آسوشیتدپرس دیروز و امروز آماری جدید از تعداد کشته شده های فاجعه منا اعلام کرد که 684 نفر بیش از آمار کشته شده های اعلام شده توسط دولت عربستان بود، جالب این است که این آمار فقط از 18 کشور از 100 کشور شرکت کننده در حج گرفته شده است و باز با این وجود این تعداد اعلام شده، حج امسال را مرگبارترین حج تاریخ می کند.

نیو صدر: آماری جدید از آسوشیتدپرس که دیروز و امروز منتشر شده که نشان می دهد تعداد کشته شده های حادثه منا که حدود 2 هفته پیش رخ داد، حداقل 1453 نفر است یعنی 684 نفر بیشتر از آمار اعلام شده توسط مسئولان عربستانی.

در حالی آمار کشته شده های حادثه منا، بدترین حادثه در 25 سال اخیر حج از آسوشیتد پرس بوده است که عربستان توسط دولت های اسلامی تهدید شده، در یمن در حال جنگ است و قیمت جهانی نفت نیز روبه کاهش است.

یک افسر سابق «سی آی ای» در این باره در وب سایتی این هفته نوشت: ناتوانی سعودی در رسیدگی به حج، اعتبار و مشروعیت این کشور را میان همه کشورهای اسلامی تضعیف می کند.

عربستان مدیریت مقدس ترین شهر اسلامی را برعهده دارد و هر حادثه ای در حج می تواند ضربه ای به پادشاهی عربستان باشد. این فصل 2 بار چنین اتفاقی افتاد؛ یکی سقوط جرثقیل و دیگری نیز حادثه منا.

اگرچه صد ها نفر پس فاجعه منا مفقود شده اند، اما عربستان دو هفته است که در منتشر کردن آمار جدید کشته شده ها مردد است.

آمار آسوشیتدپرس که بر اساس آمار اعلام شده توسط 18 کشور از 100 کشور شرکت کننده در حج جمع آوری شده، اینگونه است؛

ردیف نام کشور تعداد جانباختگان
۱ ایران 465 نفر
۲ مصر
148 نفر
۳ اندونزی 120 نفر
۴ نیجریه  99 نفر
۵ پاکستان  89 نفر
۶ هند  81 نفر
۷ مالی 70 نفر
۸ بنگلادش 63 نفر
۹ سنگال 54 نفر
۱۰ بنبن 51 نفر
۱۱ کامرون
 42 نفر
۱۲ اتیوپی  31 نفر
۱۳ مراکش 27 نفر
۱۴ الجزیره 25 نفر
۱۵ غنا 12 نفر
۱۶ چاد 11 نفر
۱۷ کنیا 8 نفر
۱۸ ترکیه  3 نفر

مقامات عربستانی تعداد کشته شده های حادثه منا را 769 نفر و تعداد زخمی ها را نیز 934 نفر اعلام کرده اند، اگرچه تحقیقات زیادی در رابطه با علت این حادثه در حال انجام است اما آمار کشته شده ها، 2 روز پس از این حادثه به بعد، دیگر به روز رسانی نشد. مقامات عربستانی می گویند این حادثه هنگامی رخ داده است که 2 گروه از زائران که خلاف جهت حرکت می کردند در راهی باریک به هم برخورد کرده اند.

قدرت دیگر خاورمیانه، ایران، سوء مدیریت سعودی‌ها را علت وقوع چنین حادثه ای می داند و تعداد کشته شده ها را 4700 نفر اعلام کرده است.

ایران درخواست کرده که یک نهاد مستقل حج را برنامه ریزی و مدیریت کند. اما خانواده آل سعود هیچگاه نمی خواهند این نقششان را که کنار نفت، به آنها میان کشورهای اسلامی قدرت می دهد، از دست بدهند.

با مفقود شدن صدها نفر آخرین آمار از کشته شده های منا فقط به عنوان یک سوال باقی خواهند ماند.

طبق آمار جدید آسوشیتدپرس که امروز منتشر شد مرگ 1453 نفر حج امسال را مرگبارترین حج تاریخ می کند.

آخرین سند مقامات هندی 2046 عکس از کشته شده ها است، البته بعضی از اعضای سفارت هند می گویند از بعضی از اجساد چند بار عکس گرفته شده است.

وزیر امور مذهبی اندونزی نیر در رابطه با تعداد کشته شده های منا بدون هیچ توضیح اضافی گفت که دیپلمات های کشورش بیش از 2000 عکس از کشته شده های حادثه منا دیده اند.

یک متخصص خاورمیانه سردرگمی های اداری را که ناشی از پخش شدن کشته شده ها در بیمارستان های مختلف بوده از عوامل اختلاف در آمار کشته شده ها می داند اما او مسائل سیاسی را نیز از عوامل دیگر چنین اختلافی در آمار کشته ها می داند: این یک خبر بد است و شما می خواهید خبر بد را پنهان کنید. عربستان باید آماری منتشر کند، شفافیت قوی ترین گزینه ای است که آنها در دست دارند.

منبع: آسوشیتدپرس/ 9 اکتبر 2015

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    105 7
    پس این امارهای نجومی 4000 و 8000 که صداوسیما اعلام میکرد چی بود؟ اگر راست بود که چطور عربستان میتونه هزاران کشته را لاپوشانی کنه این کشته ها صاحب ندارند؟اگر راست نبود این آماردهی اعتماد مردم را خدشه دار میکنه و باعث تحریک احساسات مردم میشه 1500 کشته کمه مگه
    • بی نام IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
      33 26
      خیلی از این حجاج داخل خاک عربستان دفن میکنه کشورهاشونم نوکر عربستانن اعتراض نمیکنن یک نمونه پاکستان خیلی ها هم افریقایی هستن کسی پیگیر نمیشه
    • علی FI ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
      10 9
      احسنت.
    • بی نام A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
      16 47
      آسوشیتت پرس که حامی منافع دشمنان ماست رو قبول داری اما آمار خودمون که برگرفته از شاهدان عینی و زنده هست رو نه موندم از کسانی که بهت مثبت دادند متاسفم برای این جماعت خود دشمن
    • بی نام A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
      0 0
      هما نطور كه در خبر هم أمده أين أمار مربوط به ١٨ كشور است واز كشورهاي عربي مثل قطر ،عمان وغيره اسمي برده نشدهو همي نطور أمار خود عربستان هم نيست با أين حساب عدد ٤٠٠٠ دور از ذهن نيست
    • در جواب دوستان A1 ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
      0 0
      فرق بين ١٥٠٠ و هشت هزار خيليه نميشه انقدر اختلاف باشه ايران رو چه حسابى اين آمار را اعلام ميكنه رو حرف خالى كه نميشه اگر مستنداتى داريم بايد منتشر كنيم اگر نه با اين آمار داريم بهونه ميديم دست اونا كه مارا متهم كنن به سياسى كردن فاجعه منا و سواستفاده صداوسيما و مسئولان ما گمانه زنى كردن سندى ارايه ندادند بعد هم حالا چه ١٠٠٠ چه ٨٠٠٠ ما ٥٠٠ تا كشته داديم همينو شما پيگيرى كنيد و حق خانواده ها را بگيرين يك كشته هم واسه عربستان آبروريزيه لازم نيست امار را زياد اعلام كنيم اونم با اختلاف ٦٥٠٠ تايىى
    • بی نام A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      0 0
      سلام نود درصد سیاهان آفریقایی قاچاق و غیر قانونی حج میان و اصلا نبودشان در آمار معلوم نمیشه و هیچ کس پی نمیگیره. دولتهایی مثل سودان و نیجر و نیجریه و غیره هم اصلا توان و انگیزه پیگیری و شناسایی ندارن
  • بی نام A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    92 16
    ایرانی ها بیشتر از همه میرن حج پول ما بمب میشه رو سر مردم یمن و سوریه
    • علي ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
      0 0
      منفي واسه چيه اخه!!!؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    20 3
    عربستان کشور مدعی اسلام ناب حقیقت به این واضح را با دروغ پنهان میکند.
  • محمد A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    42 5
    پس حرف سعودیا به واقعیت خیلی نزدیکتر بوده تا حرف صدا و سیمای خودمون.متاسفانه توی خیلی از موضوعات اخرش معلوم میشه که صدا و سیما واقعیت رو نگفته و همه رو سرکار گذاشته.
  • رییس A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    10 38
    چرا امار ایرانی به طور مشکوکی بالاست. قطعاً توطئه بوده است. بسیاری از اجساد را با اسید منهدم کرده اند ال سعود خبیثتر از این حرفهاست.
    • آوا A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
      30 4
      اونوقت این اجساد اسیدیته شده صاحب نداشته دوست من؟؟ بهتره کورکورانه پیروی نکنیم...
  • حسینی A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    29 1
    مجموع نفرات در جدول فوق میشود 1085 نفر باز هم تناقض اندر تناقض. واقعا آمار واقعی چقدر است؟
    • aliت A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
      0 0
      مجموع جدول فوق میشه 1532
    • بی نام A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      0 0
      عراق هم کشته داده است کشور ها کامل نیستند
  • بی نام A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    16 2
    پس کشته های خود عربستانیا چی؟؟؟
    • بی نام A1 ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
      0 0
      به گفته رییس پلیس عربستان مسیر عبور حجاج عربستان ودیگر کشورهای عربی شیخ نشین از مسیر بقیه حجاج جداست
    • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      0 0
      خود عربستانی‌ها که حج نمی‌رن رئیس شون که با لیموزین اومد به آقای شیطان سنگ بزنه. بیچاره شیطان.
  • مجید داعی از یزد A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    0 0
    آل سعود مساوی است با آل سقوط . هر چند این مسئله هم مانند مسائل دیگر پا در هوا خواهد ماند و دولت هم فقط و فقط به بیانیه هایش دل خوش میکند والسلام بیچاره خانواده های قربانیان . یکی از قربانیان که مطمئنا جامعه قرآنی کشور را داغدار کرد بچه محله مان از یک خانواده کارگری و آبرومند بود به نام استاد حاج حسن دانش که در یزد ساکن بود و افتخارات زیادی برای جامعه قرآنی جهان و کشور به دست آورد. حالا به نظر شما جواب این خون های ریخته شده راچه کسی باید بدهد . برای شادی روح تمام کشته شده های منا مخصوصا قاری بین اللملی کشورمان حاج حسن دانش صلوات
  • بهارا A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    0 0
    احسنت به بی نام 21.19.6الحق که ایرانی منصف و با منظقی
  • امیر A1 ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    0 0
    واقعا حتی یک عربستانی هم کشته نشده؟
  • بی نام RO ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    من خودم امسال حج بودم این آمار فقط کشته های اعلام شده رسمی توسط کشورهاست و آمار مفقودین آورده نشد به عنوان مثال آمار قربانیان نیجریه خیلی بیشتر از این میزان اعلام شده است که اگر دقیقا همه موارد اعلام بشه بیشتر از 5000 نفر میشه ، در جدول فوق فقط آمار ایران مجموع مفقودین و کشته هاست چون ایران بعد از تفحص از کلیه بیمارستان ها مفقودین رو هم به عنوان کشته های اعلام کرد که اجسادشان شناسایی نشد خیلی از کشورها پیگیری جدی تداشتند