مدیرعامل خانه تئاتر: خیلی از مسئولان تعریفی از تئاتر ندارند

مدیرعامل خانه تئاتر در نشست خبری تاکید کرد، خیلی از مسئولان ما تعریفی از تئاتر ندارند.

نشست خبری ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر و علیرضا نادری عضو هیئت مدیره خانه تئاتر دوشنبه 30 مردادماه در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به موضوعات جاری در خانه تئاتر و وضعیت کلی تئاتری‌ها اشاره کردند.

را در بخشی از این نشست گفت:‌«خیلی از مسئولان ما تعریفی از تئاتر ندارند چون هیچگونه آشنایی و شناختی از این هنر کسب نکرده اند و حتی فرق تئاتر خوب و بد را هم نمی دانند. بنابراین هیچ تصوری هم از مشکلات تئاتر ندارند همه تلاش ما این است که این تعاریف را برای مدیران جا بیندازیم و گوش شنوایی برای بیان مشکلاتمان پیدا کنیم.»

براساس گزارش ایسنا، نادری در این جلسه با اشاره به نامگذاری سال 93 به نام سال فرهنگ و اقتصاد گفت: «متأسفانه در چند ماه گذشته هیچ کوششی در زمینه بهبود فرهنگ صورت نگرفته است و فقط سخنان مقام معظم رهبری به گرافیک و شعار تبدیل شده است اما هیچ عمل خلاقانه‌ای را شاهد نیستیم.»

او ادامه داد: «ما از دستگاه‌های فرهنگی می‌خواهیم درباره تصمیم‌گیری‌هایشان پاسخگو باشند تا ما بتوانیم این تصمیمات را ارزیابی کنیم اما متاسفانه برغم نامگذاری امسال به عنوان سال فرهنگ و اقتصاد، شرایط فرهنگی همچنان مایوس کننده است.»

نادری اظهار کرد: «پیشنهاد ما این است که دستگاه‌های فرهنگی وضعیت خود را شناسایی کنند و تشخیص بدهند در چه موقعیتی قرار دارند. اولین تشخیص ما به عنوان هنرمندان و صنف تئاتری‌ها درباره تئاتر ایران است که این هنر دچار چندپاره‌گی، بی‌هدفی و عدم استفاده از کارشناسان در طول سی‌ و اندی سال گذشته است.»

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر افزود: «ما فعلا از حقوق قانونی خود در مخالفت با برخی تصمیمات دولتی استفاده نمی‌کنیم اما می‌توانیم با برخی تصمیمات مخالفت و راهکارهای بهتری را جایگزین کنیم. البته گفت‌وگوهایمان همچنان ادامه دارد و امیدواریم به نتیجه بهتری برسیم.»

نادری با تشریح وظایف خانه تئاتر به عنوان یک صنف خاطرنشان کرد: «خانه تئاتر کار اجرایی نمی‌کند اما به عنوان مکانی که اعضای آن خانواده تئاتر است، اگر عزمی جدی در حاکمیت ببیند، می‌تواند پیشنهادهای متحول‌کننده بدهد ولی اولین گام این است که سیستم بروکراسی دولتی فرهنگ، خود را بشناسد. در حال حاضر معلوم نیست برنامه‌های فرهنگی این مملکت چه اهدافی را دنبال می‌کند. پایان دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد بسیار یأس‌آلود بود. همه به فکر تغییر بودیم و ضرورت این تحول در هر یک از ما امری قطعی بود. بنابراین طبیعی بود تئاتر هم به این تحول نیاز داشته باشد. هرچند متأسفانه امروزه دچار نوعی خلأ ایده در این هنر هستیم اما به هر حال، وقتی به بن‌بست می‌رسیم،‌ اولین گام بازگشت به درون است.»

در این نشست، ایرج‌ راد در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت قرارداد تیپ هنرمندان تئاتر که بر مبنای آن دستمزد هر هنرمند با توجه به یک سری شاخصه‌ها تعریف می‌شود، توضیح داد: «همواره پیگیر این قرارداد بوده و هستیم. در حال حاضر نیز چند جلسه با معاون هنری جدید برگزار کرده و این موضوع را مطرح کرده‌ایم. آقای مرادخانی هم عملا و زبانا موافق قرارداد تیپ است و سعی دارد آن را اجرا کند اما به دلیل مشکلات مالی هنوز در چالش هستیم و کارگروه مشخصی برای به نتیجه رسیدن آن تشکیل نشده است.»

مدیرعامل خانه تئاتر درباره وضعیت بیمه اعضایی که به تازگی می‌خواستند بیمه بشوند، نیز گفت: «بیمه اعضای جدید با مشکل روبرو شده بود اما صندوق بیمه هنرمندان راهکارهای دیگری را پیش رو گذاشته و قرار است در جلسه امروز هیأت مدیره، دکتر ارجمندی مدیرعامل صندوق بیمه هنرمندان حضور داشته باشند و در این زمینه پاسخ بدهند.»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    2 1
    اووووه طوری گفته انگار مسئولان در مورد همه چیز تعریف دارن فقط تئاتر مونده اگر تعریفی وجود داشت که الآن سینما این جوری نبود... ادبیات هم اینجوری نبود. کاری به قسمت های خود جوش ندارم. اگر تعریف وجود داشت که تیراژ کتاب تو نمایشگاه بین المللی کتاب 500 جلد نبود
  • بی نام A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اقای مدیر عامل خواهش می کنم تاتر نصر ودهقان را که خوردند هم زمینش وهم همه چیزهای درونشو کمک کنید رسیدگی کنید کارگر تاتر نصر بیکارم دکتر ارجمندی سالهاست من وخانه واده ام را سر کار گذاشتند .افا ما بد بخت شدیم رسیدگی کنید