خبرگزاری ایسنا نوشت:

آیت‌الله نوری‌همدانی در دیدار با شیخ عماد قندیل از رهبران شیعه در مصر، اوضاع کشور مصر را بسیار پیچیده و تاریک دانست و بر اتحاد شیعیان و همفکران در مصر تاکید کرد.

این مرجع تقلید در این دیدار اظهار کرد: انقلاب مصر در معرض یک فاجعه قرار دارد و دلیل آن بیداری مردم است که در مقابل حکومت ظالمانه‌ای که تابع آمریکا، صهیونیست، عربستان سعودی، وهابی و تکفیری است، ایستادگی می‏‌کنند؛ مردم مصر برای این انقلاب قربانی‏‌های زیادی داده‏‌اند.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: در ابتدای انقلاب به عنوان نماینده امام خمینی(ره) در اروپا، رفت و آمدهایی به قاهره داشتم؛ در آن زمان مردم ارادت خاصی به اهل بیت(ع) داشتند و آزادانه در مجالس و محافل یاد اهل بیت(ع) را گرامی می‏‌داشتند؛ بعد از بیداری مردم ایران و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مردم مصر نیز از آن حکومت ظالمانه به ستوه آمده بودند و برای حاکمیت اسلام ناب قیام کردند.

وی همچنین به تبیین دو جریان به وجود آمده پیش از انقلاب در مصر پرداخت و تصریح کرد: در این مدت عربستان سعودی پول نفت، گاز و امکاناتی که داشت را برای تشکیل احزاب و تبلیغات وهابیت و سلفی‏‌گری صرف کرد؛ از طرف دیگر حکومتی که تابع آمریکا و صهیونیست‌ها بود بر مصر حاکمیت می‏‌کرد که باعث تغییراتی در این کشور شده بودند.

آیت‌الله نوری‌همدانی ادامه داد: بعد از سقوط حسنی مبارک، مردم برای اسلام رای دادند و محمد مرسی بر سرکار آمد که او نیز نتوانست خواسته‏‌های مردم را برآورده کند، چرا که ظاهراً وی نیز سلفی و تکفیری بود و در نهایت حکومت مرسی نیز سقوط کرد؛ پس از او عبدالفتاح سیسی که جلد دوم حسنی مبارک بود، فرمان حکومت را در دست گرفت و این شخص نیز از سوی مردم مورد تایید نبود.

وی نسبت به دخالت غرب و اروپا در این جریانات هشدار داد و تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که در تمامی این جریانات، آمریکا، اروپا و صهیونیست‌ها از این موضوع هراس دارند که مبادا انقلابی همانند انقلاب اسلامی ایران در کشورهای دیگر اتفاق بیفتد؛ دشمنان اسلام با وجود اختلافات با یکدیگر، در این موضوع با هم متحد شده‏‌اند؛ اوضاع مصر به میزانی ناگوار است که در اربعین که 20 میلیون نفر شیعه در کربلا جمع شدند، تعدادی از مصر نیز شرکت کرده بودند که پس از بازگشت به قاهره و مصر بازداشت شدند.

این مرجع تقلید با ابراز تاسف از وضعیت نابسامان در مصر، به ایجاد اتحاد توصیه کرد و گفت: باید با ایجاد اتحاد میان شیعیان و همفکران، جمعیت و طرفدارانی قوی به وجود بیاورید؛ چرا که دشمنان اسلام نیز با اتحاد، مانع پیشرفت اسلام و اندیشه اهل بیت شده‏‌اند؛ با ساختن بوکو حرام، داعش و جریان‏‌های تکفیری در کشورهای مسلمان، مسلمانان را به جان هم انداخته و با کشتار مردم، در غرب و اروپا اسلام هراسی ایجاد کرده‏‌اند.

آیت‌الله نوری‌همدانی وضع یمن و سوریه را خوب و در مقابل اوضاع مصر و قاهره را تاریک و پیچیده دانست و تاکید کرد: کشور ایران چندین بار با هدف برقراری رابطه میان ایران و مصر، اقداماتی انجام داده است، این درحالی بوده که دولت مصر به تبعیت از غرب این اجازه را به کشور ما نداده و از رابطه با شیعیان امتناع می‏‌کند؛ عربستان سعودی از شیوه تطمیع حاکمان مصر، اجازه رابطه با ایران را نمی‏‌دهد.

چوی در ادامه سخنان خود توصیه کرد باید تلاش شود تا مصر نیز همانند یمن و سوریه شود؛ باید جبهه مقاومت تقویت شود و پیشرفت کند؛ باید در مصر یک نفر مثل سید حسن نصرالله یا عبدالملک الحوثی پیدا شود که شجاع و عالم باشد و محور اتحاد قرار گیرد تا همه در اطراف او جمع شوند؛ این شیوه می‏‌تواند عامل پیروزی شعیان در مصر شود.

آیت‌الله نوری‌همدانی اظهار کرد: شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) روز به روز قوی‏‌تر خواهند شد و این روند هیچ‏گاه متوقف نمی‏‌شود؛ برای رسیدن به این پیروزی به زمان نیاز است و با توکل بر خداوند متعال، مستضعفین قدرتمند می‏‌شوند و بر مستکبرین غلبه ‏می‏‌کنند؛ آقایان خودشان را تنها نبینند و اطمینان داشته باشند که تمام مستضعفان جهان با ما هستند و هیچ‏گاه مأیوس نشوند که پیروزی برای اسلام و سقوط، برای دشمنان اسلام است.

در ابتدای این دیدار، شیخ عماد قندیل گزارشی از اوضاع شیعیان در مصر ارائه کرد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =