نسیم نوشت:

سیدمحمدحسین میرمحمدی، رئیس کمیته مبارزه با زمین‌خواری و عضو کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به بازدید اعضای این کمیته از سواحل دریای خزر و جزیره آشوراده اظهار داشت: به‌دلیل کاهش ورودی دریای خزر، ورودی آب به این دریا به‌شدت کاهش پیدا کرده که لازم است ایران با همکاری کشورهای حاشیه دریای خزر اقدامات جدی انجام دهد.

وی بر همین اساس تأکید کرد: از آنجا که قسمت کم‌عمق و انتهایی دریای خزر در سواحل ایران است و هرچه آب دریای خزر افت سطح داشته باشد، بیشترین افت آن شامل ایران می‌شود لذا وزارت خارجه، سازمان محیط زیست، وزارت نیرو و وزارت کشور باید تدابیری اتخاذ کنند تا ورودی آب به دریای خزر کاهش نیابد وگرنه در آینده نه‌چندان دور دریاچه ارومیه دوم را در شمال کشور خواهیم داشت.

رئیس کمیته مبارزه با زمین‌خواری مجلس ادامه داد: در چند ماه اخیر طبق اعلام استانداری حدود 20 سانتی‌متر افت آب دریا را داشته‌ایم که پیگیری دستگاه‌های مسئول را می‌طلبد.

میرمحمدی درباره تصمیمات اتخاذ شده درخصوص جزیره آشوراده و جنگل‌های استان گلستان گفت: هدف از این سفر ارزیابی وضعیت آشوراده و تصمیم‌گیری سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط برای بررسی تغییر کاربری آشوراده به یک مکان گردشگری است تا دولت پس از بررسی‌ها در خصوص اعلام مکان گردشگری آشوراده تصمیم گیری کند.

وی افزود: پس از بازدید و بررسی شرایط این جزیره اعلام کردیم که تحت شرایط مشخص و محدودی، استفاده از این جزیره برای توریسم بلامانع است. در واقع با اجرای طرح‌های گردشگری و توسعه اکوتوریسم با رعایت ضوابط محیط زیستی در آشوراده موافق هستیم اما هرگونه ساخت‌وساز و واگذاری عرصه و اعیان و انتقال مالکیت در جزیره ممنوع و غیرقانونی است.
رئیس کمیته مبارزه با زمین‌خواری مجلس همچنین گفت: دولت معتقد است باید از ظرفیت‌های این جزیره برای توسعه گردشگری و توریسم استفاده کند و از سوی دیگر، گروه‌های محیط زیستی این دغدغه را دارند که با اجرای این طرح و آغاز ساخت‌وساز جزیره، محیط زیست آن تهدید شود.

میرمحمدی ادامه داد: در مورد ساخت‌وسازهای غیرمجاز در جنگل ناهارخوران و روستای زیارت نیز مقرر شد ساخت‌وسازهایی که در حریم راه و رودخانه و بالای شیب 15 درصد با احکام قضایی قلع و قمع شوند و بقیه موارد ساماندهی شوند و اگر استحکام بنا داشتند، تنها کاربری گردشگری بگیرند.

وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد کمیته نظارتی، گشت‌های 24ساعته بگذارند و از ورود مصالح ساختمانی به آن منطقه جلوگیری کنند و استانداری هم موظف شد برای باقی ساختما‌ن‌ها گزارشی تهیه کند تا براساس تصمیم شورای عالی شهرسازی عمل شود.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =