۰ نفر
۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹

در بحث اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز مسئله ای که قابل تأمل هست اینکه عمده توجه رسانه ها - فارغ از رسانه های رسمی- و حتی گفتگوهای شبکه های اجتماعی به حواشی این اجلاس معطوف شد.

اساساً این موضوع که بالاخره سالها پس از اوپک، ساختار جدید دیگری در حوزه انرژی شکل گرفته و ایران یکی از مؤلفه های اصلی این ساختار هست چندان مورد گفتگو قرار نگرفت. نوع حساسیت ها و نوع واکنش نشان دادن ها در رسانه های ایرانیان خارج از کشور و حتی شبکه های اجتماعی داخلی به نحوی بود که انگاری که یک اتفاق عادی رخ داده . یا انگار که جلسه ای در حد جلسه گردهمایی سران چند کشور شرق آفریقا صورت پذیرفته است .

سالهاست که مسئله تامین انرژی گرمایی اروپا در زمستان، یکی از چالش های کشورهای این قاره است. سالهاست که ژاپن گاز مایع را از طریق کشتی و از مسافت های دور برای تزریق در شبکه داخلی کشور خریداری می کند و تامین انرژی گرمایی خصوصا بعد از سونامی چهار سال پیش و خاموشی نیروگاههای هسته ای از چالش های این کشور است .

موضوع انرژی در دنیای جدید به شکلی است که برخی کارشناسان معتقدند با توجه به پیشرفت فن آوری و جایگزینی انرژی های تجدید پذیر مثل انرژی خورشیدی و باد ، هرچه سریعتر باید بهره برداری از حوزه های گازی دست نخورده شروع شود و از انرژی این حوزه ها در جهت توسعه کشور و یا صادرات استفاده شود ، چرا که محتمل است ظرف دو دهه آتی ارزش گاز معادل ارزش فعلی نباشد. با در نظر گرفتن جمیع این مباحث و اینکه این اجلاس در ناامن ترین منطقه دنیا در کمال امنیت و موفقیت برگزار می شود ، این سوال ایجاد می شود که چرا میزان بازتاب‌های مثبت در فضاهای اجتماعی اینقدر محدود و تقریبا در حد صفر است؟ چرا موضوع در حد رویدادی عادی انگاشته می شود؟ چرا گفتگوهای جدی در خصوص مباحث انرژی حتی در میان طبقه تحصیل کرده را شاهد نبودیم؟

خسته نباشیدی باید گفت در این میان به جناب دکتر محمدحسین عادلی که در پس هر پروژه و رویداد بزرگ و مهمی مردانی میهن پرست را باید جست که باعث و مسبب شکل گیری آن رویداد می شوند. سالها تجربه حضور دکتر عادلی در مسئولیت های دیپلماتیک نظیر سفیر ایران در ژاپن ، انگلستان ، کانادا و همچنین آشنایی عمیق با مسایل اقتصاد بین الملل به دلیل سابقه حضور در مسئولیت رئیس کل بانک مرکزی ایران باعث شده که از ایشان شخصیتی چند وجهی و دارای شناخت عمیق ساخته و پرداخته شود به نحوی که حضور ایشان در شکل گیری مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تقویت این مجموعه بسیار مؤثر بوده است .

باید ابراز امیدواری کرد که جنس و نوع حساسیت ها و واکنش نشان دادن های فضاهای رسانه ای و شبکه های اجتماعی در آینده قدری از حواشی دور شده و گفتگوهای جدی بیشتری را فارغ از مباحث صِرف سیاسی در میان خود شاهد باشیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    3 0
    سوزاندن نفت برای تولید انرژی به صرفه جهان نیست لذا گاز امروزه به عنوان منبع اصلی تولید انرژی مورد توجه است. امیدوارم تکنولوژی انرژی های تجدید پذیر آنقدر پیشرفت کند که تا گاز تمام نشده بتوان از اینها برای تامین انرژی در آینده استفاده کرد اما هنوز مقرون به صرفه نیست و باید بیشتر از اینها پیشرفت کند. دنیا به مواد پتروشیمی در آینده نیاز دارد و سوزاندن نفت به ضرر کل دنیاست.