ایرنا نوشت:

دیلی تلگراف روز شنبه درآستانه شروع جلسه رسیدگی مربوط به قتل 'الکساندر لیتویننکو' جاسوس سابق روسیه نوشت که آژانس امنیت ملی آمریکا توانسته است ارتباطاتی میان افراد کلیدی در لندن و مسکو در زمانی که این منتقد کرملین در لندن با ماده رادیواکتیو مسموم شد، کشف کند.

به گزارش ایرنا، دیلی تلگراف نوشت: اطلاعاتی که جاسوسان آمریکایی توانسته اند درخصوص ارتباطات پنهانی میان کسانی که در قتل لیتویننکو در سال 2006 میلادی درگیر بودند، بدست آورند، ثابت می کند مرگ یاد شده با حمایت روسیه و در واقع یک 'اعدام دولتی ' بوده است.

به نوشته این روزنامه ، آژانس امنیت ملی آمریکا به ارتباطات الکترونیکی میان اشخاص کلیدی در لندن و مسکو در زمانی که لیتویننکو در مرکز لندن با یک ماده رادیو اکتیو مسموم شد، دست یافته که این شواهد تحویل مقامات انگلیسی شده است.

دیلی تلگراف اضافه کرد: یک منبع مطلع از تحقیقات مرتبط با قتل لیتویننکو، بدست آمدن چنین مدارکی توسط آمریکایی ها را تایید کرده و گفته است این مدارک اگرچه غیرقابل پذیرش در دادگاه خواهند بود اما مقامات انگلیسی مطمئن هستند که قتل یاد شده یک 'اعدام دولتی' بوده است.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، اعلام کشف این مدارک جدید که پیشتر محرمانه بودند، در آستانه شروع جلسات رسیدگی عمومی مربوط به مرگ لیتویننکو در سال 2006 میلادی، که قرار است از روز سه شنبه این هفته در دادگاه عالی انگلیس در لندن صورت گیرد، انجام می شود.

دیلی تلگراف نوشت: وجود این مدارک، برای اولین بار ثابت می کند که دولت روسیه در قتل این ناراضی روس دست داشته و این مساله توضیح دهنده این امر است که چرا مقامات ارشد انگلیس با چنین اطمینان خاطری کرملین را به طور آشکار مورد سرزنش قرار می دهند.

روزنامه دیلی تلگراف همچنین با اشاره به سایر مدارک بدست آمده در ارتباط با قتل لیتویننکو افزود: از جمله این مدارک صدای ضبط شده ای است که در آن لیتویننکو به طور مشروح در مورد تحقیقاتش درخصوص ارتباط میان ولادیمیر پوتین و با یکی از خطرناک ترین جنایتکاران جهان صحبت می کند.

این روزنامه مدعی شد: این صدای ضبط شده سبب تکرار ادعاهای قبلی خواهد شد که لیتویننکو ممکن است به علت تحقیقاتی که پس از ترک روسیه در کشورهای اروپایی انجام داده است، کشته شده باشد و این ادعاها احتمالا در جلسه رسیدگی عمومی در دادگاه عالی به عنوان بخشی از تحقیقات مرتبط با لیتویننکو که توسط 'رابرت اون ' قاضی پیشین این دادگاه صورت گرفته است ، بررسی خواهد شد.

به نوشته دیلی تلگراف، 'رابرت اون' سال گذشته میلادی بدنبال شروع تحقیقات رسمی در مورد مرگ لیتویننکو که با دستور 'تراز می' وزیر کشور انگلیس صورت گرفت ، گفته بود که شواهد 'بدیهی ' حاکی از دخالت روسیه در قتل ناراضی روس است.

روزنامه دیلی تلگراف افزود: این مدارک کشف شده احتمالا رابطه دولت انگلیس با کرملین را تحت فشار قرار داده و درخواست ها از لندن برای سخت تر کردن موضع اش علیه مسکو شدت بیشتری می گیرد.

این روزنامه نوشت : لیتویننکو که از مخالفان سیاسی پوتین بود در نوامبر سال 2006 پس نوشیدن یک فنجان چای در یکی از هتل های لندن مسموم شد و سه هفته بعد درگذشت و آزمایش ها نشان داد که چای وی حاوی یک ایزوتوپ نادر به نام پلوتونیوم 210 که تشخیص آن دشوار است، بوده است.

دیلی تلگراف همچنین عنوان کرد 'پائول بلاسکوسکی'، یک مقام بلند پایه سرویس امنیت ملی آمریکا در پاسخ به درخواست همسر لیتویننکو گفته است نمی تواند در مورد بودن یا نبودن چنین مدارکی صحبت کند زیرا آنها به علت منافع دفاع ملی یا روابط خارجی باید محرمانه باقی بمانند.

پلیس و دادستان های انگلیس پیش از این عنوان کرده اند، شواهد کافی برای متهم کردن 'آندری لوگووی' و 'دیمیتری کوتون'، دو تن از اعضای سابق آژانس اطلاعاتی روسیه در خصوص پرونده الکساندر لیتویننکو در دست دارند اما مسکو بر خواسته های خود درخصوص استرداد آن ها تاکید داشته است.

دولت روسیه پیش از این اتهام دست داشتن در مرگ جاسوس سابق و منتقد کاخ کرملین در لندن را ، که تاثیر منفی بر روابط آنها داشته ؛ انکار کرده است.

لیتویننکو جاسوس سابق اداره امنیت روسیه و 'کا گ ب ' و یکی از منتقدان صریح کاخ کرملین، حق شهروندی انگلیس به وی اعطا شده بود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =