فرهادی خبر داد: مطرح کردن چالش آب، محیط زیست و مسایل اقتصادی در کرسی های آزاد اندیشی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست رؤسای انجمن‌های علمی با موضوع "نظریه‌پردازی و آزاداندیشی؛ فرصت‌های پیش‌رو و راهکارهای اجرایی" گفت: باید از ظرفیت بالقوه انجمن‌های علمی به‌خوبی استفاده کنیم و این انجمن‌ها در تدوین برنامه ششم توسعه آموزش عالی به وزارت علوم کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومي وزارت علوم ، فرهادي با تاكيد بربرگزاري منظم و مستمرکرسی های آزاداندیشی گفت: برگزاری این کرسی ها در دانشگاه ها باید جدی گرفته شود. مقام معظم رهبری بارها در این زمینه تاکید داشتند و بر همین اساس دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آيین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی را بازنگری و ابلاغ کرد و در زمینه تضمین افرادی که در این کرسی‌ها فعال هستند، شورای اسلامی کردن دانشگاه ها برنامه‌ریزی لازم را انجام داده و این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است.

فرهادی در ادامه به بحث آيین‌نامه ارتقاي اعضاي هيئت علمي اشاره و گفت: این آيین‌نامه باید بازنگری شود و نیاز به بازبینی جدی دارد و ما از نظرات انجمن های علمی در بازنگری آيین‌نامه ارتقا استقبال می کنیم.

وزير علوم اظهار گفت: آموزش عالی ما بسیار گسترده و مفصل است. در حال حاضر ۲ هزار و ۶۰۰ موسسه و واحد آموزش عالی در کشور داریم و ساماندهی آموزش عالی كشور ضروری به‌نظر می رسد و از اساسی‌ترین برنامه‌های وزارت علوم است.

فرهادی ادامه داد: بازبینی رشته‌ها و محتوای درسی از دیگر برنامه‌های وزارت علوم است که انجمن‌های علمی می‌توانند در این زمینه نيز بسیار کمک کنند.

وزیر علوم در ادامه گفت : عمر خیلی از رشته ها به اتمام رسیده و از این رو باید رشته های جدیدی مانند رشته ايمني شغلی و رشته‌های میان‌رشته‌ای تدریس و جایگزین رشته هاي قديمي شود.

او همچنين به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: انجمن‌های علمی می توانند در این زمینه نيز ما را ياري كنند .

فرهادی گفت: از دیگر مسائلی که مطرح شده است برگرداندن اختیارات به دانشگاه ها است که این نیز از اساسی‌ترین برنامه‌های وزارت علوم است. همچنین بازسازی آزمايشگاه ها از جمله برنامه هایی است که پیگیری می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش ديگري از سخنان خود به جلسات کرسی‌های آزاداندیشی اشاره کرد و گفت: می‌توان مسائل و مشکلات کشور مانند چالش آب، محیط زیست و مسائل اقتصادی را در قالب این کرسی‌ها مطرح کرد.

او: ما باید راهکاری پیدا کنیم که از پتانسیل علمی انجمن‌ها استفاده کنیم و اگر مقرراتی نیز لازم باشد، انجمن‌ها ارائه دهند تا آن را به دولت پیشنهاد داده و پیگیری کنیم.

46233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =