۰ نفر
۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
پیش بینی غلط  نفتی آقای وزیر و کیهان

هفته نامه صدا نوشت:

رضا زندی: تحولات نفت پشت شیشه است. بازی‌های سیاسی پیچیده‌ای دارد اما بلوف‌پذیر نیست. چندبعدی است ولی نمایه‌هایش در دالان‌های تاریک پنهان نمی‌ماند. تحلیل‌های نادرست در حوزه نفت، می‌تواند پیش‌نویس تصمیمات ناصحیح روی میز سیاستگذاران بگذارد. تصمیمات ناصحیح ممکن است ماجراجویی بیافریند. ماجراجویی می تواند منافع کلان یک کشور را به خطر بیاندازد و احتمال بروز فاجعه را بالا ببرد. آنهم در کشوری که در وضعیت مهم تاریخی‌اش قرار دارد. هر کارشناسی ممکن است پیش‌بینی‌هایش درست از آب در نیاید اما، غیرواقعی نشان‌دادن شرایط با مقاصد سیاسی چیز دیگری است.! این دو روایت را بخوانید:

بعد از تحریم نفتی ایران، نفت 200 دلار شد؟!

اواخر آذرماه سال 90 بود. رستم قاسمی تازه وزیر نفت شده بود. تصمیم‌گیری درباره اعمال تحریم‌های اروپایی و تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران داغ شده بود. قاسمی به اجلاس اوپک آمده بود. یکصد و شصتمین اجلاس اوپک به ریاست ایران برگزار شد. در آن اجلاس بود که اوپک سقف 30 میلیون بشکه‌ای را برای تولید نفت اعضایش تعیین کرد. فردای جلسه، برای انجام نخستین مصاحبه اختصاصی با وزیر نفت وقت ایران، به اتاق رستم قاسمی در طبقه دهم هتل اینترکنتیننتال وین رفتم. گفت‌وگو با رستم قاسمی درباره چگونه وزیرشدنش آغاز شد و تا فازهای 35ماهه‌ای پارس جنوبی که مطابق پیش‌بینی‌ها پیش نرفته بود پیش رفت. وقتی به تاثیر تحریم ایران بر بازار نفت رسیدیم رستم قاسمی پیش‌بینی جالبی کرد. این بخش از مصاحبه را که دهم دیماه سال 90 در «هفته‌نامه آسمان» منتشر شده بود را بخوانید؛ چند روز قبل از تصمیم نهایی اتحادیه اروپایی برای تحریم خرید نفت از ایران.

اگر خرید نفت ایران تحریم شود فکر می‌کنید قیمت نفت چقدر در بازارهای جهانی افزایش خواهد یافت؟

-  «در اینکه قیمت نفت خیلی افزایش پیدا می‌کند و بازارهای بین‌المللی باید بهای سنگینی را بپردازند تردیدی نیست. شاید نتوان خیلی دقیق پیش‌بینی کرد اما تحریم نفت ایران، قیمت نفت را حداقل بالای 200 دلار خواهد برد. »

  اگر بانک مرکزی تحریم شود چطور؟ شما راهکاری برای انتقال پول نفت به ایران پیش‌بینی کرده‌اید؟

 «قانونی در دنیا وجود دارد که براساس آن حتی کشورهای در حال جنگ هم مجاز نیستند بانک مرکزی کشوری را تحریم کنند. این یک قانون بین‌المللی است. به همین دلیل هست که تا الان بانک مرکزی را تحریم نکرده‌اند و حتما هم تحریم نمی‌کنند. چون این قانون بین‌المللی است. سازمان ملل قطعا این کار را نخواهد کرد. اما اگر روزی آمریکا و اروپا این کار را بکنند قطعا راهکار برای آن وجود دارد. »

***

فروش نفت ایران یکماه بعد از این اظهار‌نظرها تحریم شد. قیمت نفت اما نه‌تنها بالا نرفت که سیل نزولی‌اش را طی کرد. امروز بیش از سه‌سال از تحریم نفتی ایران می‌گذرد. عربستان نفت بیشتری به بازار ریخته و سهم بازارش را توسعه داده است. عراق بر تولیدش افزوده است و بازار نفتی 500 تا 600 هزار بشکه‌ای ایران در اروپا از دست رفته است. صادرات نفت ایران حدود یک و نیم میلیون بشکه کم شده و قیمت نفت به زیر 50 دلار سقوط کرده است. آیا شما قیمت 200 دلاری دیده‌اید؟ آیا بعد از تحریم نفت ایران قیمت نفت خیلی بالا رفت و روند صعودی ادامه یافت؟! پاسخ این هر دو منفی است. کسانی که معتقد بودند با تحریم نفتی ایران، نفت در بازارهای جهانی 200 دلار می‌شود، آنانکه هزینه تحریم‌ها بر کشور را درست محاسبه نکرده بودند حالا باید پاسخگو باشند. بحث بر سر شخص نیست. درباره یک نگاه بحث می‌کنیم. بانک مرکزی هم تحریم شد تا انتقال همان مقدار پول نفتی که فروخته می‌شد با دشواری انجام شود. در بستر همین دشواری‌ها برای فروش نفت و انتقال پول آن بود که تخلف بزرگ شکل گرفت.

پس از مرگ ملک عبدالله نفت 200 دلار شد؟!

شانزدهم دیماه امسال، ملک عبدالله هنوز در بستر بیماری بود. وخامت حالش هم خبر شده بود. روزنامه‌ کیهان در تیتر صفحه اول خود نوشت: «پادشاه عربستان به کما رفت/ کارشناسان: پس از ملک عبدالله نفت به 200 دلار می‌رسد.» این روزنامه در ابتدای متن گزارش‌اش هم نوشت: «در حالی که آل‌سعود یک قمار نفتی را به راه انداخته است و با افزایش تولید نفت خود قیمت آن را تا 55 دلار پایین آورده است، کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت مرگ ملک عبدالله قیمت نفت افزایش می‌یابد.» گزارش این روزنامه از قول پایگاه خبری «احرار الحجاز» اضافه کرده است: «آل‌سعود درگیر چالش‌های سیاسی و اقتصادی زیادی است و کاملا طبیعی است که مرگ «ملک عبدالله» صادرات نفت عربستان به بازارها را تحت‌تاثیر قرار دهد و در نتیجه بهای نفت حتی تا 200 دلار نیز افزایش یابد.» ملک عبدالله از دنیا رفت. قیمت نفت تغییر چندانی نکرد. نفت برنت تنها ٩٠ سنت افزایش یافت اما نهایتا به محدوده ٤٨ دلار بازگشت. «ملک سلمان» هم در نخستین سخنرانی بعد از پادشاهی‌اش تاکید کرد که حتی در این شرایط، عربستان تمایلی به كاهش تولید نفت ندارد. قیمت نفت بالاخره ترمیم خواهد شد اما نه به‌دلیل فوت «ملک عبدالله»!

به گودال اوهام نیفتیم

مقصود این نوشته کنایه سیاسی به شخص یا گروهی نیست. که این نوشته اساسا سیاسی نیست. مراد اما دقت در منافع کلان ملی و زمینه‌چینی صحیح برای برای تحقق حداکثری منافع کشور است. وگرنه منافع مردم به گودال اوهام می‌افتد. بیرون‌کشیدنش آنوقت گاهی ممکن اما پرهزینه است و گاه اصلا ممکن نیست. نمی‌توان و نباید جاده‌ای غیر واقعی‌ برای رانندگی مسوولان تصمیم‌گیر کشور ترسیم کرد. آنوقت است که ....  

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    341 2
    البته ممکن است خیلی از مواقع تحلیل ها اشتباه از آب در بیاد و این طبیعی است اما واقعیت اینه که مسئولان و تحلیل گران ما کم سوادند.
  • طولابي A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    319 0
    مملكت ما را چه كساني و با چه افكاري ميگردانند ، بيچاره مردم كه بازننده واقعي هستند
  • بدون نام ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    293 0
    متاسفانه تو مملكت ما همه كارشناس شدن بدون اين كه هيچ علم و سواد ي داشته باشن
  • بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    331 3
    کیهان فقط نگران جورج سوروس است۰۰۰۰ بقیه اش بهانه برای دور هم بودنه
  • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    7 0
    کدوم تحلیلش درست بوده که دومیش باشه