ایران نوشت: اگر چه خبر اعلام موجودیت و ترکیب هیأت مؤسس «جمعیت رهروان ولایت» از سوی کاظم جلالی و بهروز نعمتی، دو نفر از چهره‌های نزدیک به لاریجانی تکذیب شده است، اما اصل تلاش‌ها و برگزاری جلسات برای هماهنگی‌های بیشتر تأیید شده است.

عباسعلی منصوری، نماینده کاشان تأیید کرد که جلسات تشکیل یک مجموعه سیاسی با مشی اعتدالگرایی از یک سال پیش شروع شده و حال در انتظار مجوز وزارت کشور هستیم.

محمدرضا محسنی ثانی، عضو فراکسیون رهروان ولایت هم با اشاره به اخبار ضد و نقیض پیرامون این تشکل سیاسی ضمن تأیید اصل موضوع و ادامه تلاش‌ها و هماهنگی‌ها برای تأسیس تشکل جدید گفت: هفته آینده درباره کم و کیف کار تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی می‌شود.  سید رضا اکرمی، از اعضای جامعه روحانیت مبارز هم ضمن تأیید حضور خود در جمع مؤسسین گفت که در انتظار مجوز وزارت کشور هستیم.  به هر روی اقدام شماری از چهره‌های سیاسی نزدیک به علی لاریجانی برای تأسیس یک تشکل سیاسی با استقبال فعالان حزبی روبه‌رو شده است. شماری از اعضای مرکزی احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا، اراده این مجموعه جدید و بخصوص حمایت‌های رئیس مجلس از این جمع را به فال نیک گرفته و تأکید کردند که هر چه فعالیت‌های سیاسی از حالت انفرادی و بی‌ نام و نشانی به حالت تشکیلاتی و شناسنامه‌دار شدن سوق پیدا کند، به نفع کشور و مردم است.

دبیرکل حزب همبستگی: روند اعتدالگرایی تقویت می‌شود

علی اصغر احمدی، دبیرکل حزب همبستگی در همین باره تصریح کرد: فعالیت‌های سیاسی با هر گرایش و مرام فکری، هر چه به سمت شناسنامه‌دار شدن برود، قابل دفاع است. احمدی افزود: این فکر کمک می‌کند تا فعالان سیاسی ما در برابر نوشته‌ها، گفته‌ها و مواضع و رفتارهای خود پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشند و به صورت ضابطه‌مند یک فکر و مشی سیاسی را در معرض دید و انتخاب افکار عمومی قرار دهند. به گفته وی، رفتار مقابل این دیدگاه، همین رویه نادرستی است که شاهد هستیم در آستانه انتخابات تشکل‌های بی نام و نشان لیست می‌دهند و اعلام موضع می‌کنند اما بعد از انتخابات گم می‌شوند و پاسخگوی رفتارها و گفته‌های خود نیستند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اعلام استقبال خود از این مجموعه جدید سیاسی گفت: هر چه رفتارها و برنامه‌ها و شعارها در قالب تشکیلات باشد، توان علمی، کارشناسی و تأثیرگذاری آنها بیشتر خواهد بود. دبیرکل حزب همبستگی در پاسخ به این سؤال که حضور چنین تشکلی چه تأثیری در فضای سیاسی کشور خواهد داشت، افزود: آقای لاریجانی پیشینه مشخصی دارد و به واسطه حضور در مناصب مختلف، چهره شناخته شده‌ای است. به نظر من، مواضع ایشان در سال‌های اخیر در جهت منافع ملی بوده و به مسیر تعقل‌گرایی و اعتدالگرایی کمک کرده است. احمدی تأکید کرد: می‌توان امیدوار بود که این تشکیلات جدید به روند میانه‌روی و پرهیز از افراط‌گرایی در اداره کشور یاری برساند.

عضو شورای مرکزی کارگزاران:  تحزب هموار کننده مسیر است

یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی هم ضمن استقبال از تلاش برای تأسیس یک تشکل جدید سیاسی، حمایت رئیس مجلس از این مجموعه را به فال نیک گرفت و گفت: با توجه به سابقه نه چندان مناسب مواجهه مسئولان کشور با تحزب، اقدام آقای لاریجانی می‌تواند هموار کننده مسیر تحزب باشد. شهربانو امانی که سابقه حضور در مجلس را نیز در کارنامه خود دارد گفت: سیستم سیاسی کشور ما نظام نیمه پارلمانی است ولی نسبت به مهم‌ترین مؤلفه این نظام یعنی «حزب» اهتمام کافی وجود نداشته است. به گفته وی، در بین دلایل مختلف رونق نگرفتن فعالیت‌های حزبی در ایران، نگاه غیر همراهانه برخی مسئولان کشور به این پدیده هم واجد اهمیت است به گونه‌ای که برخی چهره‌های سیاسی و مسئولان عموماً غیر حزبی بودن را یک افتخار و حسن تلقی کرده‌اند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: در چنین شرایطی اراده اطرافیان یا نزدیکان آقای لاریجانی برای تشکیل حزب جدید که به نظر می‌رسد مورد حمایت ایشان هم باشند، گام مؤثری در مسیر تقویت دموکراسی خواهد بود. امانی تأکید کرد: اگر چه قاعده این است که ابتدا احزاب تشکیل شوند و با ارائه برنامه، کرسی‌های پارلمان را در اختیار بگیرند، اما اینکه هسته اصلی یک فراکسیون در مجلس هم تصمیم گرفته فعالیت‌های خود را توسعه داده و به صورت قانونمند و تشکیلاتی طی طریق کند، قابل دفاع است و کمک می‌کند به جدی شدن فعالیت‌های سیاسی قانونمند. وی اظهار امیدواری کرد که با این اقدام مجموعه اصولگرایان هم که در نوعی سردرگمی سیاسی به سر می‌برند، به انسجام برسند و فضا به سمتی برود که به جای رقابت افراد و چهره‌ها، برنامه‌های حزبی با یکدیگر رقابت کنند.

نایب رئیس جبهه پیروان: چهره کاریزما ندارند

محسن کوهکن، از چهره‌های سیاسی اصولگرا هم از اراده نزدیکان رئیس مجلس برای تأسیس تشکل جدید استقبال کرد. نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تأکید کرد: اینکه فعالان سیاسی، فعالیت‌های خود را ذیل یک تابلو و شناسنامه مشخص انجام دهند، قطعاً محاسن بسیاری دارد. 

وی افزود: تعدادی از چهره‌ها و نمایندگان مجلس که تا الان هم تحرکات سیاسی داشته‌اند حالا تصمیم گرفته‌اند که فعالیت‌های خود را سامان‌مند کرده و به صورت تشکیلاتی ادامه کار دهند، این نکته مثبتی است. این چهره اصولگرا در پاسخ به اینکه تشکل جدید چه تأثیری در فضای سیاسی خواهد داشت، افزود: البته که بی تأثیر نیست اما میزان تأثیر تعیین کنندگی داشتن یا نداشتن آن به حضور شخصیت‌های حقیقی کاریزماتیک در آن بستگی دارد. اگر چنین نیروهایی در جمع آنها باشد، قاعدتاً به عنوان یک مؤلفه تأثیرگذار از آن یاد می‌شود. اما اگر چنین شخصیت‌هایی در جمع مؤسسان و شورای مرکزی نباشد، تأثیرگذاری آنها هم محدودتر خواهد شد. کوهکن البته یادآوری کرد که این جمع جدید چهره کاریزمای حقیقی در بین خود ندارد و خودشان هم ادعایی برای تأثیرگذاری تعیین کننده ندارند و به نظر می‌رسد بیشتر می‌خواهند فعالیت‌های فردی گذشته را به صورت تشکیلاتی ساماندهی کنند.

عضو شورای  مرکزی جمعیت ایثارگران: در طول اصولگرایی باشند نه در عرض آن

عبدالمطهر محمدخانی، عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی هم اصل این اقدام را شایسته استقبال و همراهی دانست. به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، حداقل این کار این است که یک گروه شناسنامه‌دار، محل سؤال و رصد افکار عمومی قرار می‌گیرند و چهره‌هایی که تاکنون به صورت فردی فعالیت داشته‌اند حالا به یمن تابلو جدیدی که دارند، باید پاسخگو هم باشند. محمدخانی گفت: آنچنان‌که از مواضع چهره‌های این جمع جدید برمی‌آید، آنها بخشی از جریان اصولگرایی هستند و از این بابت هم اقدام فرخنده‌ای برای اصولگرایان است چرا که نشان از تنوع و پویایی این مجموعه است.  عضو مرکزی جمعیت ایثارگران با این حال دو نکته را به جمعیت رهروان ولایت یادآوری کرد؛ یک اینکه ایجاد یک پرچم جدید ذیل مجموعه اصولگرایی اگر در راستای وحدت و همگرایی این مجموعه باشد، نکته بسیار مثبتی است اما اگر بخواهد جریانی در عرض مجموعه اصولگرایی باشد، مناسب نیست.  وی افزود: البته با شناختی که از آقای لاریجانی و سایر چهره‌های این گروه وجود دارد، انتظار می‌رود که ذیل منشور اصولگرایی فعالیت کنند نه در عرض آن. محمدخانی ادامه داد: نکته دیگر که البته بحثی عمومی‌تر است و شامل همه گروه‌ها می‌شود، اینکه نیروها و چهره‌هایی که قرار است پرچمدار این مجموعه باشند یا حضور فعال داشته باشند، باید در مقاطع حساس عملکرد قابل قبول داشته باشند.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =