۰ نفر
۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶

علم بازاریابی و تجربه فوتبال در لیگ‌های معتبر دنیا راه‌هایی را پیش‌ازاین طی کرده و درواقع جاده‌صاف‌کن کشورهایی شدند که تحقیق و توسعه در آن‌ها جایی ندارد.

محمدرضا نورشید - خبرآنلاین؛ این جاده هموار نیز باشگاه‌های پرطرفدار فوتبال را به استفاده از روش‌های آزمایش‌شده ترغیب نکرد و بازهم آزمون‌وخطا کردن ادامه دارد. اینها مصداق کامل Reinventing the wheel (اختراع دوباره چرخ) هستند.
روش‌های مختلفی برای کسب درآمد در باشگاه‌های فوتبال وجود دارد و «کمک هواداری» از متداول‌ترین روش‌هاست. باشگاه‌های پرهوادار اقبال بیشتری برای کسب درآمد از این روش دارند و متأسفانه از این روش تاکنون استفاده درستی نشده است.
در نمونه اخیر علی‌اکبر طاهری سرپرست باشگاه پرسپولیس در قالب مصاحبه‌ای از هواداران پرسپولیس درخواست کمک به باشگاه را کرده است؛ «اگر هر هوادار مبلغ ناچیز 5 هزار تومان به‌حساب باشگاه بریزد دیگر نیازی به اسپانسر نداریم. شماره‌حساب باشگاه مشخص است و به‌هیچ‌عنوان کسی نمی‌تواند پولی که به‌حساب باشگاه می‌آید را در راه دیگری خرج کند. اگر هم قبلاً مشکلاتی بوده به این دلیل بود که برخی پول‌ها به‌حساب باشگاه نمی‌آمد اما اگر هواداران به‌حساب باشگاه بریزند برای خرج کردن ریال به ریال آن نظارت وجود دارد که هواداران مطمئن باشند که پولی که به‌حساب باشگاه می‌ریزند در جای دیگری خرج نمی‌شود.»
1) این روش و درخواست سرپرست باشگاه پرسپولیس را مرور می‌کنیم؛ فرض کنید به‌عنوان هوادار متعصب می‌خواهید به تیم خود کمک مالی کنید برای این کار به سایت باشگاه پرسپولیس مراجعه و در لینک «کمک‌های هواداری» کلیک می‌کنید... صفحه‌ای باز می‌شود که در آن نوشته شده: «هواداران پرسپولیس می‌توانند کمک‌های مالی به باشگاه را از طریق واریز به‌حساب شماره 2170559001002 بانک ملی شعبه ولنجک به نام حساب دولتی تمرکز وجوه خزانه شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس، شبای IR300170000002170559001002 انجام و حمایت خود را اعلام کنند.» خب مرحله بعدی باید به یکی از شعب بانک ملی مراجعه و نوبت‌ بگیرید و پس از حدود ۲۰ دقیقه از معطل شدن در صف با پر کردن فیش «مبلغ ناچیز» را به‌حساب باشگاه واریز کنید یا می‌توانید از طریق حساب خود به «حساب شبا» باشگاه به شعبه مراجعه کنید و فرم بلند واریز از طریق حساب شبا را پر و «مبلغ ناچیز» را به‌حساب باشگاه واریز کنید. در این دو حالت دست‌کم یک ساعت باید از وقت هوادار برای واریز «مبلغ ناچیز» تلف شود.
2) دم دست‌ترین و ابتدایی‌ترین شکل کمک هواداری آن روشی است که به ذهن مدیران باشگاه پرسپولیس رسیده است. برای این روش نیز راه مناسبی در پیش نگرفته‌اند. ایجاد یک درگاه پرداخت آنلاین ساده در وب‌سایت این باشگاه و یا استفاده از واسط‌های پرداخت، این کار به شکل کارآمدتری انجام می‌گرفت و هوادار از طریق پرداخت آنلاین مبالغ خود را به‌حساب باشگاه واریز می‌کرد.
3) استفاده از کمک هواداری Donation یکی از روش‌های معمول است ولی با تفاوتی عمده. ابتدا محل خرج و مبلغ موردنیاز مشخص می‌شود و پس‌ازآن هوادار از طریق وب‌سایت باشگاه یا پرداخت‌های بانکی و موبایلی و... کمک خود را به‌حساب واریز می‌کند و در هرلحظه مقدار پول واریزی در وب‌سایت باشگاه نمایش داده می‌شود و در انتها بیلان صرف این مبلغ به‌صورت شفاف برای هواداران نمایش داده می‌شود.
4) روش Donation آخرین روشی است که یک مجموعه از هواداران وفادار (Loyalty) خود درخواست می‌کند. معمولاً برای این موارد نفع دوطرفه‌ای در نظر می‌گیرند مانند خرید محصولات هواداری (لباس، پیراهن، پوستر و...) باقیمتی بالاتر از ارزش واقعی که هوادار مابه‌التفاوت را آگاهانه برای کمک به باشگاه موردعلاقه خود خرج می‌کند. در این حالت انگیزه بیشتری برای کمک وجود دارد. در روش دیگر عامل مشوقی همچون قرعه‌کشی و امثالهم باعث ترغیب بیشتر هوادار می‌شود.
5) پیش‌تر روش‌ کمک هواداری در باشگاه پرسپولیس آزموده شده بود که آورده چشمگیری را برای تأمین هزینه‌های باشگاه به دنبال داشت، اما با تغییرات مدیریتی همه‌چیز از صفر آغاز و به «انباشت تجربه‌ها» اهمیتی داده نشد. چرا که این تجربه‌ها به‌خوبی مستند نبوده و در لابه‌لای گردوغبار جابه‌جایی‌های مدیریتی پنهان‌ ماندند.
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =