تکنیک های اقتصادی برای مدیریت زمان سفرهای نوروزی/ فناوری اطلاعات در نبرد با یادداشت آمدیم نبودید

مرتضی احمدی، کارشناس فناوری اطلاعات درباره مدیریت زمان در سفر توضیح می دهد. او اعتقاد دارد با گسترده شدن ابزار فناوری اطلاعات دیگر یادداشت آمدیم تشریف نداشتید در ایام نوروز منقرض شده است.

بسیاری از کارشناسان به اهمیت مدیریت زمان از جنبه های مختلف اقتصادی تاکید ویژه دارند اما اینکه چگونه از تکنیک های آن می توان بهره برد سوالی است که همواره پیش روی شهروندان زیادی قرار می گیرد. بی رتدید این موضوع در ایام تعطیلات نوروزی و سفرهای آن بیشتر مورد توجه است تا بتوان از حداقل زمان حداکثر استفاده را برد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در همین رابطه مرتضی احمدی، کارشناس فناوری اطلاعات اعتقاد دارد بخشی از بهبود کیفیت زندگی به مدیریت زمان ارتباط پیدا می کند: «خوب به خاطر دارم زمانیکه ما کودک بودیم یادداشت های «آمدیم تشریف نداشتید» در نوروز باب بود اما دیگر با فرا گیر شدن دسترسی به تلفن اصلا انتظار نداریم کسی بی وقت به ما مراجعه کند. حتی ما خودمان هم با هماهنگی قبلی دید و بازدید های نوروزی مان را انجام می دهیم. یعنی یک ابزار جدید را استفاده می کنیم  برای اینکه در زمان مان صرفه جویی کنیم و نتیجه آن این شده که یادداشت «آمدیم تشریف نداشتید» منقرض شده است. »

او در رابطه با مکشلات احتمالی که ممکن است در ایام نوروز پیش روی برخی خانواده ها قرار گیرد و به لحاظ اقتصادی آنان را دچار مشکل کند اینگونه توضیح داد: «  ایام نوروز است و اکثر هم میهن هایمان  در سفر هستند یا قصد دارند به سفر بروند. وقتی ما قصد سفر پیدا می کنیم با یک سری مشکلات روبرو می شویم. به طور مثال از شهرمان خارج می شویم و در ترافیک جاده ها ساعت ها معطل می شویم، در شهر مقصد مان برای اینکه مقاصد و اماکن گردشگری را پیدا کنیم دچار مشکل هستیم و  دایم می خواهیم آدرس بپرسیم یا اینکه رفتیم  و به مقصد رسیدیم بدون اینکه جایی را از قبل رزرو کرده باشیم حالا باید دور شهر راه بیفتیم و یک مکان خوب  با قیمت مناسب پیدا کنیم. بر این اساس گاهی وقت ها باید هزینه گزافی برای پیدا نکردن مکان خوب پرداخت کنیم. »  

احمدی ادامه داد: « در واقع اگر مواردی که من عرض کردم را مدیریت نکنیم چیزی که برای ما از مسافرت می ماند یک خستگی و درد هزینه های زیادی است که برای آن سفر متحمل شده ایم. بر این اساس فناوری اطلاعات ابزاری است که برای مدیریت این مشکلات به ما کمک می کند و به ما یاری می رساند که سفرمان را تحت کنترل خودمان انجام دهیم.»  

بر اساس گفته های این کارشناس فناوری اطلاعات زمان در سفر یعنی هزینه: « زمان در سفر هزینه است. هزینه هر ساعتی که می گذرد ما باید بابت اقامت، ایاب ذهاب و سایر هزینه ها مانند غذا پرداخت کنیم. پس هر چه سفر طولانی شود هزینه های ما بیشتر است. هر چقدر بتوانیم در زمان کوتاه تری بهره برداری که مد نظر مان است از سفر انجام بدهیم یعنی در هزینه های مان صرفه جویی کرده ایم. یعنی ما باید به نحوی از فناوری اطلاعات استفاده کنیم که به گونه ای باشد برای اینکه هم زمان های تلف شده ما را کاهش دهد و هم میانبر هایی در اختیار ما قرار دهد که در واحد زمان بهره برداری بیشتری داشته باشیم.»

احمدی با استفاده از تلفن همراه که در حال حاضر در دست اکثریت قریب به اتفاق شهروندان قرار دارد راهکار هایی هایی توصیه کرد تا این ابزار صرفا از وسیله ای برای بازی برای مدیریت زمان مورد بهره برداری قرار گیرد: «به جای اینکه از  گوشی های تلفن همراه صرفا برای بازی کردن استفاده کنیم بیایم در سطح عمیق تر و در بخش های واقعی و مورد نیاز استفاده کنیم. بر این اساس در رابطه با مدیریت زمان سفر  مراحلی که ما در یک سفر داریم باید شناسایی شود که نخست برنامه ریزی است. بعد مقصد مان را انتخاب کنیم  و وسیله حمل و نقل مان را مشخص کنیم. سپس  مکانی که می خواهیم در آن اقامت کنیم را معلوم کنیم. چون مسافرت های نوروزی در ایران عموما مسافرت هایی است که چند مقصد را در بر می گیرد باید زمان بندی داشته باشیم  و مسیر های روزانه را مشخص کنیم. موضوع بعدی اینکه با استفاده از کدام وسیله حمل و نقل خودمان را به مقصد برسانیم  و در آن محلی که تدارک شده اقامت خواهیم داشت. سفرهای ما با خرید و سوغاتی های ویژه همراه است و و معمولا به خدماتی پشتیباتی احتیاج داریم. تمام این ها به شکل بسیار پیشرفته امروز با ابزار های فناوری اطلاعات به سهولت و رایگان در دسترس است. چون تقریبا سفر یک موضوع جهان شمول است و همه مردم دنیا از آن استفاده می کنند  کسب و کار بزرگی برای صاحبان کسب و کار در این حوزه است بنابراین ابزار های خوبی که برا ی ما خوب سرویس دهند فراهم کرده اند. ما فقط کافی است از آنها استفاده کنیم. »   

این کارشناس فناوری اطلاعات افزود: « برنامه ریزی، انتخاب مقصد، اطلاع از مقصد،  اطلاع از ویزگی ها و تاریخچه و ویژگی های فرهنگی اقوامی که در آنجا ساکن هستند را می توانیم قبل سفر با صرف چند دقیقه کوتاه به دست بیاوریم. تمام این ها با یک یارانه متصل به اینترنت قابل اتفاق است و هیچ ابزار عجیب و غریب دیگری نیاز نیست. بنابراین ما می توانیم برنامه ریزی کنیم. می توانیم ببینیم چه هتل هایی در آن مقصد وجود دارد و  ظرفیت خالی شان چیست. کدام یک با بودجه ما تناسب دارد و آن را رزرو کنیم. وسیله حمل و نقل مان را رزرو کنیم. حتی رستوران هایی که می خواهیم مراجعه کنیم را شناسایی کنیم. نقشه دیجیتالی  شهر یا مسیرهای مقصد را دریافت کنیم و بعد با یک برنامه آماده و ابزاری  که همه آن در یک دستگاه تبلت یا گوشی تلفن همراه قرار می گیردو  ابزاری سبک و ساده است به مسافرت می رویم. »

او ادامه داد: « بنابراین ما وقتی می رویم و حرکت می کنیم از قبل شناخت داریمکه  به کجا می رویم چرا که  از قبل یک اطلاعاتی راجع به آن مقصد به دست آوردیم و  با آن پیش زمینه ذهنی می توانیم از محیط لذت بیشتری می بریم چون برای ما ناشناخته نیست. »  

بر اساس گفته های این کارشناس فناوری اطلاعات استفاده از تجارب افراد در این زمینه نکته بسیار حائز اهمیت اقتصادی است: « نکته خیلی مهم که حتما توصیه می کنم استفاده کنید این است که فناوری اطلاعات به ما اجازه می دهد از تجارب افراد قبلی که از سرویسی استفاده کردنده اند آگاه شویم. تقریبا در مورد اکثر شهر ها گردشگرانی که قبل از ما به آنجا مراجعه کردند تجارب ظرایفی که وجود دارد را به همراه خاطرات شان و ریسک هایی که با آن مواجه می شویم را در فضای مجازی به اشتراک گذاشته اند. ما می توانیم آنها را  با یک جستجوی ساده بخوانیم. این یعنی زمان تلف شده ما به شدت کاهش پیدا می کند و از آن مهم تر رضایت ما از سفر بیشتر می شود.»

او در پایان یک فهرست از نرم افزاری هایی که می توانیم استفاده کنیم را مطرح کرد: « نرم افزارهایی داریم که تمام آنها موبایلی هستند و نقشه دیجیتالی شهر ها و راه ها را در اختیار ما قرار می دهد. نقشه ترافیک آنلاین شهر های بزرگ ما از طریق اینترنت قابل دسترس است و به راهنمای خطوط حمل و نقل درون شهری دسترسی داریم. استفاده از نرم افزارهایی که برنامه ریزی سفر را برای ما انجام می دهند. همچنین نرم افزارهای خاص که برای یک شهر به خصوص طراحی شده که تمام سرویس هایی که در آن شهر می خواهیم یک جا در اختیار ما قرار می دهند. »

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =