رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران به عنوان سخنران مراسم اختتامیه اجلاس جهانی شوراها و شهرداران که در برج میلاد تهران برگزار شد، مهمترین چالشهای فراروی کلانشهرها و شهرها را افزایش جمعیت شهرنشینی بویژه محجموعه‌‏های شهری کلانشهری دانست و گفت: به موجب آمار رسمی کشوری و جهانی جمعیت شهرنشین و روستانشین در دنیا برابرند ولی درکشور ما جمعیت شهرنشین از مرز 70 درصد عبور کرده‏ است.

به گزارش خبرآنلاین، محمد سالاری با تاکید بر این که متاسفانه بیش از 43 درصد از جمعیت شهرنشین کشور صرفا در 13 کلانشهر و شهر بزرگ سکنی گزیده‏اند که همین امر موجبات نگرانی نسبت به کاهش چشمگیر کیفیت زندگی در کلانشهرها شده است. سخنران اختتامیه اجلاس جهانی شوراها و شهرداران اعلام کرد به موجب آمار رسمی کشور سال 85 تا 92 که رشد سالانه جمعیت کشور 29/1 درصد بوده، رشد جمعیت شهری معادل 14/2 درصد بوده است و این در حالی است که جمعیت روستایی کشور در همین مدت 6/0 درصد کم شده است.

وی از جمله مهمترین دلایل مهاجرت بی رویه جمعیت روستایی به سوی شهرها و بویژه کلانشهرها و البته در ابتدا به محدوده‏های شهرهای اقماری و روستاهای اطراف کلانشهرها را عدم تحقق آمایش سرزمینی یعنی عدم تحقق توزیع عادلانه و متناسب ثروت و امکانات در اقصی نقاط کشور و از طرف دیگر تمرکز سرمایه‌‏های انسانی و مادی و صنایع و بنگاه‏‌های اقتصادی و امکانات رفاهی و آموزشی و بهداشتی و خدماتی و اشتغال‏زا در شهرهای بزرگ و کلانشهرها دانست.

سالاری اعلام کرد از جمله سایر دلایل جمعیت‏‌پذیری شهری، رویکرد درآمدزایی سهل ‏الوصول و ناپایدار در شهرداری شهرهای مادر و شهرهای اقماری است.

وی اعلام کرد: متاسفانه طی دهه‌‏های گذشته لایحه مدیریت شهری و لایحه درآمدهای پایدار تدوین و تعیین تکلیف نشده‏‏اند و خوشبختانه در دولت تدبیر و امید این تصمیم قابل ستایش اتخاذ شد و هم اکنون این لوایح در کمیسیونهای دولت در حال بررسی کارشناسی است.

تلاش برای نهادینه کردن حکمروایی محلی اولویت اصلی شوراها و شهرداران باشد

سالاری از حاضرین اجلاس اعم از شوراها و شهرداران درخواست کرد در این مقطع زمانی بهترین زمان برای نهادینه کردن حکمروایی محلی و جایگاه‏های شوراها و مدیریت شهری می‏باشد و لذا خانواده شوراها و شهرداری‏ها می‏بایست در فرآیند تدوین و تصویب این لوایح مشارکت جدی داده بشوند.

سالاری با اعلام اینکه با توجه به حضور بیش از 70 درصد از جمعیت کشور در شهرها و ضرورت برونسپاری تصدی‏گری‏ها به تشکلهای مردم نهاد در راستای تحقق سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و اصل 44 قانون اساسی و چابک سازی دولت، ظرفیت مدیریت شهری شامل شوراها بعنوان پارلمان‏های محلی و شهرداریها بعنوان دولتهای محلی تنها ظرفیت موجود می‏باشد و امید داریم دولت و مجلس در روند بررسی لایحه مدیریت شهری رویکرد افزایش اختیارات شوراها و شهرداری‏ها را تقویت نمایند و حکمروایی محلی در کنار حکمروائی ملی ایجاد گردد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: یکی دیگر از مهمترین چالشهای اداره کلانشهرها عدم وجود اقتصاد پایدار است.

وی اضافه کرد از بودجه 17 هزار و 880 میلیاردتومانی شهرداری تهران در سال 95 که البته با بودجه تبصره‏ها و سازمانها و شرکتها وابسته به شهرداری به بیش از 25 هزار میلیارد تومان می‏رسد بیش از 70 درصد منابع درآمدی بودجه درآمد ناپایدار است و قسمت عمده این بودجه ناشی از اخذ عوارض ساخت و ساز و تغییرکاربری است.

آفت فروش املاک و اراضی شهرداری‏ها خطرناک تر از آفت تراکم فروشی

سالاری اعلام کرد: یکی از آفتهای جدی در رویکرد درآمدزایی شهرداری‏ها علاوه بر تراکم فروشی قانونی و یا غیر قانونی آفت ملک فروشی، زمین فروشی و مستغلات فروشی که جزء اموال ارزشمند شهرداری‏ها است می‏باشد. وی اضافه کرد یکی از راهکارهای اساسی و عملیاتی کسب درآمد پایدار در تمامی کشورهای توسعه یافته مشارکت دادن سرمایه گذاران بخش خصوصی در ساخت و سازهای املاک و اراضی شهرداری‏ها در راستای ایجاد مجموعه‌‏های خدمات‏‌رسانی اعم از تجاری، اداری، خدماتی، آموزشی و تفریحی و پذیرایی است تا از محل اجاره ‏داری و برونسپاری بهره‏‌برداری این مجموعه‌‏ها بتوان شهرها را با بودجه پایدار اداره کرد.

وی اضافه کرد: در فرآیند تراکم فروشی خوشبختانه شورای شهر و شورای عالی شهرسازی و معماری نظارت خوبی را در راستای رعایت مفاد طرح جامع و تفصیلی داشته‏‌اند ولی در قبال فروش املاک و اراضی شهرداری وضعیت خطرناک‏تر است.

این عضو شورای شهر تهران اعلام کرد: متاسفانه طی یک دهه گذشته علاوه بر رویکرد درآمدزایی از قبال ساخت و ساز‏ها و تراکم فروشی اعم از فروش تراکم قانونی ناشی از طرح تفصیلی و یا غیرقانونی، فروش املاک و اراضی بزرگ مقیاس شهر تهران بوده است این درحالی است که از محل حفظ این املاک و اراضی و بهینه کردن آنها می‌‏شد برای همیشه شهر تهران را اداره کرد ولی متاسفانه دیده ‏بانهای شهری و شورای شهر تهران در دوره‌های گذشته غفلت‏‌کردند و بنده از ابتدای شروع بکار شورای چهارم شهر تهران بارها و بارها در نشستهای تخصصی و عمومی و فرآیند تصویب بودجه شهرداری تهران در این خصوص تذکر داده‌‏ام که امیدوارم به دغدغه عمومی تبدیل شود تا مابقی املاک و اراضی بزرگ مقیاس شهرداری تهران و سایر کلانشهرها حفظ شود.

تمایل عجیب شهرداران به پروژه‌‏های سخت افزاری و عمرانی برای جولان دادن سیاسی خطرناک است

سالاری از جمله مشکلات نحوه اداره شهرها و کلانشهرها را تمایل شهرداران صرفا به ورود به حوزه سخت افزاری و انجام پروژه‏های عمرانی همانند ساخت شبکه راه‏ها و اتوبان‏ها، پل‏ها و تونل‏ها و نظایر آن دانست چرا که اینگونه اقدامات ملموس و قابل مشاهده برابر عموم است.

وی گفت: قطعا انجام پروژه‌‏های حوزه سخت افزاری برای شهرها لازم است ولی همه صاحبنظران عرصه مدیریت شهری اعتقاد دارند ورود به حوزه‏‌های نرم‌‏افزاری همانند پرداختن به حوزه ایمنی شهر و احیاء و بهسازی بافتهای فرسوده، ساماندهی سیما و منظر شهری و صیانت و مرمت و بهره‏برداری از بناهای تاریخی و میراثی و طرحهای انظباط اجتماعی و سند توسعه محلات و مشارکت شهروندان و کنشگران مربوط در تصمیم‏‌گیری‏ها و تصمیم‌‏سازی‏ها ضرورت دارد.

بنا براعلام سایت شورای شهر، وی اضافه کرد: متاسفانه فضای فعالیت در شهرداری‏های کشور و بویژه کلانشهرها به محل جولانگاه‏های سیاسی تبدیل شده و به همین دلیل شهرداران تمایل به ورود به حوزه‏‌های سخت افزاری و ایجاد پروژه‌‏های عمرانی دارند که هم هزینه‏‌های کمرشکنی دارد و هم به میزان حوزه‏‌های نرم افزاری در ارتقاء کیفیت زندگی موثر نیستند.

این عضو شورای شهر تهران از جمله مهمترین اولویت شوراها و شهرداران تلاش آنان در جهت تعامل با دولت و مجلس به منظور تقویت قانونگذاری‏ها و احکام مربوط به مدیریت شهری در تصویب لایحه‏‌های جاری در دولت و مجلس دانست.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =