همه چیز درباره مصاف ایران با تیم های یوفا/ رکورد 23 درصد پیروزی/ کریمی سلطان گلزنی مقابل اروپایی‌ها

تیم ملی ایران سه شنبه شب در یک دیدار دوستانه در استکهلم به مصاف تیم ملی سوئد می رود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ تیم ملی ایران در طول تاریخ خود 66 بار با اروپایی ها دیدار کرده است و مسابقه با سوئد شصت و هفتمین بازی اروپایی تیم ملی محسوب می شود. مسابقه با سوئد از این جهت اهمیت بیشتری پیدا می‌كند كه كارلوس كروش، سرمربی تیم ملی ایران اعلام كرده این احتمالا آخرین مسابقه‌ای است كه روی نیمكت ایران می‌نشیند. از طرفی سرمربی تیم ملی سوئد اعلام كرده در مسابقه با ایران قصد ندارد به زلاتان، ستاره معروف فوتبال جهان كه پیراهن تیم ملی این كشور را می‌پوشد مرخصی یا استراحت بدهد.
*ایران در طول تاریخ تاکنون با 30 تیم اروپایی روبرو شده است که برخی از آنها مثل شوروی، آلمان شرقی و چکسلواکی دیگر وجود خارجی ندارند. اما اگر چک را به جای چکسلواکی، روسیه به جای شوروری و آلمان شرقی را جزیی از آلمان بدانیم، سوئد سی امین کشور عضو یوفا است که با ایران روبرو می شود.
*در 66 بازی ایران مقابل اروپایی ها، 15 برد و 17 تساوی رقم خورده و 34 بازی را نیز ایران به اروپایی ها واگذار کرده است.
*تیم ملی ایران 23 درصد بازی های خود مقابل اروپایی ها را برنده از زمین خارج شده و بیش از نیمی را نیز باخته است.
*ایران مقابل اروپایی ها 62 گل زده و 110 گل دریافت کرده است. میانگین گل زده ایران مقابل تیم های اروپایی کمتر از یک گل در هر بازی بوده است.
*اولین مصاف ایران با یک تیم اروپایی، بازی دوستانه با ترکیه در سال 1326 بود و آخرین رویارویی با اروپایی ها نیز در جام جهانی 2014 و مقابل بوسنی رقم خورد.
*بیشترین رویارویی تیم ملی ایران با یک تیم اروپایی مقابل ترکیه بوده که طی 8 بازی موفق به شکست این تیم نشده است. 7 مصاف با بوسنی در رده دوم قرار می گیرد.
*بهترین برد ایران مقابل اروپایی ها به لحاظ عددی، پیروزی 5-2 مقابل بوسنی در سال 1385 است. اما به لحاظ کیفیت نتیجه، برد 1- صفر اوکراین در کیف در سال 81، برد 1- صفر روسیه در سال 89 در ابوظبی، برد 4-3 اسلواکی در سال 1380 در براتیسلاوا نتایج عالی تیم ملی در طول تاریخ بوده است.
*بدترین شکست تیم ملی مقابل تیم های اروپایی باخت 6-1 به ترکیه در سال 1329، باخت 5-0 به مجارستان در المپیک 1972 و باخت 5-1 به اتریش در سال 79 بوده است.
*دیدار با سوئد پنجمین بازی تیم ملی با اروپایی ها در دوران مربیگری کارلوس کی روش است. تیم ملی با کی روش تاکنون با تیم های آلبانی، بلاروس، مونته نگرو و بوسنی دیدار کرده است که 2 تساوی و 2 شکست حاصل کار ملی پوشان بوده است.
*مرحوم امیر مسعود برومند اولین گلزن ایران در مصاف با تیم های اروپایی است که در سال 1326 دروازه ترکیه را باز کرد. رضا قوچان نژاد نیز آخرین گلزن ایران در مقابل اروپایی ها بوده است که مقابل بوسنی موفق به گلزنی شد.
*علی کریمی با 8 گل زده بهترین گلزن ایران در مصاف با تیم های اروپایی بوده است. کریمی 5 گل خود را به اسلواکی زده است و تنها بازیکن ایرانی است که مقابل یک تیم اروپایی هت تریک کرده است. علی دایی با 5 گل، دومین گلزن ایران در مصاف با اروپایی هاست و نکته جالب اینکه آرش برهانی با 3 گل، سومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی در مصاف با اروپایی ها بوده است!
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یزدان US ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    جالب تر اینه که پسته داش علی کریمی هافبک بوده......عشق است بهترین بازیکن تاریخ اسیا داش علی کریمی
    • 6 A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
      4 0
      آخه کیسه کش جان وقتی از تیمیت حتی یه نصف نفر هم نیست چرا میای در باره سالار نظر میدی. برو تو لیگ امارات نظر بده