۰ نفر
۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۳
فیلم هندی با ۲ درصد بودجه فضایی!

کشور هند علی‌رغم درآمد سرانه بسیار پایین خود، جزو کشورهای پیشرفته در فناوری فضایی محسوب می‌شود، با این حال فقط ۲ درصد بودجه فضایی این کشور صرف امور نمایشی می‌شود.

عباس خاراباف: فیلم‌های هندی به اغراق مشهورند؛ بعضی از اخبار فضایی هند هم که این روزها بهانه‌ای برای کارهای نمایشی در فضا شده‌اند، انگار نشانی از سینمای بالیوود دارند؛ طوری که انگار با شنیدن نام هند و فعالیتش در فضا، فضانوردان لاغراندام و سیه چرده‌ای به ذهن می‌آیند که در کپسول دو نفره ساخت سازمان فضایی کشورشان نشسته و آماده یک مسافرت طولانی به مریخ هستند. اما آیا واقعا هند در فضا هم فیلم بالیوودی می‌سازد؟

شبه‌قاره هند از مدار زمین

شرح عکس: شبه‌قاره هند در شب جشن دیوالی (جشن نورها). عکس از ناسا

فیلم هندی، فقط ۲ درصد!
هند با وجود ثبات بسيار بالايي که در مسير توسعه فضايي خود داشته است، برنامه‌هاي فضایی خود را در بازه‌هاي پنج ساله تدوين مي‌کند. این کشور برای تهيه چنین اسناد بالادستی از نظر کارشناسي تمام نهادهاي مرتبط استفاده کرده و از حمایت همه جانبه کارشناسان کشورش برخوردار است.

دوازدهمین برنامه پنج ساله فضایی هند به وضوح نشان می‌دهد که تنها ۲ درصد از بودجه فضایی هند در امور نمایشی و تبلیغاتی مثل همین برنامه‌های اغراق‌آمیز سرنشین‌دار تخصیص داده شده است. این امر به طور واضح نشان می‌دهد با وجود روحیه حساس اغلب هندی‌ها، بالیوود کمترین تاثیر را در تدوین راهبردهای برنامه فضایی هند داشته و استدلال‌هایی با پشتوانه منطق خالص و نه احساس در پشت برنامه‌های فضایی هند قرار دارند. هند یکی از موفق‌ترین کشورهای آسیایی در توسعه فناوری فضایی شناخته می‌شود. توسعه فناوری در این کشور بر اساس یک راهبرد مشخص و برنامه‌های چند ساله کوتاه مدت است. این راهبرد که مبتنی بر استفاده اقتصادی و کاربردی از فضا است در سند دوازدهمین برنامه پنج ساله فضایی این کشور این امر به وضوح قابل مشاهده است.

علاقه‌مندی‌های فضایی هند
توسعه ماهواره‌های مخابراتی از سرفصل‌های اصلی جدیدترین برنامه فضایی هند است. این کشور در نظر دارد ظرفیت ترانسپوندرهای ماهواره‌ای خود را به ۴۰۰ عدد در باندهای C، Ku، Ka و MSS تا پایان برنامه افزایش دهد. این کار قرار است با اختصاص دادن ۱۱ ماهواره از ۳۲ ماهواره پیش‌بینی شده برای پرتاب در پنج سال آینده صورت گیرد. از طرفی پژوهشگران سازمان فضایی هند موظف شده‌اند تا به توسعه زیر‌ساخت‌ها برای ماهواره‌های مخابراتی در محدوده توان ۲۰ تا ۶۰ کیلووات بپردازند.

نظارت بر زمين از فضا، يکي ديگر از محورهاي اصلي دوازدهمين برنامه فضايي هند است. پيش‌بيني ساخت ۱۱ ماهواره براي اين منظور در پنج سال آينده نشان مي‌دهد برنامه‌هاي سنجشي درست به همان اندازه برنامه‌هاي مخابراتي براي برنامه‌ريزان هندي اهميت دارد. اين کشور که در برنامه فضايي پيشين خود توانست با کشف منابع آب شيرين بسيار در ۱۰ ايالت به وسيله ماهواره‌هاي سنجش از دور پاسخ درخوري به چالش بحران آب در اين ايالت‌ها بدهد، يکي از فعاليت‌هاي اصلي برنامه فضايي جديدش را بهبود بهره‌‌برداري از سه مجموعه ماهواره‌اي موجود برای مشاهده زمين تعريف کرده است. اين مجموعه ماهواره‌ها تنها به پايش منابع طبيعي نمي‌پردازند و در اقيانوس‌شناسي نيز کاربردهاي فراواني دارند به گونه‌اي که هند در پنج سال گذشته موفق شد کلوني‌هاي ماهي‌ها و جانداران دريايي را در آب‌هاي کشورش به خوبي مورد کاوش و جستجو قرار دهد. اين کار کمک شاياني به صنعت شيلات در کشور هند کرد و در نگهداري از منابع دريايي اين کشور نقش عمده‌اي داشت.

علاوه بر اين يکي ديگر از امکانات مجموعه ماهواره‌هاي نظارت بر زمين کشور هند، قابليت پيش‌بيني حوادث طبيعي است که در برنامه فضايي جديد به توسعه اين بخش نيز توجه شاياني شده است و نهايتا تهيه نقشه‌هاي جغرافيايي براي کاربري‌هاي مختلف از دستاوردهاي ديگر ماهواره‌هاي هندي بوده است که در برنامه دوازدهم نيز براي توسعه اين بخش پيش‌بيني‌هايي صورت گرفته است.

دیگران هندی‌ها را هدایت نخواهند کرد
ناوبري فضايي و زمان سنجي به لحاظ اهميت فراواني که در کاربردهاي مختلف به ويژه نظامي دارد، همواره در سبد برنامه‌هاي فضايي کشور هند قرار داشته است. برنامه فضايي دوازدهم اين کشور نيز مانند گذشته ادامه اين مسير را در دستور کار سازمان فضايي هند قرار داده است. در اين بخش ساخت و پرتاب شش ماهواره در پنج سال پيش رو پيش‌بيني شده است.

ماموريت ماهواره‌هاي ناوبري هند به گونه‌اي تعريف شده که در کاربري‌هاي ناوبري مورد نياز کشور از جمله تعيين موقعيت، سرعت، ساعت جهاني، دقت‌افزايي در امور كشاورزي، سامانه يكپارچه‌سازي اطلاعات، شيلات و موارد مشابه ديگر استفاده شود. کشور هند مصمم است در پايان برنامه پنج ساله، سامانه ناوبري IRNSS خود را که چندين سال است براي توسعه آن فعاليت مي‌کند، راه‌اندازي کند. در کنار اين سامانه که از سه ماهواره زمين‌آهنگ و ۴ ماهواره قطبي بومي بهره مي‌گيرد، به توسعه سامانه موقعیت‌سنجی پرداخته مي‌شود.

با کمک اين سامانه، هندي‌ها مي‌توانند بهره‌گيري از سامانه جي.پي.اس آمريکا را براي استفاده خود بهبود دهند. علاوه بر اين فعاليت‌ها، توسعه تجهيزات زميني مورد نياز؛ پايگاه ارسال داده (خط ارتباطي) و فناوري ارتباطات از راه دور TTC نيز در برنامه فضايي جديد کشور هند در بخش ناوبري فضايي به چشم مي‌خورد.

۵۳۵۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    66 0
    واقعا خسته نباشید داره
    • بی نام A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      14 42
      الان بيشتر ايرانيا به فيلم هندي علاقه دارن و بيشتر رو ما تاثير گذاشته
  • محمد IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    9 24
    عكس ماهواره اي ربطي به جشن ديوالي ندارد.
    • بی نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      14 7
      شما بفرمایید به چی ربط دارد قربان؟
    • محمد A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      16 1
      نور آتشبازي جشن ديوالي آنقدر ضعيف است كه عكسهاي هوايي نمي توانند آن را نمايش دهند. اين عكس يك تصوير تركيبي است از تصاويري كه در طول ده سال گرفته شده و از اين طريق رشد جمعيت هند را نشان مي دهد.... خبرآنلاين منتشر كن. براي سومين بار خواهش مي كنم
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    19 14
    منظور نویسنده برنامه های فضایی سرنشین دار ایران است. خوب است نویسنده، منبع این ادعا که هند 2 درصد صرف کارهای نمایشی می کند رو بیاورد. چون هم اکنون هند شدیدا در به دنبال اعزامهای سرنشین دار است و بعید است با اختصاص تنها 2 درصد از بودجه اش موفق شود
    • بی نام A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      10 16
      منظور نويسنده رو تو فقط ميفهمي؟ دنبال دعوايي؟
    • بی نام A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      7 9
      دوازدهمین برنامه پنج ساله فضایی هند به وضوح نشان می‌دهد که تنها ۲ درصد از بودجه فضایی هند در امور نمایشی و تبلیغاتی مثل همین برنامه‌های اغراق‌آمیز سرنشین‌دار تخصیص داده شده است.
    • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      4 7
      چوب رو كه برميداري گربه دزده .... تا نويسنده مياد از هرچيزي حرف ميزنه شماها پيداتون ميشه. انگار خودتون هم ميدونين چه خبره.
  • سیاوش ب A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    18 37
    هند بزرگترین دموکراسی در جهانه حتی حیوانات دارای احترام هستن ، نگاه اونها به علم و کسب دانش واقعی و برای توسعه پایداره نه برای تبلیغات ، شاید این فرهنگ که به ثروتمندان احترام میزارن باعث شده به دانشمندان هم احترام بیشتری بزارن .
    • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      35 14
      اره از تجاوزات کشتار و جامعه قومی و فقیر هند کاملا معلومه
    • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      29 10
      بی نام خیلی از مرحله پرتی فقر هند به خاطر جمعیت زیادشه اون اخبار تجاوز و اینهام اولا به خاطر وجود رسانه ی ازاده که به گوش تو یرسه دوما نسبت به جمعیت جرم و جنایت اوجا خیلی کمتر از اینجاس لطفا منتشر کن خبر جان
  • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    22 1
    مرسی از اطلاع رسانی که کردید. همیشه چهره هند عقبمانده نشان داده میشد در صورتیکه هند در زمینه های علمی خیلی زیاد پیشرفت کرده
  • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    5 0
    کامنت در مورد منفی و عکس و ... اشتباهی شد. نمایش ندین. مال یه خبر دیگه بود.
  • بی نام RO ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    17 5
    امور نمایشی و تبلیغاتی در صنعت فضانوردی یعنی چه؟ این دو درصد را چطور محاسبه کرده‌اید؟ لطفا مرجع جزییات ردیف‌های بودجه‌ای که محاسبات را بر اساس آن انجام داده‌اید اعلام بفرمایید تا ما هم استفاده کنیم.
    • بی نام A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      14 7
      یعنی میمون فرستادن عزیزم
  • بی نام RO ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    13 44
    به نظر من بهتره هندی‌ها با این همه گدا و گرسنه‌ای که دارن، اول به فکر سیر کردن شکم مردم‌شون باشن
    • مهرداد IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      21 3
      می دونی صادرات هند در زمینه الکترونیک و آی تی برابری می کنه با صدرات نفت ایرات می دونی منشا اینه ا همین برنامه فضاییشون .اونا چنان در صنعت الکرونیک ورادار پیشرفت کردن که وقتی روسیه موتور موشک رو بهشون می ده باهاش چنان موشک خوبی می سازن که حتی خود روسیه در زمینه دقت و سرعت مثلش ندارند .
    • بابک A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
      7 0
      بی نام دقیقا دارن همین کارو میکنن. دارن بنیه صنعتی کشورشون رو مطابق روز جلو میبرن تا در نتیجه سطح اقتصادشون رشد کنه و برسن به سطح کشور های ثروتمند دنیا. ایده سیر کردن شکمه که باعث میشه ملت هایی همیشه دست گدایی داشته باشن و محتاج و ارزومند یارانه های نقدی باشن و همیشه در حصرت نیاز های ابتدایی...
    • رضا A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
      3 2
      میدونی نود درصد کل برنج وارداتی برای مصرف من و تو از کشور همین به قول تو گدا و گرسنه ها وارد کشور سیر ما میشه و آیا میدانی که همین گداو گرسنه ها بعد از کشور چین دومین تولید کننده جهان و اولین صادر کننده برنج وغلات به کشورهای سیری مثل کشور ما و حتی آمریکا و اروپا هستند؟؟؟ سنجیده حرف بزن دوست من وگول تبلیغات منفی رو نخور
  • علی A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    13 14
    بهتره کمی فکر کنید در شرایط تحریم و قطعنامه شورای امنیت که هر گونه فعالیت موشکی قاره پیما رو برای ایران ممنوع کرده چه راهی بهتر از ماموریت های سرنشین دار میتونه با کمترین حساسیت باعث پیشرفت برنامه فضایی و موشکی ایران بشه؟
    • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      12 13
      برو بابا حوصله داري. بگو منافعم به خطر افتاده والسلام.
    • بی نام RO ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      6 8
      تو فقط بلدی فکر کنی؟
  • بی نام IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    22 7
    دغدغه نویسنده پرتابهای میمون توسط سازمان فضایی ایران است که آخریش 7 میلیارد و قبلیش 4 میلیارد هزینه شده. اگر به نظر نویسنده اینها نمایشی است، آن وقت اینکه هر کدام از این فوتبالیستهای ایرانی به اندازه هزینه هریک از این میمونها در پارکینگ خانه شان خودروی گران قیمت دارند نمایشی نیست؟
    • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      2 5
      فقط 7 میلیارد ؟ تا حالا سالی چند صد میلیارد خرج سازمان فضایی شده
    • بی نام IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      8 0
      والا ایشون راست میگه. الان هزینه هر کدم از باشگاه های لیگ برتری مثل پرسپولیس و استقلال 3040 میلیارد در سال هست که داره از بودجه عمومی تامین میشه. اون وقت همه اش هم نمایش هست. با کلی هزینه میریم جام جهانی برای نمایش. اصلا فرض کنیم قهرمان هم شیم اون اون وقت چه طور اگر ما میمون بفرستیم فضا انتقاد کننده ها می گن خب که چی کشورهای دیگه قبلا این کار رو کردن، اما اگر بشیم قهرمان جام جهانی کسی نمی گه کار تکراری کردن : . جالبه که هر چهار سال هم این داستان غم انگیز و خرج های نمایشی تکرار میشه
    • بی نام A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
      7 5
      هزینه میمون فقط 7 میلیارد بوده این همه هزینه جانبی چی ؟ بودجه 500 میلیاردی در سال به سازمان فضایی تعلق میگیره برای پرتاب 7 میلیاردی ؟
    • بی نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
      6 3
      اشتباه شما این هست که خیال می کنید تمام سازمان فضایی خلاصه شده در پرتاب میمون. در حالیکه بودجه پرتابهای میمون همانی است که گفته شده. باقی بودجه ها صرف ماهواره و سایر پژوهشکده ها می شود. اینکه پرتابهای ماهواره هنوز به نتیجه نرسیده رو ازشان سوال کنید. نه اینکه آن بخش کوچک ارسال موجود زنده که موفق بوده رو زیر سوال ببرید
    • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
      3 5
      اولا کی گفته بودجه سازمان فضایی 500 میلیارد هست بودجه سازمان فضایی 6 سال پیش 4 هزار میلیارد تومان بود یعنی ظرف شش سال نزدیک 25 هزار میلیارد تومان که فوقش صرف 4 تا ماهواره کوچک و پرتاب دوتا میمون به فضا شده با همین بودجه ناسا تلسکوپ فضایی و سفینه ارسال می کنه
  • بی نام IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    10 4
    خب کارهای نمایشی ایران هم 2 درصد بودجه فضاییش است. این که ناراحتی نداره
    • بی نام A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
      2 5
      نه خيلي بيشتره كه. تقريبا ٩٠ درصدشه.
  • بی نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    7 7
    این ارسالهای میمون حداقل باعث شد که نویسنده تا الان چندین مقاله بنویسد و در واقع به نوعی اشتغال زایی ایجاد شده است.
    • بی نام A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
      3 7
      ناراحتيت از چيه؟
  • بی نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    16 8
    کسانی که فقط غر می زنند و پرتابهای میمون رو به سخره می گیرند خودشان تا حالا تجریه طراحی و ساخت یک قطعه کوچیک رو هم نداشته اند تا بدانند کار علمی و توسعه ای چه قدر زحمت دارد. در پرتابهای میمون، هدف نه خود میمون، بلکه کسب تجربه در طراحی و ساخت زیر سیستمهای مورد نیاز برای پروازهای فضایی کنترل شده بوده است.
  • علی IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    11 4
    بر اثر سیاستهای غلط دولت قبلی، هر ماه در حدود 3 هزار میلیارد تومان یارانه به مردم داده می شود و تمام این حرکت هم نمایشی بود. الان چند سال است که هر ماه چنین مبلغ هنگفتی به مردم داده می شود که عملاً باعث ایجاد بی کاری در روستاها شده. اگر مقایسه کنیم با کل بودجه سازمان فضایی ایران که در سال گذشته برابر با حدودا 250 میلیارد تومان بوده، یعنی بودجه یک سال سازمان فضایی ایران، برابر با 6 درصد یارانه یک ماه است. و نیز برابر با نیم درصد یارانه ای است که در یک سال به مردم داده می شود. حال این این مبلغ اندک در مقایسه با این حرکت نمایشی دادن یارانه هیچ است. همچنین کمتر از 10 درصد بودجه سازمان فضایی صرف ماموریت ارسال حیات به فضا می شود و 90 درصد دیگر اختصاص به توسعه ماهواره ها دارد.
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    7 1
    سيه چرده و لاغراندام؟نژادپرست.......
    • امید زندگی IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
      0 0
      کجاش عجیبه؟ از مردم عادی گرفته تا مثلا تحصیل کرده ها درباره سایر ملل دید تحقیرآمیز دارند
  • بی نام A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    14 3
    از فیلم هندی متنفرم
  • فرشاد A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    4 4
    با درود به تمامی کارشناسان و مدیران شریف. بحث هزینه اصولا انحرافی است. مساله اصلی اولویتهاست. اولویت اصلی و محوری سازمان فضایی و پژوهشگاه ذیل آن ارسال میمون به فضا بوده است. دوستان می دانند که ریاست قبلی سازمان به صورت منظم در تنها جلسه ای که شرکت می نمودند جلسات مربوط به همین پروژه بود. کدام ماهواره توسعه داده شد؟ کدام پروژه به سرمنزل مقصود رسید الا همین میمون به فضا. خدا را گواه می گیرم اگر 20 درصد توجهی که به این پروژه بود به دیگر طرح ها و پرسنل شاغل در آنها میشد الان سازمان فضایی با بحران هویت و مشکل اثبات کارآمدی و سودمندی مواجه نبود.
  • محمد IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    4 6
    جناب نویسنده محترم. برای نوشتن مقالات بیشتر وقت بگذارید. تا تاثیر آن را در نظرات هم ببینید. با شما موافقم.
  • ش IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    8 5
    با سلام خدمت خبر آنلاین. پیشنهاد می کنم با روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران و یا پژوهشکده سامانه های فضانوردی تماس بگیرید و طی بازدید حضوری، خودتان از نزدیک با فعالیتهایی که در حال انجام است و دلایل ارسالهای موجود زنده آشناشوید و اقدام به تهیه گزارش کنید. متاسفانه خبر آنلاین شده است تریبونی برای تعداد معدودی از هموطنان که به جای نقد فقط به تخریب می پردازند و این خیلی شایسته نیست. رسانه ها چشم و چراغ جامعه هستند. حتما اذعان دارید که نقد سازنده یا تخریب تفاوت دارد. اگر موافق این پیشنهاد هستید با ایمیل بنده که درج کردم تماس بگیرید تا در حد توان کمک کنم
    • محمد IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
      3 10
      کاملا مشخص است به ارسال موحود زنده بیشتر توجه شده است. و سایر پروژه ها مهجور ماندند. اما می بایست به همین پروژه انجام شده احترام گذاشت. لکن ضعف مدیریتی بطور کلی غیر قابل انکار است.
    • بی نام A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
      4 4
      تو اين خبر كجاش نقد به شماها بود؟ گفته هند هند هند تعداد معدود الان كيان؟
  • ناشناس A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    5 0
    واقعا هند یکی از کشورهای در حال توسعه سریع در جهان است که رشد زیادی در زمینه های مختلف داشته است، امروزه بیشتر استادهایی که در زمینه منابع طبیعی و سنجش از دور از هند فارغ التحصیل می شوند همه در زمینه سنجش از دور کاملا تخصص دارند و برای کشور ما نیز این مطالعات بسیار سودمند بوده ... محققانی که از هند فارغ التحصیل شده اند ....