مجلس عوام انگلیس روز دوشنبه منحل و احزاب سیاسی این کشور رسما وارد کارزار انتخابات عمومی این کشور که قرار است 38 روز دیگر در روز هفتم ماه 'می ' ( 17 اردیبهشت ماه ) برگزار شود، شدند.

به گزارش ایرنا، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و رهبر حزب محافظه کار صبح روز دوشنبه درهمین ارتباط در دیداری رسمی کوتاه با ملکه الیزابت در کاخ باکینگهام، رسما خواستار انحلال پارلمان این کشور و اعلام برگزاری انتخابات عمومی در هفتم ماه می سال جاری میلادی شد.

براساس اصلاح قانون انتخاباتی انگلیس که در سال 2011 میلادی تصویب شده، مجلس عوام 650 نفره این کشور 25 روز کاری مانده به انتخابات عمومی منحل خواهد شد

به موجب قوانین انگلیس، نخست وزیر با حضور در کاخ ملکه بریتانیا انحلال پارلمان را از ملکه درخواست می کند و به این ترتیب انتخابات پارلمانی جدید در طول حدود یک ماه دیگر بعد از صدور این فرمان توسط ملکه که بیشتر حالتی تشریفاتی و سمبلیک دارد، برگزار خواهد شد.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس پس از بازگشت از کاخ باکینگهام و دیدار با ملکه در گفت وگو با خبرنگاران مدعی شد که در طول پنج سال گذشته 'انگلیس توانسته است دوباره بر روی پاهایش ' بایستد و از مردم این کشور خواست که ' انتخاب شجاعانه ای ' میان وی و 'اد میلیبند' رهبر مخالف حزب کارگر داشته باشند.

وی همچنین افزود: بریتانیا در میسر درستی در حال حرکت است و انتخابات عمومی یک حرکت رو به جلو بشمار می آید و آن چیزی است که به عنوان نخست وزیر آن را تحویل خواهم داد.

نخست وزیر انگلیس مدعی شد که روی کار آمدن حزب کارگر سبب ایجاد هرج و مرج اقتصادی این کشور و افزایش 3هزار پوندی هزینه های مالیاتی برای خانوارهای انگلیسی خواهد شد .

کامرون پیش از دیدار با ملکه الیزابت، در گفت وگوی ویدیویی خطاب به مردم انگلیس گفت: وقتی 5 سال پیش نخست وزیر شدم، میلیون ها نفر در این کشور بیکار بودند و مردم نگران آینده شان بودند و شرایط اقتصادی سختی داشتند.

وی مدعی شد در طول 5 سال دوره نخست وزیری اش توانسته است برخی از مشکلات را حل کند و وعده داد در صورت باقی ماندن در مقام نخست وزیری انگلیس، برنامه هایش از جمله برنامه خدمات رفاه عمومی اش را ادامه دهد.

انتخابات عمومی انگلیس که پنجاه و ششمین انتخابات پارلمانی این کشور از سال 1801 میلادی بشمار می آید، قرار است در هفتم ماه می ( 17 اردیبهشت ) برگزار شود و حزب پیروز سکان دولت این کشور را به مدت پنج سال در دست خواهد گرفت.

براساس آخرین نظرسنجی های صورت گرفته ، تا این لحظه هیچ حزبی نمی تواند اکثریت کرسی های مجلس عوام به دست آورد، و در صورت تحقق این مساله، پیش بینی می شود همانند انتخابات سال 2010 میلادی، مجلس بعدی، به اصطلاح معلق شود و دو یا چند حزب ناچار شوند با هم ائتلاف کنند و دولت بعدی انگلیس را شکل دهند.

در حال حاضر حزب مخالف کارگر به رهبری اد میلیبند براساس برخی نظرسنجی ها توانسته است تا اندازه ای از حزب محافظه کار پیشی بگیرد .

تازه ترین نظرسنجی موسسه 'یوگاو' که برای نشریه ساندی تایمز انجام شده، حاکی است که حزب کارگر انگلیس در کمتر از 6 هفته به انتخابات سراسری این کشور، با اختلافی 4 درصدی نسبت به محافظه کاران، همچنان پیشتاز است.

این گزارش افزود: حزب کارگر در نظرسنجی موسسه یوگاو حمایت بیش از 36 درصد رای دهندگان انگلیسی را جلب کرده و این رقم برای محافظه کاران به 32 درصد رسیده است.

این نظرسنجی پس از برنامه تلویزیونی انتخاباتی اخیر اد میلیبند رهبر حزب کارگر و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و رهبر حزب محافظه کار انجام شده است.

حزب مخالف کارگر که دارای گرایش های چپ میانه است، از 650 کرسی مجلس عوام انگلیس دارای 257 کرسی، از 792 کرسی مجلس لردها دارای 218 کرسی و از 73 کرسی انگلیس در پارلمان اروپا دارای 20 کرسی است.

حزب محافظه کار انگلیس به رهبری دیوید کامرون که به همراه حزب لیبرال دمکرات دولت ائتلافی تشکیل داده ، نیز در حال حاضر از 650 کرسی مجلس عوام دارای 303 کرسی و از 792 کرسی مجلس لردها دارای 232 کرسی و از 73 کرسی انگلیس در پارلمان اروپا دارای 19 کرسی است.

حزب لیبرال دمکرات نیز در حال حاضر از 650 کرسی مجلس عوام دارای 56 کرسی، از 792 کرسی مجلس لردها دارای 105 کرسی و از 73 کرسی انگلیس در پارلمان اروپا دارای یک کرسی است.

حزب ملی اسکاتلند به رهبری ˈنیکلا استرجنˈدر یک جهش سیاسی قابل توجه دراین انتخابات، می تواند ضمن به چنگ آوردن اکثر کرسی های اسکاتلند از حزب کارگر، به عنوان سومین و یا چهارمین حزب بزرگ انگلیس بعد از حزب عوام گرای استقلال بریتانیا ، قد علم بکند.

با توجه به این مساله، یکی از گزینه های حزب کارگر برای تشکیل دولت اقلیت در این شرایط ، ائتلاف با حزب ملی اسکاتلند و یا سایر احزاب کوچکتر است .

حزب یوکیپ که در سال 1993 میلادی تاسیس شده و در مجلس عوام دارای دو کرسی می باشد، براساس نظرسنجی های صورت گرفته در حال حاضر بعد از احزاب محافظه کار و کارگر، سومین حزب پرطرفدار در این کشور شمرده می شود.

حزب یوکیپ بریتانیا تحت رهبری 'نایجل فاراژ' دارای دیدگاه های منفی نسبت به پیوستن انگلیس به اتحادیه اروپا و سیاست های مهاجرتی است.

'نایجل فاراژ' رهبر حزب یوکیپ گفته است که این حزب پس از کسب آرای لازم در انتخابات ماه می، می تواند سبب ایجاد تعادل قدرت در انگلیس شود که به طور سنتی در اختیار دو حزب قدرتمند محافظه کار و کارگر قرار داشته است.

وی که در جریان انتخابات پارلمان اروپا در 22 می (اول خرداد ماه 1393 )موفق شد، بار دیگر به این پارلمان راه یابد، رسما از سوی حزب استقلال انگلیس برای کسب کرسی ˈکنتˈ در انتخابات سراسری آینده نامزد شده است.

فاراژ که از سال 2010 میلادی رهبری حزب استقلال را برعهده دارد و یک پیروزی شیرین را در انتخابات اخیر پارلمانی اروپا تجربه کرده، امیدوار است بتواند برای اولین بار به پارلمان انگلیس راه یابد.

حزب سبز انگلیس و ولز نیز در حال حاضر دارای یک نماینده در مجلس عوام ، یک نماینده در مجلس لردها و سه نماینده در پارلمان اروپا است

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =