ایسنا نوشت:

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تحلیلی نوشت: اگرچه نتانیاهو ایران را همواره به عنوان اصلی‌ترین تهدید علیه اسراییل تلقی و با مذاکرات هسته‌ای مخالفت کرده‌ است، هیچ‌گاه گزینه جایگزین برای مذاکرات ارائه نکرده است.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز در ‌آمریکا، دعوت از یک رهبر در دنیا برای سفر به این کشور توسط کاخ سفید انجام می‌شود اما این بار برخلاف این روال همیشگی جان بونر، سخنگوی کاخ سفید و راد درمر، سفیر اسراییل در واشنگتن وظیفه دعوت از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل به کنگره برای به چالش کشیدن رویکرد باراک اوباما در قبال مذاکرات هسته‌ای با ایران را به عهده گرفته‌اند.

نتانیاهو که در اواسط ماه مارس با چالش انتخابات روبه‌رو است فکر می‌کند که با به دست آوردن تحسین کنگره از طریق سرزنش باراک اوباما می‌تواند از جایگاه خود به عنوان رهبری که ظرفیت تضمین امنیت اسراییل را دارد دفاع کند. به نظر می‌آید جان بونر از هیچ تلاشی برای حمله و تضعیف سیاست اوباما در حوزه امنیت ملی دریغ نمی‌کند.

قانونگذاران آمریکا این حق را دارند که با رییس‌جمهور مخالفت کنند اما دیدار نتانیاهو با کنگره به نظر می‌آید تلاشی برای لابی کردن با قانونگذاران باشد تا بتوانند تحریم‌های جدید علیه ایران تصویب کنند، اقدامی که رییس‌جمهور آمریکا قویاً با آن مخالفت کرده است.

باراک اوباما هفته گذشته در سخنرانی سالانه خود هشدار داد تصویب هرگونه تحریم جدید علیه ایران در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای در جریان است را وتو خواهد کرد چون به روند این رایزنی‌های دیپلماتیک آسیب می‌زند، ‌اتحاد بین‌المللی کنونی را تضعیف می‌کند و به ایران دلیل کافی برای بازگشت به فعالیت‌های هسته‌ای‌اش پیش از حصول توافق اولیه ژنو را می‌دهد.

هم‌چنین فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه وزیران امور خارجه انگلیس،‌ فرانسه و آلمان از کنگره آمریکا خواسته‌اند تا از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در این مرحله حساس از مذاکرات پرهیز کند و به مذاکرات فرصت بیش‌تری بدهد. حتی به گفته جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا،‌ رییس موساد (سازمان جاسوسی اسراییل) نیز به کنگره هشدار داده است که تحریم‌های بیش‌تر مذاکرات را به شکست می‌کشاند چون شبیه این است که یک نارنجک در میز مذاکرات انداخته شود.

نتانیاهو مدت‌هاست که ایران را به عنوان اصلی‌ترین تهدید علیه اسراییل عنوان می‌کند و مخالفت خود با مذاکرات را نشان می‌دهد اما همانند دوستانش در کنگره آمریکا هیچ‌گاه گزینه جایگزینی برای مذاکرات جز تحریم‌های بیش‌تر یا اقدام نظامی ارائه نداده است.

نیویورک تایمز در پایان نوشت: شکی وجود ندارد که آقای اوباما نسبت به تعهدات آمریکا برای تأمین امنیت اسراییل پایبند است و مهم نیست که رویکرد آن‌ها در قبال ایران تا چه حد اختلاف دارد. کاخ سفید اعلام کرده است که اوباما با نتانیاهو در سفر وی به واشنگتن دیدار نخواهد داشت. حتی جان کری که برای مخالفت با پیوستن فلسطین به دیوان کیفری بین‌المللی بسیار تلاش کرده بود دیگر نمی‌تواند تصمیمات نتانیاهو برای بازی با سیاست را تاب بیاورد. بنابراین آیا نتانیاهو می‌تواند از دست چنین هم‌پیمانانی را تحمل کند؟

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =