معاون وزیر بهداشت: افزایش مالیات بر سیگار در بودجه وتو شد/ علائم هشداردهنده روی پاکت‌ها متنوع شوند

ایسنا نوشت:

معاون بهداشت وزیر بهداشت بر لزوم افزایش مالیات بر سیگار تاکید کرد.

دکتر علی اکبر سیاری در نشست خبری هفته ملی مبارزه با سرطان گفت: 40 درصد موارد سرطان در کشور از طریق خود مردم قابل پیشگیری است.

وی با اشاره به نقش آلودگی‌های زیست محیطی در بروز سرطان گفت: آلودگی هوا سرطان‌زاست. دیگر آلاینده‌های زیست محیطی نیز نقش موثری در بروز سرطان دارند، اما مهم آن است که مردم با علائم بروز این بیماری جهت تشخیص و درمان زودرس آشنا باشند.

به گفته سیاری کاهش وزن، وجود خون در مدفوع، اسهال و یبوست طولانی مدت، تغییر خال‌های پوستی و ... از جمله مواردی هستند که مردم باید نسبت به آنها احساس باشند.

وی با بیان اینکه سالانه 8500 میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم هزینه درمان سرطان می‌شود، گفت: دستورالعمل جامعی جهت پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان تدوین کرده‌ایم. این خدمات در حوزه درمان سه بخش جراحی، دارو درمانی و رادیوتراپی را شامل می‌شود. پس از آن نیز خدمات تسکینی مدنظر قرار دارد.

وی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تاثیر دخانیات در بروز سرطان‌ها و همچنین مباحث مطرح شده مبنی بر لزوم افزایش مالیات بر مواد دخانی به دلیل نقش بازدارندگی آن در مصرف دخانیات، گفت: قیمت دخانیات از طریق دریافت مالیات باید افزایش یابد. دخانیات بالاترین سود را برای تولید کننده و وارد کننده دارد. توصیه سازمان جهانی بهداشت نیز آن است که به قیمت خرده فروشی، مالیات گرفته شود تا به این ترتیب بخشی از سود کلان دخانیات به خزانه دولت وارد شده و بخشی را نیز مصرف کننده بپردازد.

سیاری با بیان اینکه فرمول مربوط به افزایش مالیات بر دخانیات طراحی شد به طوری که رقم آن در سال اول 2000 میلیارد تومان و در یک دوره پنج ساله به 11 هزار میلیارد تومان می‌رسید. اما متاسفانه این موضوع در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی جهت اعمال در بودجه 94 وتو شد. جای سوال است، چرا موضوعی که مورد تاکید سازمان بهداشت جهانی بوده و امری ثابت شده است، باید در مجلس وتو شود. ما کارمان را در این زمینه انجام دادیم، اما تصویب قانون باید از سوی نمایندگان مجلس باشد.

وی در این باره ادامه داد: توجیه نمایندگان نیز آن است که اگر قیمت مواد دخانی افزایش یابد قاچاق نیز زیاد می‌شود. بارها گفته‌ایم که سالانه هزار تریلی سیگار قاچاق وارد کشور می‌شود. چطور چنین امری ممکن است. مجلس باید قانون گذاشته و نظارت دقیق داشته باشد.

وی با تاکید بر ممنوعیت استعمال سیگار و دخانیات در اماکن عمومی گفت: دستورالعملی در این زمینه تهیه شده و به زودی در تمام اماکن نصب می‌شود. همچنین وزارت صنایع دستورالعمل مهمی تدوین کرده است که دخانیات در اماکن عمومی مصرف نشود. در این زمینه بحث قلیان‌ها به طور ویژه مطرح بود.

سیاری با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت توسعه مراکز ترک سیگار ادامه داد: همچنین باید علائم هشدار دهنده روی پاکت‌های سیگار متنوع و تاثیرگذار باشند. در این جهت نیز تصاویری تهیه شده و به زودی تغییر در این پیام‌های بهداشتی را شاهد خواهیم بود. اطلاع رسانی عمومی نیز نقش مهمی در این زمینه دارد.

سیاری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره میزان مصرف الکل نیز در کشور گفت: اینکه در ایران الکل مصرف می‌شود شکی نیست، اما از آمار و ارقام این موضوع اطلاعی ندارم. همانطور که آلودگی هوا برای سلامتی مردم مضر است، تشعشعات نیز مضر هستند اما میزان و شدت آن اهمیت دارد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دیروز A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    4 5
    هوا را از من بگیر سیگار را نه
  • بی نام A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    5 4
    از سیگار مالیات بگیرین حقوق پزشکا رو زیاد کنین