواهان واردات کره و شیر خشک بی‌کیفیت از کشورهای صنعتی هستند. در این زمینه خواستار حمایت شما از کاهش واردات کره و شیر خشک به کشور و مصرف کره حیوانی از سفره مردم و حذف کره گیاهی هستیم.

عرضه شیرهای کم‌کیفیت در مدارس و مزایده برگزار کردن جهت تامین شیر مدارس از سوی وزارت آموزش و پرورش از دیگر نکات و انتقاداتی بود که دامپروران با وزیر بهداشت در میان گذاشتند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =