یک کارشاس مسائل خاورمیانه گفت : تنها راه شکست داعش و رژیم صهیونیستی، وحدت مسلمانان در مقابل نپذیرفتن کشور یهود است.

زهره نوروزپور

کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری درپی اقدامی نمادین اعلام کردند که دولت مستقل فلسطین را به رسمیت می شناسند. اقدامی که خشم صهیونیست ها را برانگیخت تا جایی که نتانیاهو لایحه ایی را به کنیسه فرستاد که طی آن فلسطینیان غیر یهود از سرزمین های اشغالی اخراج می شوند. در همین حال اظهارات رهبر معظم انقلاب در کنگره جهانی جریان های تکفیری بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت. از جمله بسیاری از رسانه های خارجی و منابع خبری رژیم صهیونیستی تیتر یک خود را به جمله مقام معظم رهبری مبنی بر «کرانه باختری قطعا مسلح می شود» و «مسلمانان نباید کشوریهود را به رسمیت بشناسند» اختصاص دادند.

دراین باره با اقای حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه به گفتگو نشسته ایم که از نظر می گذرانید:

پشت پرده اقدام کشورهای اروپایی مبنی بر اینکه اعلام کردند دولت مستقل فلسطین را به رسمیت می شناسند چیست؟
با توجه به افزایش موج نارضایتی و خشونت های گسترده ایی که در اراضی اشغالی ایجاد شده است، کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای کاهش خشم ملت فلسطین ، در یک اقدام فریبنده و صرفا برای فرونشاندن افکار عمومی جهان، اعلام کردند که دولت مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته اند.
 کشورهایی همچون انگلیس ، اسپانیا، فرانسه و  سوئد ، این ها از طریق شناسایی دولت مستقل فلسطینی سعی کردند که ارامش مردم این سرزمین  را به دست بیاورند و شرایطی را فراهم کنند که ملت فلسطین در واقع از فاز مبارزاتی وارد فاز سیاسی شود. لذا تا زمانی که شناسایی دولت مستقل فلسطینی از کانال های بین المللی و به طور کلی از سوی سازمان ملل و شورای امنیت صورت نگیرید شناسیایی کشورهای اروپایی هیچ گونه ارزشی ندارد و تاثیری  در وضعیت میدانی فلسطین نخواهد شد.

چقدر محتمل است که شورای امنیت دولت مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد؟
شورای امنیت ممکن است بپذیرد اما پیش نویس شناسایی دولت فلسطین  از سوی آمریکا وتو می شود.  با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به صورت نمادین این کار را انجام داده اند خیلی بعید است که شورای امنیت وارد شود و چنین کاری انجام دهد.

به این ترتیب واکنش رژیم صهیونیستی هم نمادین است؟
با توجه به اینکه این امر هیچگونه تاثیری بر روی وضعیت میدانی و سیاسی فلسطین نخواهد داشت، کابینه اسرائیل هم واکنشی نشان نخواهد داد، به دلیل روابط دیپلماتیک و تجاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا با رژیم صهیونیستی اقدام آنها برای به رسمیت شناختن دولت فلسطین خیلی اثر گذار نیست و رژیم صهیونیستی به این خاطر واکنش خاصی نشان نمی دهد.
دول غربی اگر مصمم به این شناسایی هستند باید در چارچوب اتحادیه اروپا طرحی را به شورای امنیت ارئه دهند تا همه کشورها و شورای امنیت به طور مشخص دولت فلسطین را به رسمیت بشناسد. تنها در چینین شرایطی این امر می تواند موثر باشد، در این صورت اقدام انها موثر نخواهد بود.


نتانیاهو پس از اینکه فرانسه هم به جمع کشورهایی گروید که فلسطین را به رسمیت شناخته اند، لایحه ایی را به کنیسه فرستاد به نام "ملت - دولت یهود" لایحه ایی که طبق آن فلسطینی های غیر یهودی از سرزمین اشغالی اخراج می شوند. تحلیل شما چیست؟
این لایحه یک تبعات حقوقی، سیاسی و میدانی دارد. با توجه به وجود نوعی رگه های ارتباطی که میان فلسطینیان ساکن اراضی سال 1948 و ساکن اراضی 1967 وجود دارد، این لایحه می تواند دست صهیونیست ها را برای اخراج فلسطینیان ساکن اراضی 1948 باز بگذارد. به این معنی که صهیونیست ها به تدریج ساکنان اراضی 1948 را به اعتبار اینکه اینها عرب و مسلمان هستند از اراضی اشغالی اخراج خواهند کرد و این واقعه یک فاجعه انسانی خواهد بود. رژیم صهیونیستی سعی دارد از طریق تصویب این لایحه که دولت را یهودی می داند ،همه اقلیت های مذهبی را اخراج کند.
این امر تبعات سختی برای فلسطینیان ساکن 48 باقی خواهد گذاشت. الان چند ده هزار فلسطینی در سرزمین اشغالی زندگی میکنند و اگر قوانین یهودی بودن اسرائیل در کنیسه به تصویب برسد دست نتانیاهو برای اخراج فلسطینی ها باز خواهد بود و من بعید میدانم که کنیسه این لایحه را تصویب کند زیرا باعث انزوای مطلق و  هرچه بیشتر صهیونیست ها در جهان به خصوص در خاورمیانه خواهد شد. با این تفاصیر واکنش نتانیاهو به اقدام نمادین دول غربی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین به جایی نخواهد رسید زیرا کنیسه این لایحه را  تصویب نخواهد کرد.

رهبر معظم انقلاب در کنگره جهانی جریان های تکفیری به این موضوع اشاره کردند و تاکید کردند که مسلمانان نباید کشور یهود را بپذیرند.
رهبر انقلاب اسلامی به مسئله بسیار حساسی اشاره فرمودند و ان عدم پذیرش دولت یهودی است. برخی از رژیم های منطقه و جهان می خواهند در اینده اسرائیل را به عنوان یک رژیم یهودی تلقی کنند و مشروعیت ظاهری به این رژیم دهند و این به معنای زنگ خطری است برای مسلمانان و جهان اسلام. مسلمانان باید ایستادگی کنند واجاز ندهند که رژیم یهودی به رسمیت شناخته شود. باید از پذیرش یک دولت یهودی در خاورمیانه جلوگیری کنند. مسلمانان باید هوشمندی خودشان را نسبت به اقدام اخیر اسرائیل حفظ کنند. رژیم صهیونیستی به دقت رهنمود های رهبر انقلاب اسلامی  را رصد می کند.  طبیعی است که واکنش نشان می دهد. اما باز هم می گویم که قانون یهودی سازی در کنیسه اسرائیل به تصویب نمی رسد. زیرا اگر تصویب شود فروپاشی صهیویست ها را در پی خواهد شد.


بخشی از اظهارات مقام معظم رهبری درباره مسلح شدن کرانه باختری بود.تحلیل شما در این خصوص چیست؟
حکام عرب ارتباط اشکار و پنهانی با رژیم صهیونیستی  دارند. سعی اعراب بر این است که از مسلح کردن کرانه باختری جلوگیری کنند. پیام رهبر مقام معظم رهبری چه در اولین بار و چه در دومین بار تاثیر بسزایی داشت  زیرا 48 ساعت بعد از پیام اول ایشان مبنی بر مسلح شدن کرانه باختری ، مردم آن منطقه به خیابان ها ریختند و 40 هزار نفر در تظاهرات گسترده حمایت خود را از پیام حضرت آقا نشان دادند. نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی با مردم درگیر شدند و این نشان داد که مردم فلسطین در حقیقت از پیام های رهبر انقلاب اسلامی رمز گشایی می کنند. مسلح شدن کرانه غربی در کنار نوار غزه می تواند یک جبهه گسترده علیه رژیم صهیونیستی و یک چالش جدی و امنیتی بوجود بیاورد. گزارش های رسیده از آن منطقه خبر از مسلح شدن بسیاری از رهبران کرانه باختری می دهد و آماده مسلح کردن مردم آن منطقه هستند.
پیام رهبر انقلاب و تسلیح شدن به معنای قیام است ، یک قیام مردمی مبتنی بر آرمان هایی که در پیام رهبری نیز به آن اشاره شده بود و مردم فلسطین به آن توجه زیادی دارند. در واقع خطاب فرمایش رهبری به مردم بود  زیرا حکام عرب خیلی موثر نیستند و آشکارا از رژیم صهیونیستی حمایت می کنند و این مردم هستند که این پیام را درک خواهند کرد.

 

مساله مهمی که رهبری در این کنگره مطرح کردند چه تاثیری در مسائل منطقه به خصوص تضعیف جریان های تکفیری دارد؟
هدف رهبرانقلاب وحدت و همگرایی همه کشورهای اسلامی است. اگر این همگرایی ایجاد شود به فروپاشی رژیم صهیونیستی  و شکست داعش و جریان های تکفیری در منطقه منجر خواهد شد. به همین دلیل رهبر انقلاب اسلامی تمام تاکیدشان بر این است که ملت ها وعلمای اسلامی در مقابل دو خطر یکی خطر جریان های تکفیری، دیگری خطر یهودی های صهیونیست، با هوشمندی عمل کنند تا پاین دو خطر وحدت جهان اسلام را بر هم نزند.
جریان تکفیری در طول سال های ظهورشان هیچگونه موضع گیری در قبال جنایات صهیونیست ها نداشته اند،  ضمن اینکه اسنادی وجود دارد که اغلب رهبران داعش و النصره در اسرائیل زیر نظر موساد اموزش دیده اند و این نشان می دهد که تکفیری ها و صهیونیست ها اهداف مشترکی را دنبال می کنند. تنها راه شکست داعش و رژیم صهیونیستی، وحدت مسلمانان در مقابل نپذیرفتن کشور یهود است.

 ایا این وحدت و همگرایی از پروژه یهودی سازی قدس شریف و مسجد الاقصی از سوی استکبار جلوگیری می کند؟
با توجه به اینکه مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان و سومین حرمین شریفین بعد از مکه ومدینه است، وظیفه جهان اسلام و مسلمانان حفظ مسجد و جلوگیری از یهودی سازی بیت المقدس است. این یک وظیفه است و لذا مسلمانان باید از طریق تظاهرات و جریان سازی های گسترده سیاسی اجازه ندهند که اسکتبار به اهداف خود در یهودی سازی بیت المقدس ادامه دهد. در واقع این پروژه با همکاری گروه های تکفیری با صهیونیست ها انجام می شود،  داعش دست پروده امریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی های وهابی است.علمای اسلام باید در برابر خطر تکفیری ها ایستادگی کنند . با یک سازکار جدید در مقابله با تکفیری ها بتوانند خطر این گروه ها را دفع کنند زیرا این تروریست ها تنها اهداف امریکا و صهیونیست ها را در منطقه پیاده می کنند که تنها راه نابودی آنها به فرموده حضرت آقا وحدت مسلمانان است.

49261

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =