۰ نفر
۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲
خانه پدر خلیج فارس فروخته می شود

خانه معین التجار بوشهری که مصوبه خرید آن توسط شهرداری در صحن شورای شهر تهران رد شده بود، روز گذشته با کاربری تجاری و مسکونی به مزایده گذاشته شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از کمیته مردم نهاد پیگیری حفاظت از خانه های تاریخی تهران، خانه حاج معین التجار بوشهری در قلب خیابان لاله‌زار و در کوچه بوشهری یکی از معدود خانه‌های قاجاری باقی مانده در این خیابان محسوب می‌شود.

حاج معین التجار بوشهری را می‌‌توان به دلیل خدمات فراوان در زمینه خلیج فارس و حمایت از تولید داخلی به پدر معنوی خلیج فارس و پدر معنوی تولید ملی و حمایت از کار سرمایه ایرانی دانست. خانه تاریخی او که اکنون به صورت مخروبه باقی مانده، سال ۹۱ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.اکنون مالک این بنا بنیاد تعاون ناجا و یکی از شرکت های تابعه آن به نام «شرکت عمران و مسکن سازه پایدار قرن» است که به تازگی ۲۱ ملک متعلق به خود را در سراسر کشور به مزایده گذاشته است.

مزایده خانه پدر معنوی خلیج فارس

دبیر کمیته‌ مردم‌نهاد پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از به مزایده گذاشه شدن خانه‌ «پدر معنوی خلیج‌فارس» به دلیل تعلل شورای شهر تهران در مصوبه خرید این خانه‌ تاریخی خبر داد.

 حدود 37 ماه پیش، در 19 اردیبهشت‌ 1391 اعلام شد که خانه‌ی «حاج معین‌التجار بوشهری»‌ و تثبیت‌ کننده‌ی نام و مالکیت کشور ایران بر آن، در محدوده‌ی خیابان لاله‌زار در تهران شناسایی شده است.

از همان زمان اعلام شد خانه در تملک بنیاد تعاون ناجاست، پس از آن در شهریور همان سال یعنی سه ماه پس از شناسایی خانه، سجاد عسگری، دبیر کمیته‌ پیگیری خانه‌های تاریخی استان تهران از تهیه‌ پرونده‌ خانه‌ «پدر خلیج فارس» توسط این کمیته با هدف ثبت این اثر در پنجمین همایش ثبت آثار تاریخی خبر داد و این خانه در 19 اردیبهشت 1391 به صورت اضطراری در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

پس از آن در 17 اردیبهشت ماه 1393، یعنی 13 ماه پیش، شورای شهر تهران «یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران» به تملک خانه‌ی تاریخی «حاج معین‌التجار بوشهری»‌ پدر معنوی خلیج فارس و نام‌گذاری آن به نام «خانه‌ی خلیج فارس» را مصوب کرد.

اما حالا خانه‌ «خلیج‌فارس» پس از گذشت این مدت و قول و قرارهایی که دل این خانه‌ تاریخی را شاد کرد، هنوز بی‌پناه است و به نظر وضعیت بدتری نسبت به گذشته دارد و این وضعیت به آن‌جا رسیده که مالک خانه فراخوان مزایده‌ی این خبر را اعلام کرده است.

سجاد عسگری،‌ دبیر کمیته‌ مردم‌نهاد پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران، در این زمینه به ایسنا اظهار کرد: مالکیت این بنا هم اکنون در دست بنیاد تعاون ناجا و یکی از شرکت‌های تابعه آن به نام «شرکت عمران و مسکن سازه پایدار قرن» قرار دارد. این شرکت مدتی پیش 21 ملک را در سراسر کشور به مزایده گذاشته است که در ردیف 10 آن نام خانه بوشهری به چشم می‌خورد.

او ادامه داد: در آگهی این مزایده قید شده است که تعدادی از اراضی مسکونی و تجاری به بالاترین قیمت پیشنهادی به فروش می‌رسد. در تماس تلفنی با شماره‌های قرارداده شده در این آگهی، کارشناسان شرکت عمران و مسکن سازه پایدار قرن اعلام می‌کنند که به دلیلی عجله در فروش این املاک تنها به صورت نقدی اراضی خود را به فروش می‌رسانند و قیمت پایه این ملک 15 میلیارد تومان اعلام می‌شود.

او اضافه کرد: همچنین در صورت خرید به صورت اقساط می‌توانند به مدیرعامل شرکت سازه پایدار پردیس کوه پایه نامه‌نگاری کرده تا در صورت موافقت، به صورت قسطی ملک مورد نظر را خریداری کنند.

او با بیان این نکته که آگهی مزایده خانه بوشهری در حالی اعلام شده که در 24 خرداد ماه و در صد و شصت و یکمین جلسه شورا مصوبه خرید خانه بوشهری توسط شهرداری تهران رد شد،‌ توضیح داد: در آن جلسه اعلام شده بود که میراث فرهنگی تاریخی بودن آن را نه تائید و نه رد کرده و شهرداری بودجه‌ای برای تملک این ملک ندارد و میراث فرهنگی و شهرداری تهران با همکاری بخش خصوصی این ملک را خریداری کند.

عسگری ادامه داد: این سخنان اعضای شورای شهر در حالی مطرح شد که این خانه ثبت ملی شده و شهرداری بودجه 18 میلیاردی برای خرید و مرمت این بنا در قالب طرح انضباط شهری در نظر گرفته است.

این اتفاق پیش از این برای خانه‌ی «هرمز پیرنیا» نیز رخ داد،‌ اتفاقی که باعث شد؛ مهدی حجت، قائم مقام وقت سازمان میراث فرهنگی قدمی به جلو برداشته و برای سروسامان دادن آثاری که از اوایل انقلاب اسلامی در اختیار سازمان‌هایی مانند ستاد فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان قرار داده شد، جلساتی را با مسئولان این ستادها برگزار کرد، اما به نظر می‌رسد آن قدم‌ها هم نیمه کاره به حال خود رها شد.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    15 1
    دارید تاریخ رو می فروشید. مثل اینکه یک کتاب خطی با ارزش یا قسمتی از حافظه تاریخی یک ملت را بفروشید.
  • بی نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    3 0
    واقیعت اینه که اونا میببنن ما اینجوری هویت کشورمون رو چوب حراج زدیم طبیعیه که از فرصت استفاده کنن اسم ... رو خلیج همیشه فارس بزارن
  • بی نام IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 1
    قشقرق به پا نکنید اجازه بدیم به وظیفه ذاتیشون عمل کنن
  • بی نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    حالا پیگیری کنید که چه کسی می‌خرد و می‌کوبد و پاساژ می‌سازد. شاید به خیلی چیزها برسید.