پس از مدت ها کشمکش و رخ دادن اتفاقات گوناگون، شرایط باشگاه های استقلال و پرسپولیس برای شروع فرآیند خصوصی سازی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ صبح امروز(یکشنبه) و با انتشار آگهی واگذاری این دو باشگاه در روزنامه های کثیرالانتشار، شمارش معکوس برای فروش باشگاه های محبوب پایتخت بعد از سال ها انتظار آغاز شد. بر این اساس سازمان خصوصی سازی با اعلام شرایط واگذاری این دو باشگاه اعلام کرد سهام این دو باشگاه را در روز 27 بهمن ماه به مزایده می گذارد تا سهام استقلال و پرسپولیس رسما به بخش خصوصی منتقل شود.

طبق آگهی منتشر شده در روزنامه های ورزشی و اقتصادی، اسم و علامت تجاری(برند) و دارائی های ثابت متعلق به شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران - سهامی خاص در مجموع به ارزش 290 میلیارد تومان وارد بازار مزایده می شود.
اسم و علامت تجاری(برند)، مجموعه ورزشی شهید مرغوبکار و تاسیسات و تجهیزات مجموعه به مساحت عرصه 38هزار و 500 مترمربع و 4 هزار و 289 مترمربع اعیان، ساختمان مرکزی شرکت به مساحت عرصه 224 مترمربع و 900 متر مربع اعیان و ملک واقع در منطقه تلو به مساحت عرصه 30 هزار متر مربع از جمله دارایی ها و املاک باشگاه استقلال برای واگذاری هستند.
همچنین اسم و علامت تجاری(برند) و دارائی های ثابت متعلق به شرکت فرهنگی ورزشی پیروزی(پرسپولیس) - سهامی عام نیز در مجموع به ارزش 290 میلیارد تومان در روز دوشنبه 27 بهمن به مزایده گذاشته می شود.
اسم و علامت تجاری(برند)، مجموعه ورزشی شهید درفشی فر و تاسیسات و تجهیزات مجموعه به مساحت عرصه 17 هزار و 969 مترمربع و مساحت اعیان 4 هزار و 125 مترمربع بعلاوه ساختمان مرکزی شرکت به مساحت عرصه 194 مترمربع و مساحت اعیان 750 مترمربع از جمله دارایی ها و املاک باشگاه پرسپولیس برای واگذاری هستند.

برند استقلال و پرسپولیس


اما طبق اعلام سازمان خصوصوی سازی، مبلغ سپرده شرکت در واگذاری این دو تیم 87 میلیارد ریال تعیین شده و قرار است دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به صورت 40 درصد نقد و بقیه اقساط دو ساله واگذار شوند و خریدار هم 20 روزکاری پس از قطعیت معامله، زمان دارد تا وجه نقد پیشنهادی خود را بپردازد.
فواصل زمانی اقساط از یکدیگر نیز شش ماهه و نرخ سود فروش اقساطی 15 درصد است و در واگذاری های اقساطی، خرید کلا نقدی بلامانع است. معادل مانده اقساطی مورد معامله هم تا پرداخت کامل بهای آن نزد فروشنده به عنوان وثیقه باقی خواهد ماند و حداقل معادل50 درصد از مانده بدهی ناشی از اقساط، اسناد تضمینی دریافت می شود.
اما خبرگزاری ایسنا در این مورد نوشت: همچنین خریداران قبلی سهام بلوکی اقساطی از سازمان خصوصی سازی که در اجرای قراردادهای منعقده، اقساط آنان معوق گردیده، تا تسویه بدهی های قبلی، حق شرکت در مزایده و خرید دارائی های عرضه شده استقلال و پرسپولیس را نخواهند داشت.
چنانچه برنده مزایده در مهلت مقرر از تاریخ ابلاغ توسط این سازمان، نسبت به پرداخت ثمن نقدی معامله و ارائه اسناد تضمین اقدام ننماید، هیچ‌گونه ادعایی نسبت به مبلغ سپرده نداشته و سپرده وی در اسرع وقت به نفع سازمان ضبط خواهد شد. همچنین نقل و انتقال دارائی ها در چارچوب قرارداد فیمابین انجام خواهد گرفت و کلیه هزینه های مربوط به نقل و انتقال دارایی ها و ترفین بر عهده خریدار خواهد بود. به علاوه این که از نظر سازمان خصوصی سازی اقدام به شرکت در مزایده به معنی اطلاع و رعایت کامل و قبول شرایط مزایده و اسناد آن است و خریداران موظف به رعایت مفاد آن هستند.روز پس از آخرین مهلت مجاز خریدار برای پرداخت بخش نقدی ثمن معامله به عنوان مبدا زمانی دوران بازپرداخت اقساط خواهد بود.

برند استقلال و پرسپولیس


قرار است پاکت‌های شرکت در این مزایده راس ساعت 14روز دوشنبه 27 بهمن در سازمان خصوصی‌سازی گشوده شود و حضور پیشنهاد دهندگان یا نمایندگان قانونی آنان با در اختیار داشتن مدارک شناسائی و دلیل نمایندگی در جلسه آزاد است.
همچنین مبلغ 580 میلیارد تومان تعیین شده، قیمت پایه کل دارائی های قابل واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بوده و بدیهی است بالاترین قیمت ‌پیشنهادی در مزایده مبنای ثمن معامله قرار می‌گیرد و به درخواست های خارج از فرم مزایده ترتیب اثر داده نخواهد شد.
سپرده نقدی جهت شرکت در مزایده سرخابی‌ها باید صرفا به صورت نقدی و به حساب سیبا شماره 2170159008002 نزد بانک ملی ایران- شعبه مسجد جامع شهرک قدس کد (1458)، قابل پرداخت در کلیه شعب بانک ملی ایران واریز و اصل فیش و پیشنهاد خرید (صرفا در قالب فرم درخواست شرکت در مزایده) بصورت دو پاکت جداگانه درون یک پاکت لاک و مهر شده، حداکثر تا آخر وقت اداری روز یکشنبه 26 بهمن به سازمان خصوصی سازی تسلیم و رسید دریافت شود.
تاخیر در انتقال وجه به این حساب و ارائه هر گونه چک منجر به رد پیشنهاد از سوی سازمان خصوصی سازی خواهد شد.
در این رابطه سازمان خصوصی سازی به متقاضیان خرید این دو باشگاه توصیه کرده به علت امکان تاخیر در انتقال وجه ناشی از عملیات سیستم بانکی، از انتقال وجه سپرده به حساب تعیین شده در زمان مقرر اطمینان حاصل کنند و چنانچه حداکثر تا قبل از جلسه مزایده، مبالغ سپرده شرکت در مزایده هر یک از متقاضیان(که در مهلت اعلام شده در این آگهی اقدام به واریز آن نموده اند) به حساب اعلامی این سازمان منتقل شده باشد، پاکت پیشنهاد قیمت مربوط به آن، گشوده خواهد شد و در غیر این صورت پاکت پیشنهاد قیمت گشوده نشده و عینا مسترد خواهد شد.

برند استقلال و پرسپولیس

شروط نداشتن "بدهی معوق بانکی"، "عدم سابقه محکومیت موثر کیفری" و "عدم سوء سابقه امنیتی ثبت شده"، جزو شرایط اهلیت متقاضیان تعیین شده است. بر این اساس سازمان خصوصی سازی پس از برگزاری مزایده و قبل از اعلام برنده، این سه مورد را از مراجع ذی صلاح استعلام و نتیجه به وزرای عضو هیات واگذاری گزارش می کند و پس از تایید صلاحیت توسط وزرای یاد شده، اعلام برنده نهائی صورت خواهد پذیرفت.
همچنین متقاضیان شرکت در مزایده استقلال و پرسپولیس نمی توانند همزمان در مزایده هر دو باشگاه شرکت کنند و دارندگان سهام کنترلی باشگاه های ورزشی با فعالیت مشابه نیز مجاز به شرکت در مزایده نیستند.
مالکیت ساختمان دفتر مرکزی «شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران» و «شرکت ورزشی فرهنگی پیروزی (پرسپولیس) » به نام فدراسیون فوتبال است و شرایط و نحوه انتقال سند مالکیت این ساختمان ها متعاقبا از طریق انتشار اطلاعیه تکمیلی به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.
مالکیت مجموعه ورزشی شهید مرغوبکار و مجموعه ورزشی شهید درفشی فر طبق مصوبه دی ماه 1391 هیات وزیران نیز توسط وزارت ورزش و جوانان به نام خریداران منتقل خواهد شد. همچنین مالکیت زمین تلو که به نام شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران است در دفترخانه اسناد رسمی بنام خریدار منتقل می شود.
خریداران هر یک از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید حداکثر طی سه ماه از تاریخ واگذاری، نسبت به تاسیس یک شرکت سهامی و سپس انتقال موارد خریداری شده به شرکت تاسیس شده اقدام نکنند و سهام شرکت تاسیس شده به میزان حصه غیر نقدی معامله نزد سازمان خصوصی سازی توثیق می شود.

 

برند استقلال و پرسپولیس


همچنین خریداران باید 20 درصد سهام شرکتهای تاسیس شده را در مدت سه ماه از تاریخ تاسیس به پیشکسوتان و هواداران (اولویت پیشکسوتان) همان باشگاه که اسامی، شرایط، نحوه شناسایی و میزان قابل تخصیص به آنان توسط وزارت ورزش و امور جوانان تعیین و به سازمان خصوصی سازی اعلام می شود، با قیمت و شرایط خریداری شده یا قیمت کمتر و شرایط سهل تر واگذار نمایند.
پس از انعقاد قرارداد قطعی واگذاری، وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارت ورزش و امور جوانان تشریفات انحلال دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران و ورزشی فرهنگی پیروزی (پرسپولیس) را به عمل می آورد. به علاوه این که پاسخگویی به کلیه دعاوی له و علیه استقلال و پرسپولیس در سنوات قبل و بعد، بر عهده شرکت های فعلی خواهد بود.
همچنین قراردادهای اسپانسری شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران و شرکت ورزشی فرهنگی پیروزی(پرسپولیس)، تا پایان فصل 94-93 لیگ برتر فوتبال(31 تیر ماه 1394) معتبر خواهد بود و بهره مندی و استیفای خریداران نسبت به حقوق اسم و علائم تجاری (برند) و دارائی های خریداری شده، از ابتدای مرداد ماه سال 1394 تعیین شده است.
صدور مجوز فعالیت ورزشی این باشگاه ها (شرکتهای تاسیس شده توسط خریداران) و تعیین ضوابط صلاحیت حرفه ای هیات مدیره باشگاه های ورزشی توسط وزارت ورزش و امور جوانان صورت خواهد پذیرفت و خریداران ملزم به رعایت موارد اعلامی این وزارتخانه هستند.
سازمان خصوصی سازی اعلام کرده کسب اطلاعات کافی و وافی از وضعیت دارائی های قابل واگذاری استقلال و پرسپولیس قبل از تاریخ انجام معامله بر عهده متقاضیان است و خریدار بعد از واگذاری حق هیچ‌گونه ادعا علیه سازمان به استناد نداشتن اطلاعات لازم مربوط به دارائی های مورد معامله مربوطه را ندارد. همچنین متقاضیان متعهدند مشمول ماده 24 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مصوب 31 تیر ماه 1387 نباشند.
به علاوه اینکه خریدار هر یک از این دو باشگاه متعهد است چنانچه فعالیت بنگاه بر اساس تشخیص و ابلاغ سازمان پدافند غیرعامل متضمن امور حساس امنیتی و طبقه‌بندی حیاتی باشد، در اداره هر یک از مجموعه های آبی و قرمز و مدیریت امور، ضوابط مربوطه ابلاغی از این مرجع را به دقت رعایت و اجرا کنند.
همچنین موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکتهای تابعه و وابسته آنها موضوع ماده 5 قانون محاسبات عمومی مصوب 1366 و اصلاحات بعدی آن که متقاضی خرید هستند، متعهد می شوند، موضوع ماده 6 اصلاحی قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی را رعایت نموده و در زمان معامله مشمول آن نباشند. بدیهی است، مسئولیت ناشی از عدم رعایت آن به عهده خریدار خواهد بود.
خریدار مکلف است نسبت به رعایت مواد (44) و (45) قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی اقدام کند و در غیر این صورت گزارش تخلفات به شورای رقابت داده خواهد شد.
همچنین خریداران ملزم به رعایت دستورالعمل حفاظت و مراقبت از اماکن مورد واگذاری در اجرای قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی، مصوب شورای امنیت کشور از جمله تبصره (1) ماده (7) آن خواهند بود و مکلفند در واگذاری موارد خریداری شده به سایر اشخاص نیز (در آتی) این شرط را رعایت نکنند.
آگهی واگذاری استقلال و پرسپولیس قرار است در دو نوبت طی روزهای یکشنبه(5 و 12 بهمن) در یک روزنامه اقتصادی(دنیای اقتصاد)، 5 روزنامه سراسری(ایران، جام جم، اعتماد، اطلاعات، آرمان)، 2 روزنامه ورزشی(خبر ورزشی، 90) و 2 روزنامه انگلیسی زبان(تهران تایمز، ایران دیلی) منتشر شود تا در نهایت مزایده شرکت در روز 27 بهمن ماه برگزار شود.


252 41

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =