ایسنا نوشت: معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت‌محیط‌زیست کشور از تخلیه 85 درصدی سفره‌های آب زیرزمینی کشور در هشت سال منتهی به دولت یازدهم خبر داد.

معصومه ابتکار در نشست شورای اداری استان سمنان با بیان اینکه دولت یازدهم در بدترین شرایط زیست‌محیطی کشور را تحویل گرفت، اظهار کرد: مهمترین شاخص این مهم، تراز آبی کشور بود که با شرایط بسیار دشواری روبرو بودیم و متاسفانه با وجود همه فعالیت‌هایی که صورت گرفته این مشکل همچنان پابرجا است چرا که رفع مشکلاتی از این دست، نیازمند زمان بسیار زیادی است.

سفره‌های زیرزمینی مخزن آب نیستند که مصرف‌شان کنیم

وی با بیان اینکه سفره‌های زیرزمینی مخزن آب نیستند که هر طور بخواهیم مصرف‌شان کنیم افزود: سفره آب زیرزمینی، ذخیره استراتژیک است و مخزن آب مصرفی نیستند که به صورت دلخواه از آنها بهره‌برداری کنیم.

ابتکار با اشاره به نگرش کشورهای توسعه یافته به سفره‌های آب زیرزمینی، تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته بیش از 20 درصد از آب سفره‌ها را برداشت نمی‌کنند مگر اینکه در شرایط بسیار بحرانی و در شرایط تنش آب ، آنهم مشروط به تعادل‌بخشی و تغذیه سفره‌ها، حداکثر 40درصد اجازه برداشت می‌دهند.

معاون رئیس‌جمهور از تخلیه 85درصد سفره‌های آب زیرزمینی کشور در دولت قبل خبر داد و گفت: در این دوره بدون اینکه برنامه‌ای برای تعادل‌بخشی به سفره‌ها، عملیاتی شود و بدون بازسازی چرخه هیدرولوژیک بین رودخانه، سفره‌های زیرزمینی، تالاب‌ها و فعالیت‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری از سفره‌های زیرزمینی، آب برداشت شده است.

وضعیت در 300 دشت کشور بحرانی است

رئیس سازمان حفاظت‌محیط‌زیست کشور، وضعیت 300دشت کشور را بحرانی ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه در آن دوره علاوه بر بی‌توجهی تمام به این دشت‌ها و سفره‌ها، نه تنها به قوانین بی‌توجهی شد بلکه هیچ برنامه‌ای نیز برای سامان‌دهی به آنها نداشتیم.

ابتکاربا بیان اینکه دولت یازدهم با بازگشت به قانون و برنامه، حرکتی مبتنی بر دانایی و تجربه بشری را در همه بخش‌ها کلید زد خاطرنشان کرد: همین حرکت مبتنی بر دانایی و تجربه بشری باعث ایجاد نوعی آرامش و ثبات در کشور شد و به دنبال آن سرمایه‌گذاری‌ها در همه بخش‌ها بیشتر شد.

وی با بیان اینکه برخلاف گذشته، دیگر در دولت شاهد تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه نیستیم تصریح کرد: همین مهم در کنار قانون‌گرایی دولت یازدهم باعث شده که سرمایه‌گذران نیز وارد صحنه شده و در بین مردم و در سطح جامعه نیز یک امید و نشاط اجتماعی ایجاد شود.

ابتکار با بیان اینکه دولت دکتر روحانی، دولتی با برنامه و هدفمند است، افزود: این رویه باعث ایجاد اطمینان در سرمایه‌گذاران شده و لذا چشم‌اندازها نیز روشن‌تر از گذشته است.

معاون رییس‌جمهور با اشاره به دیدار شب گذشته دولت با مقام‌معظم رهبری، گفت: همین عملکرد و پایبندی به قانون باعث رضایت مقام‌معظم رهبری از دولت یازدهم شده و از این رو بود که فرمودند که کشور در حال حاضر به ثبات و آرامش رسیده است.

وی ادامه داد: این ثبات و آرامش نتیجه تلاش و همدلی همه دولتمردان، مردم، مدیران استانی، تشکل‌های مردم‌نهاد، فعالان بخش‌های مختلف و...است.

بازتر شدن فضای سیاسی در کشور و ایجاد نشاط اجتماعی

وی به افزایش امیدواری در بین لایه‌های مختلف مردم اشاره و اظهار کرد: این امیدواری تنها بواسطه گشایش در شرایط اقتصادی نیست بلکه این امیدواری ناشی از تغیر در شرایط سیاسی و داخلی نیز هست چرا که دولت امروز خود را پاسخگو می‌داند و برخلاف گذشته به آنها وعده‌های توخالی نمی‌دهد.

ابتکار به بازتر شدن فضای سیاسی در کشور و امکان بیان نظرات مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: امروز در سطح کشور، امکان بیان دیدگاه‌ها و نظرات مختلف در دانشگاه‌ها، رسانه‌ها، تشکل‌های مردم‌نهاد و ...وجود دارد و فعالان این بخش‌ها می‌توانند به دور از تهدید، دیدگاه‌ها و انتقادات خود را مطرح کنند و همین به ایجاد نشاط در سطح جامعه انجامیده است.

رئیس سازمان حفاظت‌محیط‌زیست یادآوری کرد: در فضایی که امکان نقد نباشد، امکان اصلاح نیست و در فضا و جامعه‌ای که اصلاح نباشد، امکان رشد و توسعه نیست.

وی ادامه داد: چنانچه همه صداها را به بهانه‌های امنیتی خاموش کنیم و یا صداها را نشنویم، رشد و توسعه‌ای در کشور اتفاق نمی‌افتد و طبیعتا کشور دچار رکود بیشتر می‌شود.

ابتکاربا بیان اینکه در تمامی پروژه‌ها باید پیش از شروع پروژه تمامی ارزیابی‌های زیست‌محیطی انجام شود، افزود: دولت یازدهم فرآیندی را تصویب کرده که بر اساس آن باید تمامی ارزیابی‌های زیست محیطی لازم برای پروژه‌ها در فازهای صفر و یک پیش‌بینی شود.

وی با بیان اینکه همه استان‌ها و از جمله سمنان با رعایت این ضوابط می‌توانند به سمت توسعه حرکت کنند، گفت: استان سمنان ظرفیت‌های بسیار زیادی در استفاده از انرژی‌های پاک و از جمله انرژی خورشیدی و بادی دارد.

چشم امید به کاهش گازهای گلخانه‌ای در اجلاس پاریس

معاون رییس جمهوری به ضرورت مقابله با گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: امسال توافق‌نامه‌ای در پاریس منعقد می‌شود که بر اساس آن همه کشورهای دنیا ملزم به کاهش آلودگی و گازهای گلخانه‌ای شوند.

ابتکار با بیان اینکه ایران جایگاه خوبی در این حوزه ندارد، اضافه کرد: کشور ما در تولید گازهای گلخانه‌ای عملکرد خوبی نداشته و باید در این بخش چاره‌اندیشی کرد.

وی با اشاره به اهمیت اجلاس پاریس گفت: قرار است که تمام کشورها در این اجلاس متعهد شوند که با همگرایی و همکاری بین‌المللی به کاهش گازهای گلخانه‌ای کمک کنند و از این‌رو اجلاس پاریس بسیار مهم است.

مشکل شش محیط بان که حکم اعدام را داشتند مرتفع شد

به گزارش مهر؛ معاون رئیس جمهور ظهر پنجشنبه در نشستی خبری خود با اصحاب رسانه در دانشگاه سمنان از انتخاب محیط بان نمونه و معرفی آنها در مراسم روز محیط بان خبر داد و افزود: پایه حقوق محیط بانان کم است و سعی کردیم حدود ۲۷۰ هزار تومان بر اساس امتیاز سه هزاری که وارد احکام آنها می شود به حقوق آنها اضافه شود.

ابتکار افزود: دستور العمل یگان که بسیار مهم است را هم تدوین و آن را به استان ها ابلاغ کردیم.

وی با اشاره به این مطلب زمانی که کار خود را در سال ۹۲ آغاز کردیم هشت محیط بان حکم اعدام داشتند و اکثرأ بر اساس درگیری با این مشکل مواجه شده بودند، اظهار داشت: با همکاری و از خود گذشتگی اولیاء دم، حرمت جایگاه محیط بانان و بزرگ ترهای محل و ... مشکل شش نفر را حل کردیم و رضایت آنها را گرفتیم و دو مورد را داریم پیگیری می کنیم.

شکار چهار پایان ممنوع است

رئیس سازمان محیط زیست با تاکید براینکه از طریق اطلاع رسانی و آموزش ها سعی می کنیم فرهنگ شکار ممنوع است را نهادینه کنیم، گفت: شکار چهار پا ممنوع و افرادی که دست به این کار می زنند متخلف هستند.

ابتکار از ابلاغ جرائم شکار و صید هم خبر داد و بیان داشت: گونه های ارزشمند ایرانی در معرض خطر هستند و باید با کمک مردم و عشایر از این گونه ها حفاظت کرد و امیدواریم شاهد شکار غیر مجاز نباشیم که محیط بانان ما مجبور به درگیری شوند.

وی با تاکید بر اینکه شکار ممنوع است، اذعان داشت: اخیرأ هیچ پروانه ای را برای شکار صادر نکردیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • z A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    13 0
    مجوز چاههای عمیق رو دولت و شهرداری صادر میکنن. شما نمیخواین یه گزارش از جنایت شهرداری توی تهران بگیرین؟ نمی بینیدچطور آب زیر زمین رو می کشند که ساختمون بلند مرتبه بسازن یا چمن آب بدن؟ مردم عادی توی این موضوع چ کاره اند؟
  • بی نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    5 2
    معمولا نطرات محیط زیستی را چاپ نمی کنید یا خیلی دیر چاپ می کنید ولی با این که خود مخالف دولتهای ده ویازده هستم ولی حفر چاههای عمیق از سی سال پیش وسعت گرفت حتی در منطقه ما وام هم می دادند وسدسازی های بی رویه ازبیست بیست وپنج سال پیش پش با این که دولتهای دهم ویازدهم جز بدترین دولتها بخصوص در عرصه محیط زیست بودند وکارهای اشتباه قبلی را گسترش دادند ولی تمام تقصیرها هم متوجه ان ها نیست
  • بی نام RO ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    11 0
    خب به مردم چه ارتباطی داره؟ مگه این کشور دولت نداشته؟ چرا حالا به فکر افتادید؟ مقصر شمایید که قانون میذارید بعد با پرداخت پول قانون رو نقض می‌کنید. تراکم ممنوع ولی با پول میشه خرید. محدوده طرح ممنوع ولی با پول میشه خرید. حالا با اون پولا اینو درستش کنید
  • سیستان هامون تشنه GB ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    9 1
    خانم ابتکار در راستای باز شدن فضای سیاسی : بنده به عنوان یک شهروند سیستانی از شما می خوام توضیح دهید برای هامون چه کرده اید هنوز هامون خشکیده و اخبار توفان های شن با بالای ده برابر حد بحرانی را که به شما می دهند چه احساسی دارید ؟ نمی دانم فعالان محیط زیست یا روابط عمومی وزارت خانه تان این مطلب را می خواند یا نه اما از هجده سال پیش که هامون خشکیده که از قضا چندین دوره هم حضرتعالی مسئول محیط زیست کشور بوده اید زندگی ما هامون نشینان بدتر شده که بهتر نشده لطفا برنامه هایتان را بفرمایید و بگویید کی هامون هامون می شود. لااقل نیمی از توجهی که به دریاچه ارومیه دارید به هامون داشته باشد هامون آب شیرین بود و محل درآمد چهارصد هزار سیستانی . لطفا کاری کنید
  • ناشناس ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    13 0
    اين ذخاير اب هاى زير زمينى مال چند هزار سال ميباشد تو اين سى سال كه چاه هاى زيادى حفر شد تمام اين ذخاير اب نابود شد
  • مجيد IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    1 0
    در استان يزد با وجود كويري بودن ،منبع كارخانجات فولاد وكاشيست كه نشان از دور انديشي مسولان گذشته است كه صنايع اب بر به استان بي آب آمده است،ضمنا در يك منطقهبخش رستاق اشكذربيش از پنجاه چاه غيرمجاز وجود داردايا مسولين منطقه نميدانند يا نمي خواهند بدانند.چاه هاي غ مجاز در گلخانه هاي بخش
  • بی نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    4 0
    ساعت خواب خانم دکترایکاش در یک دادگاه عادلانه وعالمانه همه مسیولین بی کفایت از هرجناح ودولتی محاکمه و پاسخگوی بی توجهی ها،کم سوادی یا بیسوادیها وبی تدبیری ونامدیریت های خود میشدند،گر چه میدانم من وامثال من این آرزو را به گور خواهیم برد