پژوهشی جدید از دانشمندان انگلیسی نشان می‌دهد که خوابیدن در اتاقی با نور زیاد، خطر چاقی را در زنان افزایش می‌دهد. و تازه این به غیر از خطر افزایش مبلغ هزینه قبض برق است!

مجید جویا: وجود نور در هنگام خواب، خطر چاقی را در زنان افزایش می‌دهد. در پژوهشی که روی 113 هزار زن در انگلستان انجام شده، دانشمندان دریافتند که قرار گرفتن در معرض نور در هنگام شب، شاخص توده بدنی یا BMI را افزایش می‌دهد.

به گزارش دیلی تلگراف، یافته جدید این گروه، یکی از نتایج پژوهشی است که گروهی از زنان را در تلاش برای تعیین ریشه‌های سرطان پستان به مدت ۴۰ سال تحت نظر داشت. چاقی یکی از عوامل خطرزای شناخته شده برای سرطان پستان است.

پروفسور انتونی اسوردلو از مرکز تحقیقات سرطان در لندن می‌گوید: «متابولیسم تحت تاثیر ریتم‌های چرخشی در بدن قرار می‌گیرد که با خواب، بیداری و قرار گرفتن در معرض نور ارتباط دارند. ارتباطی که ما در تحقیق خود بین قرار گرفتن در معرض نور در شب و چاقی مشاهده کردیم، بسیار عمیق است. در این مرحله هنوز ما نمی‌توانیم بگوییم دلیل این رابطه چیست، اما نتایج این پژوهش مسیر جالبی را برای تحقیقات بعدی باز می‌کنند».

یکی از نویسندگان مقاله به نام دکتر امیلی مک‌فادن می‌گوید: «به دلیل اینکه همه داده‌ها همزمان جمع‌آوری شدند، نمی‌توان اظهار نظری راجع به توالی رخدادها داشت، اما این رابطه‌هایی که ما مشاهده کردیم، با تحقیق قبلی که رابطه بین قرار گرفتن در معرض نور و متابولیسم را آزمایش می‌کرد، سازگار است؛ و بررسی بیشتری نیاز است».

هزینه این تحقیق توسط موسسه خیریه‌ای تامین می‌شود که کارش تحقیق راجع به سرطان پستان است. دکتر متیو لام، محقق ارشد این مرکز می‌گوید: «این یافته‌ها موجب افزایش اعتبار نتایج تحقیقات پیشین روی حیوانات می‌شوند که بررسی کرده بودند چطور قرار گرفتن در معرض نور، رفتار دوره‌ای و متابولیسم همه می‌توانند به یکدیگر مربوط باشند. هنوز خیلی زود است که بگوییم خوابیدن در تاریکی از چاقی جلوگیری می‌کند، اما این ارتباط قطعا جالب خواهد بود».

یافته‌های این تحقیق در ژورنال آمریکایی Epidemiology منتشر شده است.

۵۳۲۷۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیمان DE ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    17 3
    خانمها به اندازه کافی نگران افزایش وزن خودشون بودن این مورد هم اضافه شد
    • بی نام A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      9 0
      اتفاقا خوبه... من چون بیکارم برنامه خوابم به هم ریخته و کلا روزا میخوابم و شبا بیدارم. در این حد که کلا شبا درس رو بهتر میفهمم و گاهی واسه بهتر درس خوندن خودم اینطور برنامه ریزی میکنم. اتفاقا تو این مدت وزنم هم بی تناسب با خوراکم بالا رفته...شاید این یکی از علتاش باشه...
  • شانلی A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    18 4
    نه اینکه مثلا خوابیدن در اتاق تاریک لاغرشون میکنه
  • نمایشگاه خواب IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    10 0
    بنظر ما انگلیسیها دیر فهمیدند. چرا که در کشور عزیز ما ایران، سرمایه داران مرفه و ثروت اندوزان بی درد در روز روشن اختلاس و کلاهبرداری میکنند و در روز روشن میخوابند و روز به روز چاقتر میشوند. دیگر اینکه پول خواب و برق آنها را نیز مردم باید بدهند.
  • چراق روشن میخوابم A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    24 5
    شوهرم به تازگی زنی رو صیغه کرده که از نظر سنی جای مامان خودش و منه و منو ترک کرده و من تنها زندگی می کنم . از تاریکی می ترسم و شبها چراغ رو خاموش نمی کنم و می خوابم . چاق شدن در برابر ترس من از تاریکی اهمیتی نداره . پدرم هم به تازگی به رحمت خدا رفته . میدونم که روحش همیشه مراقب دختر بی پناهشه اما چه کنم که از تاریکی می ترسم . وقتی بابا داشتم و دختر خونه بودم حتی یک لحظه هم بابای خوبم منو تو خونه تنها نمی ذاشت و کنارم بود . اما حالا یک یتیم بی پناهم و فقط خدا رو دارم.
    • عباس عبدی مقدم A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
      5 0
      :
  • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    5 1
    واااه
  • علي ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    14 4
    قابل توجه خانوما كه تا بعداظهر خوابن
  • بی نام IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    18 5
    این شایعه وزارت نیروست تا در مصرف برق صرفه جویی بشه.
    • من A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
      2 0
      خبر مال یاهو است