مهر گزارش داد: علیرضا خمسه در برنامه «خندوانه» حاضر شد و به معرفی برخی کتاب‌ها در زمینه طنز و کمدی پرداخت. یکی از این کتاب‌ها «لطیفه‌های سیاسی» بود که خمسه، خواندن آن را به وزیر امور خارجه کشورمان پیشنهاد کرد.

علیرضا خمسه، بازیگر فیلم‌ها و سریال‌های طنز تلویزیون و سیما در برنامه تلویزیونی«خندوانه» شبکه تلویزیونی نسیم، حاضر شد و درباره ویژگی‌های کمدی و تفاوت آن با طنز سخن گفت و به نقل خاطره‌هایی در این خصوص پرداخت.

یکی از نکات جالب توجه در برنامه شب گذشته «خندوانه» این بود که علیرضا خمسه با خود بسته‌ای آورده بود که در این بسته پیشنهادی، کتاب‌هایی درباره شوخ‌طبعی و طنز گنجانده شده بود. او به معرفی اجمالی تک‌تک این کتاب‌ها پرداخت.

خمسه «مقدمه‌ای بر طنز و شوخ‌طبعی»، نوشته دکتر علی‌اصغر حلبی را بهترین کتاب تالیفی درباره طنز دانست و گفت: هنوز روی دست این کتاب، کتابی نوشته نشده است و من خواندن این کتاب پژوهشی را به همه علاقه‌مندان پیشنهاد می‌کنم.

«استادان تبسم» گردآوری حسین یعقوبی، یکی دیگر از این کتاب‌ها بود. در این اثر، مجموعه‌ای از داستان‌های طنزآمیز نویسندگان سرشناسی چون نیکلای گوگول، اسکار وایلد، وودی آلن و... گرد آمده است. «کمدی و طنز در تلویزیون» یکی دیگر از کتاب‌های بسته پیشنهادی خمسه بود. این کتاب را خود او نوشته و به ویژگی‌های کمدی و تفاوت آن با هجو و طنز می‌پردازد.

«خنده» یکی دیگر از کتاب‌هایی بود که خمسه معرفی کرد. این کتاب، یک قرن پیش توسط هانری برگسون، فیلسوف فرانسوی نوشته شده و به همت عباس باقری ترجمه شده است. این کتاب در سه بخش تنظیم شده است؛ بخش نخست به «خنده ناشی از کمیک» می‌پردازد. نویسنده در دومین و سومین بخش از کتاب به بحث درباره «سخن کمیک» و «شخصیت کمیک» پرداخته است. برگسون در این کتاب مطرح کرده که خنده، یک پدیده صد در صد انسانی است و ریشه‌های اجتماعی دارد.

«مالاریا» یکی دیگر از پیشنهادهای علیرضا خمسه در برنامه «خندوانه» بود. این کتاب، مجموعه شعرهای طنزآمیز اکبر اکسیر را دربرمی‌گیرد. «گفتار طرب‌انگیز» هم عنوان کتابی از زنده‌یاد عمران صلاحی است که به برسی دقیق طنز و مطایبه در دو اثر سعدی، گلستان و بوستان پرداخته است.

«طنزها و لطایف اخلاقی در ادب فارسی» نوشته فاطمه عسگری و «در باب طنز» نوشته سایمون کریچلی با ترجمه سهیل سمی از دیگر کتاب‌های پیشنهادی علیرضا خمسه بودند.

«لبخند درمانی» نوشته لیز هاجکینسون با ترجمه زهرا ادهمی است. در این کتاب به کاردکردهای روان درمانی خنده پرداخته شده است. این کتاب در واقع ماجرای یک خبرنگار آمریکایی است که به بیماری صعب‌العلاجی مبتلا می‌شود و به گفته خمسه، واکنش این خبرنگار در برابر بیماری‌است بسیار جالب است؛ او خود را از بیمارستان مرخص می‌کند و فیلم‌های «برادران مارکز» را می‌بیند و می‌خندد و بعد از مدتی متوجه می‌شود میزان داروهایی که مصرف می‌کند، کمتر شده است. پس این کتاب را می‌نویسد و خنده درمانی را توصیه می‌کند.

«لطیفه‌های سیاسی» هم کتابی بود که به گفته خمسه، محمدجواد ظریف باید بخواند و بخندد. بر اساس این گزارش، این کتاب به ضمیمه تاریخچه لطیفه و کاریکاتور سیاسی در ایران و جهان، تالیف محمود حکیمی است و در سال 1375 از سوی انتشارات خرم منتشر شده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدمحمد EU ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    63 7
    خوشبختانه برنامه رو دیدم، عااالی بود، مفید و مفرح، کتابای معرفی شده عالیست
    • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
      3 2
      الكي ميگه ...
  • عباس معصومی A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    8 0
    عباس معصومیه؟
  • رفیق A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    3 1
    با توجه به دیپلماسی خنده، اگه آقای رامبد جوان و اون پسره که معلوم نیست اسمش چیه و بقیه برو بچه های خندوانه برای مذاکره با 51 برن، حتماً به یه توافق جامع می رسیم ...